Familiebedrijf Remia trotse winnaar Marketing Award

Familiebedrijf Remia trotse winnaar Marketing Award
Marcos Garcia Moral (links) en Remco van Miltenburg.

Remia wint de Distrifood Magazine Marketing Award in de categorie Smaakmakers en Maaltijdversierders. De jury roemt met name de prettige samenwerking met Remia. De innovaties onder het Yildriz merk zijn de jury opgevallen. De andere merken van Remia blijken echter ook zeer vernieuwend.

‘Wat een fantastisch resultaat! We zijn heel blij en trots op deze Marketing Award en de woorden van de jury. Dit motiveert ons nog meer om samen met onze partners de categorie te laten groeien’, stelt Remco van Miltenburg, Sales Manager Retail. ‘Voor Remia is het winnen van deze Marketing Award een bevestiging dat onze passie in combinatie met ons ondernemerschap de juiste route is om binnen onze branche steeds opnieuw relevant te zijn, te innoveren en dat samen te laten gaan met duurzame categoriegroei.’

‘In de basis staat de categorie Smaakmakers en Maaltijdversierders er goed voor, en Remia zorgt in het afgelopen jaar voor de grootste groei* binnen de categorie’, stelt Marcos Garcia Moral, Marketing Manager Retail. ‘Daar hebben we dan ook hard aan gewerkt, en vooral Remia Fritessaus Zero en Yildriz zijn daarin een belangrijke factor. Die laatste wordt ook met name genoemd in het juryrapport van de Marketing Award: onze nieuwe smaakvariaties binnen Yildriz en de nieuwe verpakkingsvorm voor bij de borrel – de Dips en Tapassauzen worden daarin geprezen.’

‘Maar zeker ook met de merken Remia en Gouda’s Glorie zijn we actief geweest. Relaunches met Remia én nieuwe introducties als Fritessaus Zero, American BBQ Zero en Salata Zero%. Gouda’s Glorie hebben we opnieuw in de markt gezet, het merk spreekt nu meer een jongere doelgroep aan; wat ingezet is door trendy innovaties binnen de snacksauzenrange. Onze innovaties zitten dus op alle vlakken en zijn gebaseerd op de behoeften van de consument en onze handelspartners.’

Hoe heeft Remia deze duurzame groei bereikt?

Van Miltenburg: ‘Remia heeft een strategische focus op drie groeipijlers: duurzaam, verantwoord en bovenal genieten. Al onze plannen en innovaties staven we aan deze pijlers en staan dus ook centraal voor duurzame waardecreatie en de aanpak om de categorie te laten groeien. Een concreet voorbeeld hiervan is verantwoorde productsamentelling op het gebied van suiker- en zout- reductie en producten die laag in calorieën zijn. We hebben ook een groot assortiment plantaardige sauzen en dressings. Niet voor niets hebben we een Wheel of Retail nominatie voor Remia Fritessaus Zero ontvangen.’

Uiteindelijk willen we toe naar volledig CO2-neutrale bedrijfsvoering. Dat zijn we gewoon aan onszelf en de wereld verplicht.”

Remia is dus erg actief op het gebied van duurzaamheid, zowel in verpakkingen als in de samenstelling van product. Hoe belangrijk is die keuze voor Remia?

Garcia Moral: ‘Het is dusdanig belangrijk dat het eigenlijk een voorwaarde is geworden. Een aantal jaren geleden zijn we al 100% CO2-neutraal gaan produceren. Dat is een eerste stap geweest. Uiteindelijk willen we toe naar volledig CO2-neutrale bedrijfsvoering. Dat zijn we gewoon aan onszelf en de wereld verplicht. Daar horen ook de geheel recyclebare verpakkingen bij. En dat is minder makkelijk dan het lijkt, omdat we afhankelijk zijn van de retourstromen voor onze grondstoffen. We stimuleren het recyclen bijvoorbeeld met de commercial met Kim Feenstra. Al die keuzes zijn een voorwaarde bij elke nieuwe introductie.’

‘Uiteindelijk willen we de hele keten duurzaam maken, en dat gaat heel ver; we moeten dan grondstoffen uit de hele wereld kunnen controleren.’ Van Miltenburg: ‘Die duurzaamheid zit ook in het plantaardig maken van onze producten, en ook daarin maken we grote stappen. We noemden al de Tafelsauzen van Remia, die sinds dit jaar geheel plantaardig zijn. Zo’n overgang mag nooit ten koste gaan van smaak. We willen altijd de lekkerste in de markt zijn en dat geldt ook bij stappen die we zetten in duurzaamheid, in minder zout en in minder suiker.’

Met de merken Remia, Gouda’s Glorie en Yildriz heeft Remia drie sterke merken, met elk een eigen toepassingsgebied en deels eigen doelgroepen. Garcia Moral: ‘Daar kan je Mad Sauce nog aan toevoegen, de originele Amerikaanse fritessaus, maar dat is meer een stand-alone product. Overigens hebben we ons met de snacksauzen van Gouda’s Glorie dus nadrukkelijk ook gericht op een jongere, meer urban doelgroep. Dat is heel nieuw, omdat Gouda’s Glorie toch al heel lang bekend is en vooral door een meer solide, oudere doelgroep werd gebruikt. Zo differentiëren we de merken en bedienen we verschillende soorten consumenten.’

