Categorievisie Bonduelle helpt in de transitie naar gezonde én duurzame voeding

Categorievisie Bonduelle helpt in de transitie naar gezonde én duurzame voeding
Brand Manager Vriesvers Suzanne van Zutven en Category Development Manager Liesbeth Dufornee.

Vriesverse groenten hebben een enorme potentie en oneindig veel groeimogelijkheden. Om die groei ook te benutten komt Bonduelle met een categorievisie voor vriesverse groenten, inclusief groei-initiatieven. Middels deze visie gaat Bonduelle samen met de retailers de uitdaging aan om vriesverse voeding die zowel gezond als duurzaam is, extra aandacht en ruimte te geven. Bonduelle komt met oplossingen voor retailers om gezonde en plantaardige producten nog verleidelijker te maken voor consumenten.

Vriesverse groenten zijn populairder dan ooit en bieden heel veel kansen en mogelijkheden voor de toekomst. Bonduelle, het grootste groentemerk ter wereld, heeft daarom een inspirerende categorievisie ontwikkeld, die de afgelopen periode is gedeeld met de retail. ‘We hebben veel onderzoek gedaan, trends verzameld en retailers geïnterviewd. Daar is onze nieuwe visie op gebaseerd. Al vóór corona ging het heel goed met vriesverse groenten’, weet Category Development Manager Liesbeth Dufornee van Bonduelle. ‘En tijdens corona is deze groei nog verder versterkt.’

Ze staaft dit met groeicijfers. ‘Vriesvers kende in 2019 een omzetgroei van 13 procent ten opzichte van 2018 en in 2020 was er sprake van een omzetstijging van 18 procent ten opzichte van 2019. Onze categorievisie betekent dus zeker geen reanimatie, maar acceleratie.’ Volgens Bonduelle is het hiervoor essentieel dat vriesverse groenten meer aandacht en ruimte gaan krijgen op de winkelvloer.

Unieke voordelen

Jaar op jaar groeit de categorie. ‘We zien dat steeds meer consumenten de categorie ontdekken en verrast zijn door de kwaliteit. In 2020 heeft de categorie 19 procent meer kopers aangetrokken dan in 2019’, aldus Dufornee. ‘De unieke voordelen van vriesverse groenten zoals gemak, portioneren en minder voedselverspilling worden voor consumenten steeds relevanter.’

Zowel Dufornee als Brand Manager Vriesvers Suzanne van Zutven ziet dat vriesverse groenten steeds vaker ‘duaal’ worden gebruikt. Er vindt een shift plaats van de drie componenten maaltijd naar het gebruik van vriesverse groenten in gerechten uit de wereldkeuken, zoals pasta, risotto en ovenschotels. De populariteit van vriesverse groenten is dan ook here to stay en biedt enorme kansen, verwacht Dufornee.

Groei-impulsen

Bonduelle wil graag bijdragen aan de gezondheid van mens en planeet door blijvend te inspireren met plantaardige voeding. Vriesverse groenten zijn een perfect voorbeeld van zowel gezond als plantaardig. ‘Een extra reden om de groente-intake te verhogen’, aldus Van Zutven. Bonduelle is en blijft dan ook de grootste drijver achter de groei van vriesverse groenten en blijft de markt van groei-impulsen voorzien. Om invulling te geven aan de categorievisie en de kansen die Bonduelle ziet, komt Bonduelle de komende jaren met verschillende relevante introducties en activaties.

Van Zutven: ‘We hebben mooie toepassingen in het verschiet voor vriesverse groenten die het gebruik verbreden. Er komt een initiatief dat inspeelt op het gebruik van vriesverse groenten tijdens de lunch in plaats van de avondmaaltijd, om de consument te helpen de groente intake gedurende de dag te verhogen. Daarnaast zien we dat groenten ook steeds meer een andere rol op het bord gaan bedienen, bijvoorbeeld als vervanger van koolhydraten.'

