Makreelcrisis: Thai Union (John West) wijzigt inkoopbeleid
Thai Union gaat de inkoop van makreel diversifiëren. Het moederbedrijf van onder meer blikgigant John West hoopt zo de druk op overbeviste Atlantische makreel te verlichten.
Thai Union gaat de inkoop van makreel diversifiëren. Het moederbedrijf van onder meer blikgigant John West hoopt zo de druk op overbeviste Atlantische makreel te verlichten.
Albert Heijn voegt 20 producten toe aan het Streeckgenoten-assortiment. Daarmee komt het totaal op meer dan 200 sku's.
Jumbo breidt het in de Foodmarkt in Echt gelanceerde non-foodconcept uit naar 47 supermarkten.
Albert Heijn voegt 20 producten toe aan het Streeckgenoten-assortiment. Daarmee komt het totaal op meer dan 200 sku's.
Bickery Food Group en The Hot Drinks Company hebben een meerjarige distributieovereenkomst met exclusieve rechten gesloten met het Italiaanse koffiemerk Bialetti. Het merk, bekend van de Moka Express, krijgt nu brede distributie in Nederland. Voor retailers biedt dit kansen om het koffieschap te vernieuwen en meer beleving te brengen.
Jumbo breidt het in de Foodmarkt in Echt gelanceerde non-foodconcept uit naar 47 supermarkten.
Albert Heijn grijpt de eerste verjaardag van het Blue Home-merk aan om uit te breiden. Er worden negen apparaten voor buiten de keuken toegevoegd.
Albert Heijn lanceert nieuwe koffiesmaken, twee koffiezetapparaten en gaat een exclusieve samenwerking aan met A-merken.
De Consumentenbond dook naar aanleiding van veel klachten over prijsstijgingen van rundergehakt in de ontwikkelingen rond dit product en deed tegelijkertijd onderzoek naar plantaardige vervangers.
Steeds meer sigaretten in Nederland zijn geproduceerd in illegale fabrieken. Sinds 2023 is dat aantal vervijfvoudigd, meldt de Vereniging Sigaretten- en Kerftabakfabrikanten.
Premixen zijn in het supermarktkanaal aan een enorme opmars bezig. Stijgende volumes en omzetten van hard seltzer springen in het oog. Waar de omzetten van dit subsegment in 2023 uitkwam op €9,2 miljoen is dit gestegen naar maar liefst €20,7 miljoen (beide MAT28) dit jaar. 'De categorie staat nog maar aan het begin. In de VS is hard seltzer al jaren mainstream en Nederland volgt die lijn.'
Vleesvervangers van Lidl komen als gezondste uit de bus. Het merendeel voldoet aan de criteria van de Schijf van Vijf, blijkt uit onderzoek van ProVeg.
Premium koffiebonen uit Indonesië, met een sterke focus op duurzaamheid en herkomst, maken hun entree in de Nederlandse supermarkten. Wat betekent dit voor het schap - en voor de retailer?
Bakker Goedhart, de nieuwe hofleverancier van dagvers brood voor Jumbo, gaat samenwerken met twee leden van Jumbo's huidige broodleverancier Bake Five.
Zuivelproducten, zoals kaas, melk en boter, evenals vleesproducten in de supermarkt worden naar verwachting de komende jaren nog duurder door de krimp van de Nederlandse veestapel.
De totale omzet van broodbeleg binnen het supermarktkanaal is de afgelopen jaren behoorlijk hard gegroeid. Het geldt voor alle categorieën. Gevogelte en kookworst zijn grote stijgers onder de vleeswarenplakjes. Het volume van kaas staat licht onder druk. Zoet broodbeleg groeit omzetmatig beperkt, terwijl het volume het wat moeilijker heeft. De broodverkopen doen niet heel erg ter zake. 'Beleg maakt zich los van het traditionele broodmoment.'
Koffie staat in het middelpunt van de inkoopstrijd tussen supermarkten en fabrikanten. Supermarkten vinden de prijzen die JDE Peet's vraagt te hoog. De koffiebrander, bekend van Douwe Egberts, zegt juist dat de prijzen van huismerkkoffie sterker zijn gestegen.
Vleesvervangers zijn steeds gezonder. Dat concludeert ProVeg, een organisatie die zich inzet voor meer plantaardige voeding. Het aandeel dat voldoet aan alle criteria van de Schijf van Vijf voor kant-en-klare vleesvervangers is sinds 2023 bijna verdrievoudigd.
De Europese Commissie heeft voor het eerst een vrucht officieel als gezond erkend.
De laatste jaren maken alcoholvrije varianten binnen het supermarktkanaal een sterke groei door. Het volume-aandeel alcoholvrij binnen bier is in twee jaar gestegen van 8,4 procent naar 9,8 procent. De absolute groei van alcoholvrij is wel wat lager dan de daling van alcoholhoudend. Velen die met alcohol willen minderen stappen over op andere alternatieven, zoals frisdrank of water. 'Jongeren van nu groeien op met alcoholvrij.'
Albert Heijn ziet de omzet uit vleesaanbiedingen teruglopen als gevolg van een daling in het aantal promoties. Bij Aldi en Lidl steeg het aantal promoties juist, maar daar hebben beide formules wel een verklaring voor.