‘Daarnaast is Remia dé complete speler voor producten bij de BBQ. Zo heeft Remia diverse soorten BBQ sauzen en proposities, satésaus, een ruime serie salade dressings en de grote smaakmakers zoals fritessaus, mayonaise, curry en ketchup. Het merk Yildriz brengt de unieke Turkse Knoflooksaus, maar ook de nieuwe innovatie past daar perfect bij: Yildriz Allioli en Tzatziki in handige bakjes. Ideaal voor op stokbrood bij de BBQ of borrel. We zijn dan ook aanwezig op vele plekken in het schap en voelen sterk de verantwoordelijkheid om continu nieuwe verrassende concepten en smaken neer te zetten.’

De jury noemt vooral de innovaties bij Yildriz, in smaak en verpakkingen. Ligt de meeste innovatie momenteel bij Yildriz?

Garcia Moral: ‘Misschien dat die producten het meest opvallen. Maar je zag al dat we bij Gouda’s Glorie erg innovatief zijn, en dat geldt net zo goed voor al onze andere merken. We zijn bijvoorbeeld erg actief met het 100% recyclebaar maken van al onze verpakkingen en het plant-based maken van onze recepturen. Dat is een lang proces geweest, omdat smaak altijd bovenaan staat. Hetzelfde geldt voor de suikervrije sauzen.’

Een kritische noot van de retail betreft de wens om iets meer ondersteuning. Herkennen jullie die kritiek?

Van Miltenburg: ‘Remia is juist het bedrijf dat investeert in impactvolle campagnes. We hebben afgelopen jaar volop ingezet op Gouda’s Glorie. Dit jaar en vorig jaar hebben we de campagne gehad met Kim Feenstra voor de top-down tubes van Remia. De goede verkopen en ondersteuningscampagne hebben geleid tot een Wheel of Retail nominatie voor onze Remia Fritessaus Zero. Afgelopen maand heeft de nieuwe campagne gedraaid voor American BBQ Sauzen met de Amerikaanse top acteur Jeffrey Dean Morgan. Deze en andere campagnes zijn online en outdoor uitgerold om ook daar breed aanwezig te zijn. Wij ondersteunen onze producten dus volop.’

Wat kunnen we nog van jullie verwachten?

Garcia Moral: ‘Binnen Remia zijn we allemaal trots met deze Marketing Award, want het is de prijs voor de beste marketingprestatie van levensmiddelenfabrikanten in het afgelopen jaar. Het is een waardering van onze merkenbouw, waar het Remia merk netjes groeit met 7,0% en stijgt van plek 87 naar 79 in de Top-100. De andere merken van Yildriz en Gouda’s Glorie en Mad Sauce groeien ook, maar staan (nog) niet in de Top-100.

Dat onze innovatiekracht gezien wordt is ook te gek, mede door onze nominatie Remia Fritessaus Zero voor de Wheel of Retail. Remia heeft een sterk innovatief track record als de bedenker van Fritessaus in 1967 en uitvinder van vloeibaar bakken en braden in 1988. Onze Trade Marketing inspanningen vallen ook op bij de jury en daar bouwen we verder aan relevante inzichten waarmee we onze consumenten steeds beter begrijpen en die met de handelspartners vertalen naar de winkelvloer.’

* o.b.v. Nielsen MAT omzet week 20

Dit artikel is gesponsord door Remia.

Oprichter Pieter Dirven, Sales verantwoordelijke Anneloes Hoorneman en Marketing Manager Celinde van Opstal-Gordijn van de Smaakspecialist.

De Smaakspecialist: 'Het kan toch niet zo zijn dat we de wereld kapot laten gaan'

Gezonde voeding moet meer onderdeel worden van het totale supermarktaanbod, pleit Pieter Dirven, oprichter van de Smaakspecialist, ontwikkelaar, producent en distributeur van duurzame levensmiddelen. 'Juíst de supermarkt; het middelpunt van de buurt en dé plek om de consument te inspireren en informeren, heeft hierin een grote verantwoordelijkheid.'

Frank den Haan, Directeur Retail Nederland van Danone.

Danone: 'We gaan werk maken van de flexitarische levensstijl'

Met een nieuwe categorievisie, waarbij gefocust wordt op relevante innovaties in zowel zuivel als plantaardige alternatieven, gaat Danone komend jaar de consument nog beter helpen om gezondere keuzes te maken. 'We zijn klaar voor de volgende groeicurve!'

CEO Arno van Dongen (links) en Salesdirector Tim van Romondt van Primeale United.

Van Oers wordt Primeale United: 'Nieuwe naam brengt nieuwe energie'

Primeale United is de nieuwe naam van Van Oers United. De leverancier en producent richt zich sterk op partnerships, duurzaamheid en groei in biologische teelt. Salesdirector Tim van Romondt: 'Wij volgen de zon. We telen daar waar het klimaat het het beste toelaat om groenten op een verantwoorde wijze te telen.'

Sander de Vries (links) en Dustin Woodward.

Duurzaam zuivelschap: 'De keten moet actief samenwerken'

Met grote investeringen en een sectorbrede aanpak neemt FrieslandCampina in Nederland het voortouw naar een duurzamer zuivelschap. Daarvoor is nauwe samenwerking in de keten een must.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.