99.9% van de micro-organismen gedood: de stijgende populariteit van desinfecterende reinigers

99.9% van de micro-organismen gedood: de stijgende populariteit van desinfecterende reinigers

Wat is het verschil tussen schoonmaken en desinfecteren? Uit onderzoek blijkt dat de meeste Nederlanders zich daar niet bewust van zijn*. Desalniettemin kiest de shopper tegenwoordig vaak een desinfecterende reiniger om schoon te maken. De omzet van desinfectiereinigers uit de Homecare categorie is in twee jaar tijd dan ook zes keer zo groot geworden** en er zit nog meer potentie in.

Als het er schoon uit ziet, dan zal het wel schoon zijn toch? Dat is helaas niet helemaal waar. Vaak wordt gedacht dat reguliere schoonmaakmiddelen ook desinfecteren. Dat wil zeggen: micro-organismen zoals bacteriën en andere ziektekiemen doden. Echter wordt bij de meeste, zelfs grondige, schoonmaakbeurten alleen zichtbaar vuil verwijderd.

Zonder dat mensen het door hebben blijven micro-organismen achter of worden ze slechts verplaatst met een spons of doek. Het daadwerkelijk doden van micro-organismen zoals bacteriën en ziektekiemen op oppervlakken noemt men desinfecteren.

Waarom desinfecteren?

Door te desinfecteren worden 99.9% van de micro-organismen gedood. Een must! Zeker in situaties, ruimtes en op oppervlakken waar hygiëne juist erg belangrijk is. Denk aan de keuken waar met voedsel wordt gewerkt en eten wordt bereid. Werkbladen zijn vaak een bron van schadelijke bacteriën. Maar ook de kraan, handgrepen van de oven, de koelkast en de keukenkastjes zitten er vol mee.

Overal waar volwassenen, kinderen en huisdieren verblijven is het verstandig om de boel te desinfecteren.”

Daarnaast zijn de badkamer en het toilet plekken waar makkelijk ziektemakers achterblijven, die weer doorgegeven worden aan de volgende bezoeker. Datzelfde geldt natuurlijk voor dingen die we dagelijks vaak aanraken met onze handen zoals deurklinken, telefoons, lichtknopjes en afstandsbedieningen. Overal waar volwassenen, kinderen en huisdieren verblijven, wonen en ziek zijn is het veilig en verstandig om de boel écht schoon te houden door te desinfecteren. Wel zo veilig en geruststellend.

99.9% van de micro-organismen dood

Er zijn een aantal huishoudreinigers in Nederland waarvan is bewezen dat ze 99.9% van de micro-organismen te doden. Daarmee voldoen deze producten aan strikte wet- en regelgeving en mogen ze claimen dat het product desinfecteert, dus 99.9% van bacteriën daadwerkelijk doodt. Het segment desinfecterende reinigers is de afgelopen twee jaar met 500% gegroeid en heeft in het afgelopen jaar voor nog eens 15% bijgedragen aan de groei in de reinigerscategorie. Op dit moment heeft het segment daarmee 5% van het omzetaandeel in de reinigerscategorie bemachtigd **.

Gebruik van desinfecterende reinigers

Het is erg belangrijk om de gebruiksaanwijzing goed te volgen, zodat de bacteriën ook daadwerkelijk worden gedood. Zo hebben de meeste desinfecterende producten een 5 minuten inwerktijd nodig alvorens te worden afgeveegd en moet er een minimale hoeveelheid worden gebruikt.

De desinfectie reiniger van HG desinfecteert en reinigt met een frisse geur.”

HG desinfectie reiniger bewezen effectief

HG heeft onlangs een desinfectie reiniger op de markt gebracht. Deze desinfecteert niet alleen, maar reinigt ook met een frisse geur. De reiniger gebruiksklaar, bevat geen alcohol of chloor en is biologisch afbreekbaar. Een product dat op nagenoeg alle oppervlakken en objecten gebruikt kan worden en slechts twee minuten in hoeft te trekken. Alleen even sprayen, twee minuten wachten en klaar. Kortom, HG desinfectie reiniger maakt niet alleen schoon door vuil te verwijderen, maar doodt ook bewezen 99,9% van micro-organismen.

De introductie heeft bij veel retailers nieuwe HG kopers naar het schap getrokken. Zeker een derde van de omzet komt van mensen die nooit eerder HG producten hebben gekocht. Door het jaar heen voert HG campagne in diverse media en in de winkel, om de consument bewust te blijven maken van de werking en helpt hen met een duidelijke gebruiksaanwijzing.

Gebruik biociden veilig. Lees vóór gebruik eerst het etiket en de productinformatie.

* Nielsen MAT P8 l Food incl. Ecom l Reinigers (excl. Insecticiden)
**HG Consumenten onderzoek April 2021

Dit artikel is gesponsord door HG.

Meehelpen aan #1 oplossing klimaatverandering? Verkoop overtollig voedsel

Meehelpen aan #1 oplossing klimaatverandering? Verkoop overtollig voedsel

Wereldwijd wordt een derde van het geproduceerde voedsel verspild, en dat is een groot probleem. Niet alleen verdient het eten een betere bestemming dan de prullenbak, ook draagt voedselverspilling bij aan de opwarming van de aarde. Wist je dat minder voedsel verspillen de nummer 1 oplossing tegen klimaatverandering is?* Iedereen kan hier een steentje aan bijdragen.

Mario van Stijn, salesmanager van Walki Plastiroll Oy.

Bioska: composteerbare afvalzakken gaan voedselverspilling tegen

Walki Plastiroll Oy levert composteerbare folie en afvalzakken onder private label en onder de merknaam Bioska. De Finse producent kan bogen op een hoge kwaliteit, korte levertijden en ruime flexibiliteit in bestelhoeveelheden. De eerste retailers hebben het al in het assortiment opgenomen, en gesprekken met verschillende andere ketens lopen.

Alle personen op de foto zijn van te voren getest. Alle social distancing maatregelen zijn direct voor en na de foto strikt nageleefd.

GfK schapimago onderzoek: Jan Linders opnieuw Beste Biersupermarkt

2021 is een onstuimig jaar voor de biercategorie in retail Nederland. De categorie is fors gegroeid, onder meer binnen het segment alcoholvrij. Hoe beoordeelt de Nederlandse consument anno 2021 het bierschap in zijn of haar supermarkt? Om dat helder te krijgen heeft GfK in opdracht van Bierbrouwerij AB InBev een schapimago onderzoek uitgevoerd. Net als bij het eerdere onderzoek in 2019 komt Jan Linders uit de bus als Beste Biersupermarkt van Nederland. Poiesz stijgt dit jaar van plek 8 naar plek 2.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.