Trend: minder snoepzaken, meer chocolatiers

Trend: minder snoepzaken, meer chocolatiers
Foto: Koos Groenewold.

AMSTERDAM - Het aantal snoepwinkels is in Nederland sinds 2005 met liefst een kwart afgenomen. Daarentegen was bij speciaalzaken in chocolade sprake van een verdubbeling.

Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro, waarover onder meer De Limburger schrijft. Onderzoeker Nadia Menkveld ziet in de ontwikkeling een merkwaardige tegenstelling tussen snoepzaken en chocoladewinkels. 'Het lijkt erop dat consumenten chocolade meer associëren met gezondheid, of dat nou terecht is of niet. Het is opvallend dat het negatievere imago van suiker wel invloed heeft op snoep.' Vooral in de provincies Noord-Brabant, Limburg en Gelderland nam het aantal snoepwinkels sterk af.

Bron: ABN AMRO/Locatus

Bewuster van gevolgen suikerconsumptie

Volgens de bank zijn Nederlanders zich steeds bewuster van de negatieve gevolgen van de consumptie van suiker voor de gezondheid, waardoor de suikerconsumptie in de afgelopen tien jaar met 10 procent is afgenomen. In de verkoop van snoepgoed zit daardoor amper groei.  Chocola doet het met een stijging van de verkoopwaarde van 20 procent in de afgelopen vijf jaar stukken beter.

Chocolade heeft de wind mee

Menkveld is daar niet verbaasd over. 'De chocoladereep heeft de wind mee. Cacao heeft enige tijd aandacht gekregen in de media als superfood. Consumenten associëren daarom chocolade in tegenstelling tot andere soorten snoep wel met gezondheid. Daar heeft de industrie nog eens extra op ingespeeld met ingrediënten die in het bijzonder geassocieerd worden met een gezonde levensstijl, zoals chocoladerepen met avocado, thee of matcha.'

Joep Meijsen

Joep Meijsen

Portal manager

Joep Meijsen is als portal manager verantwoordelijk voor Distrifood.nl. Als verslaggever maakt hij interviews, reportages en nieuwsberichten en schrijft hij commentaren en analyses.