Bas Hakker
Freelance redacteur

Freelance redacteur
Supermarkten als Albert Heijn, Plus en Jumbo zetten stevig in op retailmedia en transformeren zichzelf daarmee tot serieuze media-uitgevers. Wat begon als digitale schermen bij de ingang en banners op de website, is inmiddels uitgegroeid tot een datagedreven manier om kopers en bijna-kopers te bereiken. Hoe ver zijn deze supermarkten inmiddels met hun retailmedia? Wat maakt campagnes effectief? En waar liggen nog kansen?
Nederlandse supermarkten kunnen veel leren van Amazon op het gebied van retailmedia. Distrifood spreekt twee retailmedia-experts die Amazon goed kennen over de aanpak van de Amerikaanse retailmediamarktleider.
Retailmedia is een van de snelst groeiende advertentiekanalen. Toch staat vooral instore media nog in de kinderschoenen en ontbreekt het soms aan een strategie, zeggen experts.
Hoe is het gesteld met het serviceniveau bij supermarkten? Gaat het alleen nog om efficiëntie of is er nog ruimte voor een praatje, een helpende hand of iets anders wat een klant niet zou verwachten? Distrifood vraagt service-experts naar hun ervaring.
In theorie kunnen supermarkten merken perfect helpen bij het behalen van de verkoopdoelstellingen. Via retailmedia kan een merk immers veel doelgroepen bereiken. Is die manier van adverteren al professioneel genoeg of moet er nog veel gebeuren voordat supermarkten echt als uitgevers denken?
Supermarkten gebruiken verschillende prijsstrategieën: van edlp tot en met relatief hoge prijzen gecombineerd met flinke kortingen. Het is interessant om experts te spreken over de prijsstrategie van supermarkten. Is er een algemene lijn te ontdekken? En wat kan er beter?
Als je wilt dat mensen vandaag de dag naar de supermarkt komen dan volstaan tv-commercials al lang niet meer. Jonge mensen bereik je tegenwoordig vaak beter via influencers op Instagram, TikTok en YouTube. Maar hoe pak je marketing via die kanalen handig aan?
Hoe kun je als supermarkt succesvol inspelen op het EK voetbal? Distrifood spreekt met sportmarketingkenners en AH-marketingdirecteur Johan van der Zanden en ontleedt het geheim van de EK-campagne van Albert Heijn.
In 2023 hadden tussen de 70 en 80 supermarkten te maken met een overval. Dat zegt Jos van der Stap, landelijk overvalcoördinator bij de politie. Daarmee is het aantal overvallen op supers stabiel in vergelijking met voorgaande jaren. Supermarkten treffen steeds meer maatregelen om overvallers buiten de deur te houden.
Supermarktketens en fabrikanten laten geen moment onbenut om duurzame initiatieven onder de aandacht te brengen. Maar hoe oprecht zijn bedrijven nu echt? Distrifood vroeg aan verschillende instanties met een blik op een duurzame toekomst hun mening over het groene karakter van de foodbranche. Conclusie: greenwashing ligt op de loer. 'Je kunt wel leuk vertellen dat je zonnepanelen op de daken van distributiecentra plaatst, maar dat leidt af van het echte probleem.'