GfK schapimago onderzoek: Jan Linders opnieuw Beste Biersupermarkt

GfK schapimago onderzoek: Jan Linders opnieuw Beste Biersupermarkt
Alle personen op de foto zijn van te voren getest. Alle social distancing maatregelen zijn direct voor en na de foto strikt nageleefd.

2021 is een onstuimig jaar voor de biercategorie in retail Nederland. De categorie is fors gegroeid, onder meer binnen het segment alcoholvrij. Hoe beoordeelt de Nederlandse consument anno 2021 het bierschap in zijn of haar supermarkt? Om dat helder te krijgen heeft GfK in opdracht van Bierbrouwerij AB InBev een schapimago onderzoek uitgevoerd. Net als bij het eerdere onderzoek in 2019 komt Jan Linders uit de bus als Beste Biersupermarkt van Nederland. Poiesz stijgt dit jaar van plek 8 naar plek 2.

‘Het Categorierapport Bier geeft een kijkje in de voorkeuren van de biershopper’, aldus Hans van Meel, Account Group Manager bij GfK. ‘De shopper heeft een duidelijke mening over het assortiment, de vindbaarheid, de prijsstelling en segmenten binnen bier. Opvallend is dat de biershopper een grotere tevredenheid over het bierschap laat zien ten opzichte twee jaar geleden. De biershopper vindt promotie belangrijk in de waardering van de supermarktformules. Door de invoering van de nieuwe Alcoholwet per 1 juli kunnen deze afwegingen in de toekomst gaan veranderen. We zijn bij GfK erg benieuwd naar de impact hiervan in de volgende meting.’

Nieuwe aspecten

Ellen Claassens, Category Manager Off-trade bij AB InBev vertelt: ‘Het doel van het onderzoek is om met de gewonnen inzichten het schap van retailers te verbeteren en de totale biercategorie te laten groeien. We hebben er dit jaar voor gekozen om, vanwege de invoering van de Alcoholwet, twee nieuwe aspecten toe te voegen aan het onderzoek: ‘Aantrekkelijke aanbiedingen’ en ‘Het is duidelijk welke bieren er in de aanbieding zijn’. Om plaats te maken voor deze twee aspecten, is ‘Goede kennis over bier bij het personeel’ geschrapt. Vanwege Covid-19 proberen de meeste shoppers zo min mogelijk in contact te komen met anderen op de winkelvloer. Ze spreken dus minder snel een medewerker aan om tips te vragen over bier.’

Het doel van het onderzoek is om met de gewonnen inzichten het schap van retailers te verbeteren en de totale biercategorie te laten groeien.”

Aantrekkelijk assortiment

De aspecten over aanbiedingen komen dit jaar meteen in de top 5 terecht. Gezien het belang van aanbiedingen en het voorraadbeheer is het interessant om te zien hoe de consument hier na 1 juli naar kijkt, wanneer de Alcoholwet de maximale korting op alcohol aanscherpt van 50 naar 25 procent. ‘De sleutel voor succes komt in de toekomst wellicht meer te liggen op een aantrekkelijk assortiment waarbij de consument de producten weet te vinden waar hij of zij naar op zoek is, gecombineerd met een goed gevoel over het prijsniveau’, aldus Claassens.

‘Daarnaast verwachten wij bij Bierbrouwerij AB InBev dat er door de nieuwe regelgeving afvloeiing zal plaatsvinden van pils naar speciaalbieren, iets waar wij met de introductie van de Leffe krat begin 2021 al op inspeelden. Door speciaalbier in het meest toegankelijke format (de krat) beschikbaar te maken, wordt speciaalbier aantrekkelijker voor de pilskoper. Hiermee voegen we waarde toe aan de categorie.’

Nieuwe smaken en varianten

‘Ook het aspect ‘Ruime keuze van alcoholvrije bieren’ zit in de lift’, vervolgt Claassens. ‘Dit speelt een steeds grotere rol voor consumenten in de waardering van retailers. Dat is ook de reden dat AB InBev binnen dit segment blijft innoveren. De consument zoekt naar nieuwe smaken, varianten en merken. Zo hebben we begin dit jaar Leffe Bruin 0.0 (het eerste alcoholvrije bruin bier) gelanceerd en lanceerden we in week 27 de nieuwe Hertog Jan 0.0, met een verder verbeterd brouwrecept. Binnen alcoholvrij liggen voor retailers nog veel kansen, door variatie aan het schap toe te voegen trekken we meer consumenten naar dit schap en stimuleren we de groei van de categorie.’

Naast verantwoord drinken is duurzaamheid is voor de brouwerij topprioriteit. Claassens: ‘Het weegt ook steeds zwaarder voor consumenten in de productkeuze. Daarom zetten we onder meer in op 100% circulaire verpakkingen in 2025 en lanceerden we in 2021 een eigen hervulbare fles en krat voor Bud en Leffe Blond.’

Jan Linders is beste biersupermarkt

Opnieuw scoort Jan Linders het hoogste in de categorie de ‘Beste biersupermarkt van Nederland’. Zo waardeert de shopper van Jan Linders de overzichtelijke presentatie van het bierschap, de duidelijke weergave van prijzen en aanbiedingen en het feit dat er vaak voldoende voorraad aanwezig is. Ook krijgen de snelgroeiende segmenten speciaalbier en alcoholvrije bieren volop ruimte in het schap. De ruime keuze aan producten binnen deze twee segmenten wordt door de biershopper gewaardeerd.

De shopper van Jan Linders waardeert de overzichtelijke presentatie van het bierschap, de duidelijke weergave van prijzen en het feit dat er vaak voldoende voorraad aanwezig is.”

Poiesz stijgt dit jaar van plek 8 naar plek 2, een flinke verbetering ten opzichte van 2019. Vooral op de aspecten ‘Voldoende voorraad’ en ‘Aantrekkelijke aanbiedingen’ scoort Poiesz erg goed. Plus is na plaats 4 in 2019, nu op de derde plek geëindigd. Dit wordt voornamelijk gedreven door een hogere waardering op de voorraad aspecten en de mogelijkheid om losse flessen bier te kopen.

Bram Rikken, Category Manager Bier bij Jan Linders, is verheugd met de eerste plaats: ‘Binnen Jan Linders heeft de biercategorie, en speciaalbier in het bijzonder, al jaren een unieke propositie. Elk jaar weer proberen we de consument nog meer kennis te laten maken met bijzondere bieren. De erkenning dat we door het GfK voor het negende jaar op rij zijn uitgeroepen tot de beste biersupermarkt van het land zorgt bovenal voor trots, maar schept ook direct verwachtingen voor het komende jaar. Als Jan Linders zijnde zullen we zeker niet stilzitten, er valt immers nog zoveel meer voor de consument te ontdekken!’

Dit artikel is gesponsord door AB InBev.