Duurzame missie met focus op plantaardig: onstuitbare groei vleesvervangers Vivera

Duurzame missie met focus op plantaardig: onstuitbare groei vleesvervangers Vivera
Vivera-CEO Willem van Weede.

Sinds de vleesactiviteiten uit beeld zijn, kan Vivera Food Group uit Holten zich enkel en alleen richten op plantaardig voedsel. De missie is een heldere. 'Voedsel heeft impact, zowel op leefomgeving als ook op persoonlijke gezondheid. Daarom ligt onze focus op plantaardig', verklaart CEO Willem van Weede in een notendop. Het bedrijf groeit hard, ook internationaal.

Het Holtense Vivera is in Nederland marktleider en in Europa de nummer 3 als het gaat om vleesvervangers. Vivera Food Group steekt haar ambities niet onder stoelen of banken: het bedrijf wil een nóg grotere rol spelen op het nationale en internationale toneel.

Van Weede legt het belang van vleesvervangers uit voor een  duurzame leefomgeving: ‘Voor 1 kilo rundvlees is 7 kilo soja nodig. Tegelijkertijd maak je van 1 kilo soja 1 kilo tofu. Dat scheelt nogal wat in termen van landgebruik, water verbruik en uitstoot van broeikasgassen die gepaard gaan met veeteelt.’

Pas sinds we echt afscheid hebben genomen van vlees kunnen we het belang van plantaardig puur en overtuigend overbrengen”

Afscheid van vlees

Met de verkoop van de vleesactiviteiten van Enkco in 2019  kan Vivera zich veel beter richten op de vegetarische en plantaardige activiteiten. Met Vivera, Culifrost en Dutch Tofu Company beschikt de Vivera Foodgroup over een sterke marktpositie. ‘Pas sinds we echt afscheid hebben genomen van vlees kunnen we het belang van plantaardig puur en overtuigend overbrengen. Nu is heel duidelijk waar we voor staan en waar we naar toe willen’, vindt Van Weede, die met zijn team zoveel mogelijk mensen wil bewegen om plantaardiger te eten.

Uitvoerig testen

Door de meest innovatieve vleesvervangers en lekkerste plantaardige producten te maken, helpt Vivera consumenten om gemakkelijk over te stappen naar plantaardige alternatieven. ‘We doen veel aan productontwikkeling en laten nieuwe producten proeven door consumentenpanels. Onlangs testte onze plantaardige shoarma net zo goed als de vleesvariant. Daar zijn we trots op’, zegt Van Weede.

Hij brengt met zijn bedrijf goed nieuws, en dat is in deze tijden best bijzonder. ‘Niet alleen goed nieuws op het gebied van zingeving, maar ook als het gaat om het creëren van extra werkgelegenheid in deze groeimarkt. We merken bovendien dat mensen graag voor ons werken omdat ze het fijn vinden bij te dragen aan een betere wereld.’

Duurzaamheid

Vivera, inmiddels actief in vijftien landen, zet in op een transitie van dierlijk naar plantaardig en dat gaat in een versneld tempo. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij de producent. Zo is Vivera sinds 1 januari klimaatneutraal en kijkt het bedrijf ook naar het verduurzamen van verpakkingen. Het kartonnen verpakkingsmateriaal is gemaakt van FSC-goedgekeurd karton.

Ook wanneer het gaat om het personeel en bijvoorbeeld de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt willen we duurzame impact maken”

Het schaaltje waarin de producten liggen, is gemaakt van recyclebaar petmateriaal. De soja die gebruikt wordt om de producten te produceren, is afkomstig van duurzame sojabonen die niet genetisch gemodificeerd zijn. ‘Ook wanneer het gaat om het personeel en bijvoorbeeld de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt willen we duurzame impact maken. We voelen ons hier verantwoordelijk voor’, legt Van Weede uit.

Het doel van het bedrijf is om op niet al te lange termijn een B-corp-keurmerk te krijgen. ‘Dat houdt in dat je op alle vlakken duurzaam actief bent. Dit label wordt steeds beter herkend in de markt’, aldus de CEO.

JBS

Met de overname van de Holtense producent in juni 2021 door het Braziliaanse JBS, wereldwijd een van de grootste vleespartijen, heeft het bedrijf flink meer slagkracht gekregen. Van Weede: ‘Het gaat met JBS om een lange termijn aandeelhouder die zich volledig schaart achter onze missie. Best bijzonder voor een vleesbedrijf, maar dit concern heeft net als ons de visie dat we de wereld niet kunnen blijven voeden op dierlijke basis alleen. We blijven volledig zelfstandig en kunnen onze eigen koers varen waardoor we ons volledig op onze plantaardige missie focussen, alleen met meer middelen dan voorheen.’

50 producten in assortiment

Steeds meer mensen en bedrijven beseffen dat de CO2-uitstoot teruggebracht moet worden om de aarde leefbaar te houden. Het afnemen van dierlijke consumptie helpt daarbij. Vivera heeft nu in totaal zo’n 50 producten in het assortiment: van shoarma en schnitzels tot hamburgers, spekjes, worsten, gehaktballetjes en vis. Jaarlijks zorgt Vivera er naar eigen zeggen voor dat een CO2-uitstoot die gelijk staat aan 20.000 koeien voorkomen wordt. Sinds de overstap naar vega groeit het concern jaarlijks zo’n 25 procent in omzet.

Plantaardige zalmfilet

De jongste loot aan de assortimentsstam is de onlangs gelanceerde plantaardige zalmfilet. Tijdens de Nationale Week zonder Vlees & Zuivel heeft Vivera ‘de eerste lekkere plantaardige zalmfilet van Europa’ gepresenteerd. De filet heeft een vettige bite en valt door de flake-structuur als een echte zalm uit elkaar. ‘Naast gezond ook duurzaam, want deze visvervanger levert geen bijvangst op en is niet in krappe kooien gekweekt’, legt Karin Löwik, international marketingmanager van Vivera uit.

Introductie in Volendam

Vivera, al sinds 1990 één van de pioniers in de vleesvervangingsindustrie, wil met de introductie van de visvervanger een duurzaam en lekker alternatief bieden en lanceerde het product uitgerekend in Volendam, het bekendste vissersdorp van het land. Een viskraam op de Dijk deelde voor één dag plantaardige zalm uit.

In ‘het hol van de leeuw’ werd de visvervanger opvallend goed ontvangen door het publiek’, zeggen Van Weede en Löwik. Het was een uitdaging om de plantaardige zalmfilet te ontwikkelen. Immers, het vergt nogal wat om structuur en smaak van de echte filet goed na te bootsen. In tegenstelling tot veel vlees- en visvervangers, bestaat de basis van de plantaardige zalmfilet niet uit soja maar uit tarwe-eiwitten. Daarnaast zijn er omega 3-vetzuren aan toegevoegd zodat de goede nutriënten van vis behouden blijven.

Nieuw groeisegment

Vivera wil met deze introductie een verandering teweegbrengen in het eetgedrag van mensen die nog niet stilstaan bij de gevolgen van het eten van vis. Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal stelde al vaker dat zowel kweekzalm als wilde zalm schade aan het milieu veroorzaken. ‘De eerste verkoopresultaten zijn boven verwachting, dus we zijn blij dat we weer een nieuw groeisegment hebben aangeboord. Het toont duidelijk aan dat we een goede oplossing hebben voor consumenten die meer plantaardig willen eten.’

Dit artikel is gesponsord door Vivera