Bonduelle: 'Voor groente en peulvruchten geldt: hoe meer hoe beter'

Bonduelle: 'Voor groente en peulvruchten geldt: hoe meer hoe beter'
Ilonka Audenaerde, General Manager Northern Europe en Ilja Konneman, Salesdirector Retail Benelux.

De afgelopen twee jaar hebben een boost gegeven aan groente in conserven en vriesvers. Bonduelle, het grootste groentemerk in de wereld, ziet echter nog veel meer mogelijkheden om de categorie op een duurzame wijze te laten groeien en zo een bijdrage te leveren aan een gezondere samenleving.

Het gaat goed met de categorieën voor lang houdbare groenten: conserven en vriesvers. In coronatijd hebben vele consumenten deze (her)ontdekt en zijn de relevantie en waardering daarvoor enorm gestegen. Ilja Konneman, Salesdirector Retail Benelux bij Bonduelle: ‘Dat zien we terug in de sterke groei. Ten opzichte van de periode voor corona laat groenteconserven een groei zien van 6 procent in waarde. Die groei is naast corona ook gedreven door de groeiende belangstelling voor de wereldkeuken, waar maïs en exotische peulvruchten een belangrijke rol in hebben. Vriesverse groenten laat in die periode zelfs een groei zien van 13 procent. Bonduelle groeit daarbinnen flink sterker dan de totale categorie, met respectievelijk 14 en 20 procent.’

Foodwaste

Het hamsteren in de eerste weken van corona had slechts een tijdelijk effect op de groei. De groei kent ook andere oorzaken. Konneman: ‘De afgelopen twee jaar is de focus op gezondheid veel sterker geworden en is de consument meer zelf gaan koken. Vriesvers bleek voor de consument een zeer goed alternatief voor verse groenten, helemaal in de tijd dat zij minder vaak naar de supermarkt wilden gaan. Ze zijn vriesverse groente gaan proberen. Verrast en overtuigd door de goede kwaliteit en smaak blijven ze de categorie sindsdien gebruiken. Bovendien merken consumenten dat groenteconserven en vriesverse groente nauwelijks derving voor hen oplevert, ook dat wordt als een belangrijk pluspunt ervaren.’

Ilonka Audenaerde, General Manager Northern Europe: ‘Foodwaste is voor de consument belangrijker geworden. Verse groente en fruit zitten in de top drie van productgroepen met de meeste derving. De minimale derving bij onze producten is een enorm voordeel.’

Tien jaar geleden voorzag Bonduelle reeds in haar langetermijnvisie dat consumenten vaker een dag minder vlees zouden gaan eten”

Visie wordt realiteit

Audenaerde: ‘Daarnaast speelt de toenemende populariteit van de wereldkeuken een belangrijke rol, waarin peulvruchten vaak een bron zijn van plantaardige eiwitten. De rol van peulvruchten als vleesvervanger wordt steeds groter. Tien jaar geleden voorzag Bonduelle reeds in haar langetermijnvisie dat consumenten vaker een dag minder vlees zouden gaan eten en vaker uit de wereldkeukens zouden gaan eten. Bonduelle zag wat dit voor de categorie groenteconserven zou gaan betekenen. Minder traditionele groente en meer moderne groente zoals maïs en exotische peulvruchten. We zijn daarom tien jaar geleden al begonnen met het bouwen van deze segmenten en met het toekomstbestendig maken van onze categorie. Tien jaar geleden maakten exotische peulvruchten ongeveer 10 procent uit van onze business, nu is dat meer dan 30 procent. Visie is dus realiteit geworden.

Meer plantaardig eten

Wat betekenen deze recente ontwikkelingen voor de mogelijkheden van de categorie? 

Audenaerde: ‘De mogelijkheden zijn gigantisch. In alle opzichten is het verstandig de consument te stimuleren en te inspireren méér plantaardig te eten, omdat dat de gezondheid van zowel consumenten als van de wereld om ons heen ten goede komt. En daar spelen onze categorieën een belangrijke rol in. Kijk je naar foodwaste, dan gaat het er niet alleen om dat onze producten langer houdbaar en goed te portioneren zijn, maar ook om het aanbod in allerlei formaten voor verschillende huishoudens en verschillende toepassingen. Ook de verpakkingen verduurzamen. Blik is oneindig recyclebaar, maar liefst 97% van alle blikverpakkingen worden ook daadwerkelijk gerecycled. Dat maakt blik tot de meest gerecyclede verpakking van alle verpakkingssoorten. In vriesvers heeft Bonduelle de afgelopen maanden recyclebare verpakkingen geïntroduceerd voor alle producten. Dat betekent dat alle Bonduelle verpakkingen nu recyclebaar zijn.’

‘Hoe meer plantaardig je eet, hoe beter het is; niet alleen voor je eigen gezondheid, maar ook voor de wereld om ons heen. Het is een taak voor de hele keten om de consument hiervan bewust te maken en hem of haar te helpen in het maken van de juiste keuze.’

Voor groente geldt: hoe meer hoe beter, en er zijn maar weinig categorieën in de supermarkt waarvoor je dat kan zeggen”

Konneman: ‘We willen mensen inspireren om meer groenten en peulvruchten te eten. Daartoe hebben we bijvoorbeeld Bonduelle Lunch Bowl geïntroduceerd, dit helpt consumenten om ook bij de lunch groenten en peulvruchten te eten. Ook onze introducties met groente in een andere rol, zoals Bonduelle Groenterijst waarbij groenten koolhydraten vervangen, helpen om de groente-intake te verhogen. En Bonduelle Groenten voor Soep, waarmee je in no time van een super lekkere soep kan genieten, ook bijvoorbeeld als lunch.’

