Ali B: 'Onderdruk je eigen saus niet'

Het nummer Saus dat Ali B samen met zangeres Numidia in april uitbracht heeft geleid tot een mooie samenwerking met sausproducent Gouda’s Glorie. ‘Iedereen kan het leven kleur geven, je mag je talenten etaleren’, zegt Ali B tegen Distrifood. ‘Als je dat doet heb je saus.’ Deze metafoor is van toepassing op een range nieuwe snacksauzen van Gouda’s Glorie, die vooral jongeren moet gaan aanspreken.

Zoveel mensen zijn zo basic, zoveel mensen zijn normaal. En ook al weet ik dat het safe is, ik heb liever iets speciaals.’ Het zijn de eerste regels van het nummer Saus dat Ali B uitbracht. En in het refrein: ‘Jij hebt die saus, saus, saus.’ De populaire Nederlandse rapper bedoelt ermee dat je veel mist als je in het leven voor veiligheid kiest en te weinig oog durft te hebben voor je eigen bijzondere talenten waar volgens hem ieder mens over beschikt.

Ali B: ‘Daar gaat het nummer Saus over. Je moet als persoon ergens voor staan, en dan kan er contrast ontstaan, maar dat is goed. Te veel mensen jagen hun dromen niet na en zijn te voorzichtig. Ik vind dat je in het leven alles er uit moet halen en volop genieten. Je eigen saus mag je niet onderdrukken.’ In straattaal is saus volgens de artiest een synoniem voor dát beetje extra dat iemand zo bijzonder maakt.

Filosofie

Voor Gouda’s Glorie was de filosofie achter dit nummer een uitgelezen mogelijkheid die het bedrijf niet kon laten liggen. Het nummer Saus is volgens Daniëlle Suarez Saan, Senior Brand Manager Retail bij Gouda’s Glorie de perfecte inhaker om de Gouda’s Glorie Snacksauzen onder de aandacht te brengen bij de doelgroep jongeren.

‘Dit was een match op alle fronten: deze serie Snacksauzen heeft zowel letterlijk als figuurlijk Saus! En Ali B weet met zijn muziek op een organische manier de jongere doelgroep te bereiken. Wij zagen de kans om in te spelen op het muzieknummer, door met een fabrieksfilm met eigen medewerkers te laten zien aan Ali B hoeveel saus wij hebben.’

Dit heeft geleid tot een bijzondere samenwerking met als hoogtepunt een commercial waarin Ali B de hoofdrol speelt. Als een ware saus-master in zijn eigen foodtruck zet hij bijzondere mensen in het spotlicht en geeft hij iedereen nog extra saus: Spicy Peanut Katjang, Red Hot Samurai, Sweet Onion, Fresh Garlic en Spicy Andalouse.

Creamy Cheese Style

Behalve aandacht voor de genoemde sauzen komt Gouda’s Glorie met een opvallende vernieuwing; vanaf week 23 ligt de Creamy Cheese style bij Jumbo in de schappen: een volledig plantaardige saus met Goudse kaassmaak. ‘Vanuit Remia bieden wij al een breed assortiment plantaardige sauzen. Voor Gouda’s Glorie is dit de eerste saus die plantaardig is’, legt Suarez Saan uit. ‘Zeker voor jongeren wordt dit steeds meer een randvoorwaarde. Zij zijn zich sterk bewust van de impact van voeding op het milieu en willen de eigen impact verminderen,’ verklaart ze.

Ali B, alias Ali V(egan) juicht dit toe. ‘Ik eet zelf ook wat minder dierlijk, maar ben niet volledig overgegaan op een vegan leefstijl. Ik wil het pleidooi voor vegan of plant based ook niet op een activistische manier uitdragen. Integendeel, ik voel me een bruggenbouwer’, stelt Ali B die verder uit de doeken doet dat de sauzen van Gouda’s Glorie voor iedereen wat bieden. ‘Met een Red Hot Samurai ga je niet iedereen pleasen, die saus is zo spicy dat het niet door iedereen zal worden gegeten. Maar er zitten ook minder pittige varianten tussen, dus binnen de Snacksauzen is voor ieder wat wils!’

#jijhebtdiesaus

Dat Ali B saus heeft, weet Nederland al sinds het begin van deze eeuw. Ali B en de sauzenproducent willen nu graag zien hoeveel saus de volgende generatie heeft. Op TikTok is daarom met de hashtag #jijhebtdiesaus een saus-challenge in werking gezet waarbij jongeren middels korte filmpjes laten zien wat hen zo bijzonder maakt; van voetbalskills en goocheltrucs tot freerunning en soepele dansmoves.

Daniëlle Suarez Saan: ‘Social media is de basis voor de campagne over de snacksauzen die vooral gericht is op de jongeren, denk hierbij aan kanalen als TikTok en Instagram. De commercial zenden we ook uit op TV om daarmee boodschappers met kinderen te bereiken.’

Ali B is er blij mee dat Gouda’s Glorie het product koppelt aan mensen en ze bovendien inspireert bijzonder te zijn. ‘De jongeren van deze tijd kennen geen grenzen en staan open voor inspiratie en variatie. Daar zijn de sauzen van Gouda’s Glorie bij uitstek geschikt voor. Ze zijn door de diversiteit bruikbaar en van toepassing op allerlei culturen. Heb je saus, heb je glory.’

Over Gouda's Glorie

Gouda’s Glorie is onderdeel van Remia C.V. Remia produceert sauzen, margarines en vetten voor consumenten, horeca en industriële afnemers. Het bedrijf voert de merknamen Remia, Gouda’s Glorie, Yildriz en Mad Sauce en is de eerste sauzenfabriek die klimaatneutraal produceert. Daniëlle Suarez Saan: ‘Al sinds 2017 produceren wij volledig klimaatneutraal, o.a. door de plaatsing van 1700 zonnepanelen en een warmtepomp in de margarinefabriek waardoor we restwarmte hergebruiken.’ Remia telt ruim 400 werknemers en exporteert vanuit Den Dolder naar meer dan 100 landen.

Dit artikel is gesponsord door Gouda’s Glorie.

Dit vind je misschien ook interessant