Peroni groeit door: marktleider in premium pils deelt ambities

In slechts een paar jaar tijd groeide nieuwkomer Peroni Nastro Azzurro uit tot de marktleider in premium pils in de Nederlandse supermarkt en horeca. De La Dolce Vita-positionering van het in Italië gebrouwen birra speciale sluit goed aan op de groeiende consumentenbehoefte om bewust te genieten, en dit is terug te zien in verkoopcijfers en merkbekendheid.
Delen:

Peroni Nastro Azzurro is ontstaan in het Rome van de jaren zestig. ‘Vanuit de visie een bier te creëren dat symbool staat voor Italiaanse kwaliteit, vakmanschap én stijl’, legt Brandmanager Judit Mocsári uit. In dit vooruitstrevende decennium groeide het merk, samen met de luxueuze mode- en designhuizen uit tot een Italiaans stijlicoon.

Inmiddels wordt het premium bier al door drie generaties Peroni’s gebrouwen. Nog altijd volgens origineel recept, benadrukt Mocsári. ‘Op basis van de beste hop, voorjaarsgerst en Nostrano dell’Isola: een exclusieve, onder de perfecte omstandigheden geteelde maïssoort.’ De hoogwaardige ingrediënten leveren een sprankelend, fris en lichtkruidig bier op, met een heldere afdronk.

Bewust genieten van premium bier

De vooruitstrevendheid van de jaren zestig is nog altijd het uitgangspunt voor het biermerk, vertelt de brandmanager. ‘Peroni onderscheidt zich met een unieke smaak van zowel citrustonen, kruiden en bitters, een bijna prosecco-achtige helderheid en kleur, geserveerd in een elegante fles. Onze positionering van een modern, premium merk, dat de Italiaanse Dolce Vita-levensstijl omarmt, spreekt dan ook een grote groep consumenten aan.’

Peroni onderscheidt zich met een unieke smaak van zowel citrustonen, kruiden en bitters, een bijna prosecco-achtige helderheid en kleur, geserveerd in een elegante fles.

Na een succesvolle introductie in de horeca, doet Peroni het eveneens goed in de Nederlandse retail. Inmiddels mag het merk zich marktleider noemen in het segment, boven de reguliere pilsmerken. ‘Bewust genieten wordt steeds belangrijker’, verklaart Erica Verbij, Category Manager Retail Grolsch, het succes. ‘De behoefte aan premium bieren en alcoholvrije opties groeit en hier sluiten Peroni Nastro Azzurro en Peroni Libera 0.0% goed op aan.’

Inspireren om beter te drinken

Dat bewust genieten, is een belangrijke pijler in de strategie van Grolsch, dat het merk Peroni in Nederland voert, benadrukt ze. ‘Onze missie is om de consument te inspireren om beter te drinken, in de breedste zin van het woord. Dat betekent enerzijds premium bieren bieden, waar men nog meer van kan genieten. En anderzijds investeren in 0.0-varianten. Peroni sluit hier met zowel Nastro Azzurro en de 0.0%-variant Libera naadloos op aan.’

Niet voor niets is het motto van Peroni vita con stile, vult Mocsári aan. ‘Stijl gaat over inhoud: wat je doet is belangrijk, maar hoé je het doet is nog veel belangrijker. Dit komt dan ook terug in al onze communicatie.’ Communicatie die de komende jaren verder opgeschroefd gaat worden, vertelt Verbij. ‘De afgelopen jaren communiceerden we voornamelijk in de horeca en op de winkelvloer. Mooie verkoopcijfers, groeiende distributies in horeca en waarderingen als de Foodmagazine Marketing Award bewijzen echter dat onze innovaties inmiddels aanslaan bij een breed publiek. Onze merkbekendheid is groot, nu is het tijd om de groei van het merk te versnellen!’

Onze merkbekendheid is groot, nu is het tijd om de groei van het merk te versnellen!

Serve With Style

Eerder dit jaar al, kwam Peroni met de Serve With Style-campagne, die inspeelde op een bijzondere avond thuis. ‘Met verse pasta en een lekker bijpassend drankje’, vertelt Mocsári. ‘Met de campagne stimuleerden we consumenten om online een pastaworkshop te volgen van chef-kok Gianluca Curto. Lekker en leuk om samen te maken, en perfect te combineren met een ijskoude Peroni Nastro Azzurro. Met een vooraf samengesteld boodschappenlijstje, waarmee de producten direct te bestellen waren bij Albert Heijn, en een speciale Radio Peroni Playlist, creëerden we de perfecte omstandigheden voor een Italian Pasta Night, met vrienden.’

Deze activatie vormt als het ware de aftrap voor een grote campagne, die Peroni de komende jaren gaat doorzetten. ‘Met flinke support gaan we een nog breder publiek kennis laten maken met het merk. Naast de televisiecommercial, die we zowel online als op de winkelvloer en in de horeca gaan doorvertalen, zal de groei van het merk versnellen door nieuwe verpakkingen en sponsorships.’

Wereldwijde lancering Peroni Libera 0.0%

Afgelopen februari lanceerde Peroni namelijk de alcoholvrije variant Libera 0.0% wereldwijd, door het aangaan van een meerjarig partnership met het Aston Martin Cognizant Formule 1-team, dat na meer dan zestig jaar terugkeert in de Formule 1. ‘Een alliantie tussen twee iconische merken met gevoel voor stijl, erfgoed en passie’, vertelt Verbij.

Peroni Libera 0.0% staat voor bewust en in stijl drinken, legt de Category Manager Retail uit. ‘En sluit zowel aan op de ambities van ons moederbedrijf, Asahi, als de wereldwijd groeiende consumentenvraag naar alcoholvrije dranken.’ In 2030 moet minimaal 20 procent van het Asahi biervolume bestaan uit niet-alcoholische producten, verduidelijkt ze. ‘Peroni Libera 0.0% is daarom belangrijk binnen Peroni, welke één van de vijf global brands van Asahi is waarmee deze ambitie wordt nagestreefd.’ Het Peroni-logo is de komende Formule 1-seizoenen onder meer terug te zien op de Formule 1-auto en de kleding van het Aston Martin-team.

In bijna zestig jaar tijd is Peroni erin geslaagd om een lifestyle te creëren, besluiten Mocsári en Verbij. ‘Een lifestyle die, met de groeiende behoefte aan mooie premium bieren om bewust van te genieten, alleen maar belangrijker wordt. De komende jaren gaan we dit verhaal daarom nóg vaker vertellen en het merk bekend maken bij een nog breder publiek.’

Dit artikel is gesponsord door Peroni.