Audenaerde: ‘Voor groente geldt: hoe meer hoe beter, en er zijn maar weinig categorieën in de supermarkt waarvoor je dat kan zeggen. Er zou daarom meer aandacht moeten komen voor groenteconserven en vriesverse groenten, en we zouden meer moeten uitdragen hoe belangrijk ze zijn. Dat betekent niet dat iedereen morgen vegetariër moet worden, want niets is zo moeilijk als je gedrag veranderen. Het gaat met kleine stapjes, maar we moeten vooral met elkaar die beweging maken naar meer groente en meer peulvruchten. Dat kunnen we als leveranciers niet alleen, daar hebben we de retail, ngo’s en de overheid bij nodig.’

Ketenverantwoordeijkheid Bonduelle

Wat kunnen we verwachten in de nabije toekomst?

Konneman: ‘We zien een verdere verandering in consumentenbehoeften, en een verdere verschuiving van het traditionele koken naar de wereldkeuken. Als Bonduelle blijven we hierop inspelen, blijven we die groente-intake stimuleren, blijven we bijdragen aan een gezondere planeet en blijven we onze boeren ondersteunen.’

Audenaerde: ‘Dat laatste gaat over ketendenken: het is belangrijk dat duurzame landbouw prioriteit krijgt in de hele keten. Dat kunnen we niet alleen op het bord van de boer leggen. Investeren in duurzame landbouw, biodiversiteit, bescherming van de bodem, alternatieve landbouwtechnieken et cetera is een zaak van de hele keten. De investeringen die daarbij horen moeten we eerlijk verdelen. Dit geldt evengoed voor het absorberen van de enorme kostenstijgingen waarmee we geconfronteerd worden. Ook die zullen we gezamenlijk moeten dragen om de continuïteit van de keten te kunnen borgen.

Daarnaast heeft Bonduelle zich ten doel gesteld om in 2025 B-Corp gecertificeerd te zijn. Dat is een mooi streven, maar voor ’s werelds grootste groentemerk actief in meer dan honderd landen is dat een hele klus. Al die entiteiten moeten aan de eisen voldoen. Op weg daarnaartoe zijn we ons programma “Bonduelle belooft” gestart. Dit is gericht op duurzame landbouw en duurzame voeding, waarin we bijvoorbeeld werken aan meer biologisch, minder bestrijdingsmiddelen en een betere bescherming van de bodem.’

Samenwerking

Audenaerde: ‘Naast onze eigen initiatieven willen we ook de samenwerking met de retail verder versterken. Op alle fronten in de bedrijfsvoering kunnen we samen kijken hoe we een grotere positieve impact kunnen creëren. In distributie en transport zijn bijvoorbeeld nog duurzaamheidsdoelen te behalen. Maar we kunnen ook kijken naar de ruimte en aandacht voor de categorie in de winkels, of in het bepalen van welke campagnes inspireren om meer plantaardig te consumeren.’

Dit artikel is gesponsord door Bonduelle.

Henkel: 'Duurzame focus op sterke merken'

Henkel: 'Duurzame focus op sterke merken'

Met een samenvoeging van business units en een sterke focus op onderscheidende merken is Henkel een krachtiger en efficiënter partner in wasmiddelen en haarverzorging. Ondertussen behoort het bedrijf ook tot de koplopers in duurzaamheid.

Algemeen directeur Nicole Freid: ‘Hoe meer HAK verkoopt, hoe meer positieve impact we maken op mens en natuur.’

HAK: 'Nauwer samenwerken om de eiwittransitie te versnellen'

'Hoe beter het met HAK gaat, hoe beter het is voor alle stakeholders: de teler, de retailer, de consument en de planeet. Dat maakt het mooi om voor HAK te werken', stelt algemeen directeur Nicole Freid. 'Het doel is om met nauwere samenwerking met de supermarkten de eiwittransitie verder te versnellen.'

Area President André Ruikes en 
Sales Director Inge van Horne: ‘Binnen het sustainability programma richten we ons op drie niveaus: “For You”, “For the People” en “For the Planet”.’

Cloetta focust op duurzame groei: 'Let's create a sweeter future together'

Categoriegroei en verduurzaming, dat zijn de kernpunten in de strategie en categorievisie van Cloetta. Grote merken als Red Band, Venco, Sportlife en The Jelly Bean Factory zullen die groei ondersteunen. Verdere stappen in duurzaamheid helpen de retailer bij zijn Scope 3 CO2-reductie.

Martijn van Weele, Director Commercial Development bij Coca-Cola Europacific Partners Nederland: ‘Doordat we overal aanwezig waren, hebben we unieke ervaringen aan mensen kunnen weggeven, dat zorgt echt voor engagement.’

'De potentie van onze categorie is groot, daar gaan we de komende jaren het maximale uithalen'

Coca-Cola Europacific Partners Nederland (CCEP) kijkt terug op een dynamisch jaar. 'Een jaar waarin we onze strategische visie aanscherpten', vertelt Martijn van Weele, Director Commercial Development. 'Waarin commercie en digitalisering samenkwamen en we veel positieve impact konden maken, samen met onze klanten.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.