Internationaal shopper onderzoek leidt tot betere verkoopresultaten

Internationaal shopper onderzoek leidt tot betere verkoopresultaten

Growers United wil weten wat consumenten beweegt en is in de branche koploper als het gaat om internationaal georiënteerd shopper onderzoek. 'Via verschillende methoden meten we wanneer de shopper welke afwegingen maakt en waarom. Met deze informatie kunnen we voor een aanpak kiezen, die op de keuzemomenten inspeelt. Zowel met het product als in het schap,' vertelt Perry Dekkers, commercieel directeur bij Growers United. 'Samen met retailers ontwikkelen we zo een passende (marketing)strategie die zowel shoppers, retailers als leveranciers helpt in het maken van de juiste keuzes.'

Growers United doet al jarenlang uitgebreid onderzoek naar wat shoppers beweegt in hun (aan)koopproces. ‘Niet alleen in Nederland, maar ook in landen als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Polen bieden onze onderzoeksresultaten inzicht in het keuze- en koopgedrag van consumenten,’ aldus Perry. ‘Door alle nieuwe inzichten die we in de afgelopen jaren hebben verzameld, kunnen we goed inspelen op (lokale) veranderingen en trends.’

Door alle nieuwe inzichten die we in de afgelopen jaren hebben verzameld, kunnen we goed inspelen op (lokale) veranderingen en trends”

‘Wat triggert de shopper om tomaten of komkommers te kopen? En hoe bepaalt hij welk type paprika in het winkelmandje komt? Is de motivatie van shoppers om aubergines te kopen veranderd? Zijn ze meer gericht op duurzame en gezonde producten in vergelijking met voorgaande jaren? Growers United toetst wat direct invloed heeft op het koopgedrag. Bijvoorbeeld door retailers voor een bepaalde periode gericht te ondersteunen met (in-store) marketingacties en direct op de winkelvloer de verkoopresultaten te meten.’

Growers United blijft inspelen op de actuele behoeften van shoppers

‘Wij ondersteunen niet alleen retailers, maar richten ons ook op de shopper. Wanneer uit onderzoeksresultaten blijkt dat zij andere behoeften hebben tijdens de (aan)koop van vruchtgroenten, dan is het aan ons om hier gericht op in te spelen,’ legt Perry uit. Wij zorgen er bijvoorbeeld voor dat onze producten beter aansluiten bij de vraag. Hierin is niet alleen presentatie, smaak, kleur en vorm van belang, maar ook de manier waarop de vruchtgroenten worden geteeld; bijvoorbeeld op een nog duurzamere manier.’

Perry Dekkers, commercieel directeur bij Growers United.
Perry Dekkers, commercieel directeur bij Growers United.

Consumentvriendelijk schap moet shoppers stimuleren tot aankoop ‘En niet alleen de producten zelf, maar ook de verpakking heeft invloed op het keuze- en koopproces. Voor shoppers kan een verpakking de doorslag geven om een bepaalde paprika of tomaat te kopen,’ vertelt Perry. ‘Met de juiste verpakking kun je de diversiteit én kwaliteit van producten benadrukken. Maar je kunt er ook bereidingstips en toepassingen op vermelden. En daarbij kan een slim ontworpen verpakking shoppers meer gebruiksgemak bieden. Tenslotte is de keuze qua (duurzaam) materiaal van belang. En als dit allemaal bij elkaar een aantrekkelijk AGF-schap vormt, waar shoppers geïnspireerd raken en verleid worden tot aankoop - bewust of onbewust - dan hebben we samen de juiste strategie te pakken.’

Dit artikel is gesponsord door Growers United.

Annemarie van de Laar, Laura Simons en Sofie van der Geest.

Met de trots van toen, de betere koek van vandaag

Peijnenburg kondigt een grote herlancering aan. Middels een fundamenteel andere aanpak gaat de Nederlandse ontbijtkoekproducent de relevantie in de catagorie vergroten. Met als ideale tussendoortje, de verbeterde koek zonder toegevoegde suikers. 'We zijn trots op het eindresultaat.'

Senior Category Development 
Manager Ivo Melchels en Marketing Director Corrien Bakker van Uniekaas.

Uniekaas schudt het kaasschap op 'Kaas wordt het startpunt van de warme maaltijd'

Nederlanders koken steeds meer met kaas, maar de kaascategorie speelt hier onvoldoende op in. Uniekaas wil dat veranderen en introduceert twee concepten die erop gericht zijn de consument te helpen bij bereiding van de warme maaltijd. 'Het gemiddelde kaasschap toont weinig innovatie', verklaart Marketing Director Corrien Bakker. 'Daar gaan we verandering in brengen.'

Woman shops juice using phone grocery list in supermarket

Hoe vier supermarkten succesvol digitaal transformeerden

In een wereld waar elke indruk, klik en euro telt, is wendbaarheid een kunst. Snakeware, een data-driven digital agency, belichaamt deze flexibiliteit en daadkracht. De klantreis staat centraal in de strategie. Ook bij de digitale transfomatie van DekaMarkt, Dirk, Poiesz Supermarkten en Vomar.

Martijn van Kampen en Arti Elbertsen van Marshoek.

Ontwikkel de supermarkt door optimalisatie 'Onze klanten besparen snel 0.5 fte of meer'

De groeiende interesse van supermarktondernemers in de AFAS ERP-omgeving wordt steeds duidelijker. ERP (Enterprise Resource Planning) automatiseert en verbindt bedrijfsprocessen binnen organisaties. Dit vertaalt zich in meer structuur, georganiseerd werken en beter beleidsbeheer, wat uiteindelijk ruimte schept voor nieuwe taken. Klanten die het systeem actief benutten, groeien sneller en besparen snel 0.5 fte of meer, afhankelijk van hun omvang.