'Friesche Vlag in een keer over naar duurzamere flesverpakking'

'Friesche Vlag in een keer over naar duurzamere flesverpakking'
Rogier Rosman (l) en Robbert Kleiren.

In een grote operatie is Friesche Vlag koffiemelk in één stap overgeschakeld van glazen verpakkingen naar een duurzame plastic variant van gerecycled materiaal en die recyclebaar is als je de weggooiinstructies opvolgt. In samenwerking met de Nederlandse supermarkten is bereikt dat vanaf week 40 alleen nog de nieuwe verpakkingen langs de kassa's gaan. Robbert Kleiren en Rogier Rosman lichten deze stap toe.

FrieslandCampina heeft de ambitie om in 2025 enkel nog met recyclebare verpakkingen te werken. Ook voor het merk Friesche Vlag betekent dat een omschakeling. Sinds jaar en dag wordt Friesche Vlag koffiemelk geleverd in verschillende formaten glazen flessen, naast kartonnen verpakkingen en cups. De fles is een icoon op de traditionele Nederlandse koffietafel en bekend bij vele consumenten. Veel minder bekend is dat wegwerpglas niet de meest duurzame verpakking is. Een fles van 100 procent gerecycled plastic is duurzamer.

Daarom komt FrieslandCampina dit jaar met een nieuwe verpakking voor de hele lijn koffiemelk. Commercial Business Lead Robbert Kleiren: ‘Glazen flesjes in een retoursysteem, die daarna worden gewassen en hergebruikt zijn overigens wel duurzaam. Maar onze koffiemelkflessen verdwijnen na gebruik in de glasbak. Dat hergebruik van glas heeft door het omsmelten een behoorlijk grote impact in energieverbruik. Daarnaast is glas zwaar waardoor ook de belasting in het transport groter is.’

Duurzaamheid en gebruiksgemak

Sinds 2018 onderzoekt FrieslandCampina al de mogelijke alternatieven voor de glazen verpakking. Senior Brandmanager Rogier Rosman: ‘Welke formaten moeten worden overgezet, wat zijn de voordelen van PET ten opzichte van glas, en welke voordelen kunnen we toevoegen in gebruiksvriendelijkheid? We kijken hierbij dus verder dan alleen naar de duurzame kant. De PET-fles is niet breekbaar, hij is niet zwaar in de boodschappentas, je hoeft er niet voor naar de glasbak, hij is makkelijker te openen en schenkt beter uit. We hebben dus ook naar al die aspecten gekeken.’

We werken aan de duurzaamheid van onze producten en vergroten tegelijk het gebruiksgemak voor de consument.”

Kleiren: ‘Het mooie van dit initiatief is dat we werken aan de duurzaamheid van onze producten en tegelijk het gebruiksgemak voor de consument verder vergroten. Uit onderzoek blijkt dat consumenten ons nieuwe flesje het meest waarderen om verbeterd gebruiksgemak. Het duurzame karakter is een mooi bijeffect. Winst op beide fronten.’

Nieuwe formaten

Rosman: ‘In het onderzoek hebben we ook direct meegenomen welke formaten het meest gewenst zijn ten opzichte van het eerdere portfolio. De glazen flessen hebben vaak dezelfde inhoud als onze kartonnen verpakkingen. Onderzoek toont aan dat we de consument beter kunnen bedienen wanneer we de PET-flessen in een ander formaat brengen. Onze consument is doorgaans iets ouder en de huishoudens zijn kleiner. Daarom zijn kleinere verpakkingen meer geschikt.’ In het nieuwe portfolio blijven de kartonnen verpakkingen (455 ml en 929 ml) en de cupjes bestaan. Deze vormen hebben een eigen gebruikersgroep en toepassing. De nieuwe flesformaten in PET zijn 140 ml, 300 ml en 500 ml.

In één keer

Vanaf week 40 zijn de nieuwe verpakkingen te koop. FrieslandCampina kiest er niet voor om de PET-flessen geleidelijk te laten instromen. Voor fabrikant en retail biedt het veel voordeel om alle glazen flessen overal tegelijk uit de handel te nemen. Tot die conclusie is FrieslandCampina gekomen na overleg met de retailers. Kleiren: ‘Het gaat het beste als we alles in één keer omzetten, en dat wordt voor ons dé grote uitdaging. Alle gebruiksvoordelen die we noemden ervaart de consument pas zodra hij de nieuwe fles heeft gekocht.'

'Hoe zorgen we dat de consument, die al zo lang gewend is aan onze glazen fles, nu de nieuwe PET-verpakking accepteert? Daarvoor hebben we een groot transitieplan opgezet, met onder andere communicatie vooraf op de oude flesjes, maar daarna ook veel promotie op televisie, social media en op de winkelvloer. In samenwerking met de handelspartners hebben wij de gelegenheid gekregen om met een goede forecast de verkopen tot week 40 in te schatten en het assortiment dan ineens overal om te zetten. En dan zó dat we ook geen glazen flessen hoeven terug te rijden naar de fabriek, want ook dat is weer de duurzaamste oplossing.’

De consument weet eigenlijk niet dat 100 procent gerecycled én recyclebaar plastic beter is dan wegwerpglas.”

89 procent gerecycled plastic

Rosman: ‘Het spannende is dat we geen flessen willen terughalen, maar ook geen lege schappen en nee-verkopen willen, en dat de consument eigenlijk niet weet dat 100 procent gerecycled én recyclebaar plastic beter is dan wegwerpglas.’ Kleiren: ‘Maar we hebben er vertrouwen in. Olijfoliën en tafelsauzen zijn ook van glas naar plastic flessen gegaan. We zijn niet de eersten. Overigens moeten we eerlijk melden dat alleen bij onze Friesche Vlag Balance het gebruik van 100 procent gerecycled plastic nog niet mogelijk is. Dat komt omdat daar geen vet in zit. Hier gebruiken we plastic dat voor 89 procent is gerecycled, tot we ook hier de goede technische oplossing hebben gevonden. Daar wordt hard aan gewerkt.’

Campagne

De week na de overgang, week 41, is ingeruimd voor een grote campagne via televisie, social media en winkelvloer om de consument op de verbeterde verpakkingen te wijzen. De keuze voor week 41 is bewust. Rosman: ‘We willen eigenlijk altijd communiceren op het moment dat het beslissend is. De consument maakt de aankoopbeslissing voor het schap, en op het moment dat wij zijn overgestapt op de nieuwe verpakking komt er een moment van heroriëntatie: stap ik over op dit nieuwe product? Onze trouwe kopers bereiden we daarnaast langzaam voor met een nek-hanger om de glazen flesjes, zodat zij al weten wat eraan zit te komen.’

Kleiren: ‘Het is vooral een unieke samenwerking met onze retailpartners, dat we dat zo goed met elkaar weten af te stemmen. Logistiek en promotie hebben we heel goed doorgesproken. Daar zijn we trots op.’

Dit artikel is gesponsord door FrieslandCampina.