Portieverpakking inzetten tegen voedselverspilling

Portieverpakking inzetten tegen voedselverspilling
Joan Hanegraaf.

Supermarkten kunnen voedselverspilling tegengaan door middel van portieverpakkingen, stelt Joan Hanegraaf, directeur van Oerlemans Packaging Group. 'Dat is een effectieve manier om CO2-uitstoot aan te pakken.'

Supermarkten streven naar het verminderen van het gebruik van verpakkingsmateriaal, maar moderne verpakkingen zorgen juist voor de veiligheid en houdbaarheid van voedsel. Portieverpakkingen spelen een grote rol in het tegengaan van voedselverspilling, en de impact van voedselverspilling op het milieu is veel groter dan die van moderne verpakkingen, stelt Hanegraaf.

Meer behoefte aan kleine verpakkingen

‘Gezinnen zijn in de loop der jaren kleiner geworden en het aantal eenpersoonshuishoudens is sterk gegroeid. Dat maakt dat er in veel productgroepen een grotere behoefte is aan kleinere verpakkingen en portieverpakkingen. Bij voorgesneden of bewerkte groenten is de verpakking ook belangrijk voor de versheid. De verpakking voor gesneden sla, met gelaserde gaatjes en soms zuurstofarm, zorgt dat de sla veel langer goed blijft. Maar zodra de verpakking is geopend is het effect weg en bederft de sla snel. Variatie in portiegroottes kan dus bederf tegengaan.’

‘Verpakkingen zijn nadelig als ze in de natuur terechtkomen. We moeten dus zeker zorgen dat ze zorgvuldig worden gerecycled. Maar de grootste verspilling ontstaat doordat producten slecht verpakt worden, waardoor de houdbaarheid veel te kort is. Met het voorkomen van verspilling kunnen we enorm veel CO2-uitstoot besparen.’

Intensieve ketensamenwerking

‘De discussie is jarenlang gegaan over het voorkomen van zwerfafval. Maar inmiddels is recycling goed opgang gekomen en is klimaatverandering een veel groter probleem. Door verspilling aan te pakken leveren we daar een veel grotere bijdrage aan dan met het verminderen van verpakkingen. De voetafdruk van een verpakking is namelijk minimaal vergeleken bij de impact van de producten zelf. Om dat te bereiken hebben we een intensieve ketensamenwerking nodig van fabrikant, supermarkt en verpakkingsindustrie, om zo een eerlijke communicatie op te zetten naar de consument over wat echt duurzaam is.’

Dit artikel is gesponsord door Oerlemans Packaging Group.