Eetgedrag Nederland verandert stukje bij beetje

Eetgedrag Nederland verandert stukje bij beetje

De groep moderne eters groeit en met die veranderende vraag in eetgewoonten verschuift er veel meer. Deze blog is de eerste in een serie van vijf over verschuivende eetgewoonten en de gevolgen voor de supermarkt.

Kijk naar de ‘Wereldstraat’ in een gemiddelde Nederlandse supermarkt en je zou kunnen concluderen dat de Nederlander zeer gevarieerd eet. Maar hoewel het aanbod in buitenlandse ingrediënten flink is gegroeid, zijn veel van de eetgewoonten nog heel traditioneel. De drie-eenheid aardappelen-groenten-vlees blijft een stevige basis, waarin de aardappelen gevarieerd worden met pasta, rijst of een andere basis in koolhydraten, en waarin het vlees ook wel eens vis of soms vegetarisch is, en waarin de groenten soms ook in een saus of gewoon als sla voorkomen.

Traditionele eters

De gemiddelde Nederlandse consument is op eetgewoonten nauwelijks te omschrijven, maar globaal kunnen we twee groepen onderscheiden. De grootste groep is te omschrijven als de traditionele eters. De avondmaaltijd bevat nog vaak aardappelen, groenten en vlees. Exotische maaltijden komen minder vaak voor, net als vegetarische maaltijden en het weekmenu is redelijk standaard, opgebouwd uit ongeveer zeven tot tien vaak voorkomende gerechten. Deze groep heeft een behoefte aan gemak, de maaltijd moet lekker zijn en enigszins gezond, het moet aansluiten op het weekmenu en de kostprijs moet beperkt blijven (value for money).

Moderne eters

Hier tegenover staat de groep moderne eters. Vaker jonge mensen, vaker eenpersoons huishoudens, en vaker wonend in de Randstad. Deze groep eet nog zelden een samenstelling van aardappelen, groenten en vlees, eet niet vaak vlees maar juist vaker vegetarisch, eet veel groenten en peulvruchten en is gewend veel te experimenteren met de maaltijd. De aandacht voor duurzaamheid, ethisch verantwoord eten en bewust gezond gedrag vormt een sterke motivatie. De groep stelt hoge kwaliteitseisen;  gezonde, lekkere maaltijden met een pure smaak en met een flinke mate van authenticiteit.  En er moet zo weinig mogelijk worden verspild. De groep staat open voor inspiratie, variatie en experimenten.

Op basis van recente onderzoeken van HAK naar eetpatronen kun je concluderen dat de eerste groep nog steeds zo’n driekwart van de bevolking beslaat. De traditionele eters zijn nu nog vrij sterk in de meerderheid, maar hun aandeel neemt af. Het aandeel van de groep moderne eters groeit, en zal in de komende jaren flink doorgroeien. In de Randstad is deze ontwikkeling al veel verder dan daarbuiten, maar in heel het land is sprake van een groeiende groep moderne eters.

Verschuivingen

De groeiende vraag van de moderne eter zal gepaard gaan met enkele andere verschuivingen:

  1. Andere eetgewoonten. Meer ruimte voor buitenlandse keukens; meer lichte maaltijden, in plaats van een grote avondmaaltijd; meer bite in het eten in plaats van traditioneel lang gekookt; minder vlees; meer groenten; meer aandacht voor kwaliteit; van dierlijke naar plantaardig eiwitten.
  2. Andere eetmomenten. Afname van het eten op vaste eetmomenten (“clockless eating”); vaker lichte maaltijden op andere momenten van de dag; vaker eten on-the-go.
  3. Andere bronnen. Er komt een grotere rol voor lokaal geteelde producten; eerlijk en puur, vertrouwd en van dichtbij; minder onnodige toevoegingen; minder suiker; minder zout.

De veranderende vraag komt er; die vraag is er al en zal sterk gaan groeien. De komende jaren wordt het voor retail en industrie zaak om op de juiste wijze, op de juiste plaats en in het juiste tempo mee te groeien met dit veranderende eetpatroon bij de consument. Het juiste tempo betekent op sommige locaties ook  weer niet te snel een omslag naar meer aanbod in het moderne eten. De verschuiving gaat geleidelijk en de snelheid verschilt per regio.

- Deze tekst is aangeleverd door HAK

Deze blog is de eerste in een serie van vijf blogs over verschuivende eetgewoonten en de gevolgen voor de supermarkt. De volgende blogs gaan in op de veranderingen in het assortiment en op de winkelvloer, die door dit wijzigende eetpatroon worden ingegeven