'Dit is by far de lekkerste kant-en-klaarmaaltijd die ik heb geproefd'

'Dit is by far de lekkerste kant-en-klaarmaaltijd die ik heb geproefd'
De initiatiefnemers van Mama's Maaltijden. V.l.n.r.: Rick Hageman, Serdar Tolenaar en Henk Brussaard.

Begin juni lanceerden ondernemers Serdar Tolenaar (PLUS Hillegom), Rick Hageman (SPAR Alkmaar en Midwoud), samen met compagnon Henk Brussaard, Mama's Maaltijden. De dagverse kant-en-klaarmaaltijden zonder concessies zijn zo'n succes, dat ze dit jaar nog in ruim 400 supermarkten in Nederland en België verkrijgbaar zijn.

Kant-en-klaarmaaltijden met volle focus op smaak, omschrijft Hageman Mama’s Maaltijden. ‘We willen die 9 in het bakje krijgen en daarbij geen concessies doen.’ Voor echt verse maaltijden -de gerechten worden niet onder gas verpakt- blijkt dan ook absoluut ruimte te zijn. ‘De rotaties zijn beter dan die van bestaande kort houdbare maaltijden. De consument blijkt graag voor de kwaliteit en het gemak betalen.’

Eenmaal geprobeerd kopen de consumenten de gerechten vaker”

Compleet assortiment

Inmiddels zijn er twintig SKU’s op de markt, die voor €6,79 worden verkocht en als combideal voor €12,50. Deze worden goed in de kijker gespeeld middels de opvallende verpakking, online ondersteuning en veel exposure op de winkelvloer. ‘Eenmaal geprobeerd kopen de consumenten de gerechten namelijk vaker.’ Bij de winkels waar Mama’s Maaltijden in het versschap liggen zien de ondernemers de omzetten stijgen.

‘De kracht zit hem in de herkenbare varianten’, legt Tolenaar uit. ‘Zoals mama het gekookt zou hebben. Hierdoor zien we dat we de massa bereiken.’ Mama’s biedt een complete lijn, van Hollands tot Indonesisch en van Mexicaans tot Surinaams, plus vier vegetarische maaltijden. Omdat de ondernemers continu blijven ontwikkelen, ‘er staan alweer zes nieuwe maaltijden klaar om in te stromen’, kan de consument blijven afwisselen.

Samenwerkingen

Vanaf 28 september zijn de maaltijden te verkrijgen bij zo’n 250 PLUS-supermarkten. Met Fruity Pack start Mama’s Maaltijden strategisch gezien bovendien een mooie samenwerking op het vlak van distributie. ‘Een enorme efficiencyslag, van waaruit we het assortiment verder uitbreiden,’ licht Brussaard toe.

‘Niet alleen met maaltijden, maar ook met componenten. De Indische pindasaus valt bijvoorbeeld zo in de smaak, dat we binnenkort ook Mama’s pindasaus lanceren voor consumenten en horeca. En onze eigen kruidenboter. Door goed te luisteren naar zowel onze klanten als de consument, ontwikkelen we door en zorgen we voor relevantie. We zijn benieuwd welke supermarktformules zich nog meer durven te onderscheiden op het gebied van kwaliteit!

Dit artikel is gesponsord door Mama's Maaltijden.