blog

‘The future of food business’

Assortiment 887

Martijn Kesteloo, business developer bij de coöperatie DOOR, gaf onlangs een inspirerende presentatie op het VEG-event in Rotterdam. Hij sprak over de invloed van millennials, de GROENTE-revolutie en andere trends en ontwikkelingen op het gebied van food en AGF in het bijzonder. In dit artikel vertelt Kesteloo over wat de toekomst nog meer voor de food business in petto heeft.

‘The future of food business’

Als business developer bij coöperatie DOOR zet ik me in voor een ondernemende groep vruchtgroentetelers binnen de glastuinbouw. Van nature ben ik een echte ‘foodie’. Niet te verwarren met de millennials van 18 tot 33 jaar, zij worden namelijk ook wel de ‘foodie-generatie’ genoemd. Het is een belangrijke consumentengroep om rekening mee te houden. Ze doen bijna alles on-demand en zijn altijd op zoek naar informatie, herkenning en een sociaal maatschappelijke profilering. Bovendien willen ze te allen tijde het beste uit zichzelf halen. Millennials gaan als shopper, maar ook als disruptor in de food business het voedsellandschap veranderen.

Maatschappelijke drive om dingen anders te doen

Startups en innovatieprogramma’s schieten als paddenstoelen uit de grond. Zo lag de focus tijdens het ‘Seeds & Chips – World Food Innovation Summit 2018’ op het verbeteren van het huidige voedselsysteem. Entrepreneurs, startups en millennials stalen daar de show. Ook investeerders zien dit soort ontwikkelingen en beleggen in veelbelovende food-startups, wat voor een stroomversnelling zorgt.

In de food business is het essentieel om in te spelen op de maatschappelijke drive van millennials om dingen anders te doen. Zorg ervoor dat je relevant blijft in de veranderende markt. Hiervoor moet je out-of-the-box kunnen denken en je als gevestigd bedrijf bijvoorbeeld aan kansrijke startups verbinden. Laat ook (maatschappelijke) trends je inspireren, zoals ‘circulair’, ‘plant-based’ en ‘personalized food’.

Voorbeelden van startups:

  • Packtin – Deze startup gebruikt bijproducten uit de agrofood-keten om coatings te maken die de houdbaarheid van groenten en fruit verlengen.
  • Wasteless – Het gaat derving in supermarkten tegen door middel van verpakkingen die met elektronische schap labels ‘communiceren’.
  • Freshdeal – Dit is een online platform voor kopers en verkopers in de AGF-sector, waar men contacten legt met erkende partners en nieuwe zakelijke mogelijkheden ontdekt.

De GROENTE-revolutie

Tijdens mijn presentatie op het VEG-event refereerde ik met ‘De GROENTE-revolutie’ naar ‘De groene revolutie’, die tussen 1960 en 1980 in de landbouwsector plaatsvond. Een transitie waarbij, in verband met de hongersnood, voedselzekerheid de belangrijkste drijfveer was. Destijds werden efficiënte manieren gezocht om calorieën te produceren. Vandaag de dag is vooral behoefte aan micronutriënten zoals vitamines, mineralen en eiwitten. Ondanks dat de populariteit van nutriëntrijke groenten al sterk is toegenomen, eten we jammer genoeg nog steeds onvoldoende groente en fruit. Voor het stimuleren van de groente en fruit consumptie is een belangrijke rol weggelegd voor overheden, supermarkten en telers-coöperaties zoals DOOR.

Creatieve alternatieven

Als we verder in de toekomst kijken, zien we dat het vegetarische aanbod zal uitbreiden. Groente blijft een belangrijke basis en er komt meer aandacht voor kweekvlees. Plantaardige alternatieven voor vis en eieren worden inmiddels ook al ontwikkeld.

                   Martijn Kesteloo

Andere prominente trends die in de toekomst door blijven zetten, zijn gemakkelijke en ultra-verse gezonde maaltijden. De millennial eet namelijk niet langer drie maaltijden per dag, maar zoekt gezonde alternatieven voor tussendoor. Denk aan kleine snacksalades voor onderweg en op kantoor of een gezonde vitamine-boost tijdens fysieke inspanningen. Daarnaast wordt, met het oog op milieu en duurzaamheid, de grote hoeveelheid (plastic) verpakkingen aangepakt. Dit door verpakking op basis van andere grondstoffen te introduceren. Van composteerbaar tot gerecycled plastic en verpakkingen van pulp of karton. De grote vraag in deze is wat is duurzamer?

Als business developer blijf ik de marktontwikkelingen en shoppers in de gaten houden. Ik ga graag met klanten en de retailsector in gesprek om verder te praten over deze veranderingen.

Wil je meer inspiratie opdoen rondom groenten en de food business? Download dan het e-book ‘Trends en ontwikkelingen in AGF’.

Dit artikel is van Martijn Kesteloo, business developer bij de coöperatie DOOR

Reageer op dit artikel