'Dit nieuwe segment in het schap gaat de consument helpen om op een gemakkelijke en aantrekkelijke manier meer groenten te eten. Een bestaande invulling hiervan is het concept Bonduelle Groenterijst, gewaardeerd met twee consumentenawards. De eerste introducties liggen vanaf oktober in de schappen. Bonduelle doet dan ook een oproep aan de retailers om meer ruimte en aandacht aan vriesverse groenten op de winkelvloer te besteden. ‘Er is alle reden toe. De reis naar gezond en plantaardig is begonnen, maar we zijn pas net onderweg.’

Groente- en fruitafdeling

De grootste barrière waardoor de categorie vriesverse groenten voor de consument niet top of mind is, is de plek waar het te vinden is: achteraan in de supermarkt, tussen de wat ongezondere, bewerkte producten. ‘Vaak aan het einde, achter deuren. De vriesvers afdeling wordt door het grote aanbod in meer ongezonde en bewerkte producten onbewust geassocieerd met ongezond, bijna de helft van de shoppers denkt bij de boodschappen voor een gezonde maaltijd niet aan de vriesvers afdeling. Onterecht, want vriesverse groenten zijn juist gezond en zonder toevoegingen. Hoe mooi zou het zijn als deze assortimentsgroep een prominente plek krijgt op de groente- en fruitafdeling voor in de supermarkt?’ aldus Dufornee. ‘En zolang dat nog niet aan de orde is, verdienen vriesverse groenten meer ruimte en aandacht op de vriesversafdeling.’

Het wordt steeds duidelijker dat deze categorie enorme potentie heeft. ‘Alle signalen staan op groen’, zegt Van Zutven. ‘Online is de enorme potentie al zichtbaar. Cijfers van Nielsen laten zien dat vriesverse groenten in 2020 online met maar liefst 79 procent in omzet stegen. Al 9 procent van de totale omzet van vriesverse groenten wordt via e-commerce gedaan. Online worden shoppers namelijk veel eerder en beter geconfronteerd met vriesverse groenten dan in de fysieke winkel het geval is’. In de winkel kan de retailer de categorie nog wel meer aandacht en inspiratie geven. Van een must naar een lust’, zeggen wij.

Gezonde en verse groenten

De laatste jaren wordt het voor de consument steeds duidelijker dat vriesverse groenten gelijk staan aan vers en gezond. En dat is wel eens anders geweest. ‘De perceptie van vriesverse groenten is vaak dat het minder gezond en vers is, maar niets is minder waar’, stelt Van Zutven.

‘De producten groeien in volle grond onder de zon en worden geoogst op het optimale punt van rijpheid. Daarna worden ze direct ingevroren. Zo blijven de smaak, kleur, bite en vitamines optimaal behouden. Onze producten hebben niet voor niets allemaal Nutri-Score A, wat we ook op onze verpakking gaan vermelden. Daarnaast zal de claim ‘altijd vers uit het seizoen’ steeds meer benadrukt worden. Het is de uitdaging voor retailers om hier ook meer over te gaan communiceren.’

Aandacht voor mens en planeet

Duurzaamheid en aandacht voor mens en planeet zijn voor Bonduelle belangrijke uitgangspunten, legt Suzanne van Zutven uit. ‘Het is de missie van Bonduelle om te inspireren met plantaardige voeding om zo een betere wereld te creëren. Om dit bereiken heeft Bonduelle zeven beloftes gedaan op het gebied van duurzame landbouw en duurzame voeding. Bonduelle is onderweg om B Corp gecertificeerd te worden.’

Om deze duurzame toekomst te realiseren zal Bonduelle als grootste drijver achter de groei van vriesverse groenten, de markt blijven voorzien van groei-impulsen. Zodat de categorie vriesverse groenten de ruimte en aandacht krijgt die het verdient.

Dit artikel is gesponsord door Bonduelle.

Henkel: 'Duurzame focus op sterke merken'

Henkel: 'Duurzame focus op sterke merken'

Met een samenvoeging van business units en een sterke focus op onderscheidende merken is Henkel een krachtiger en efficiënter partner in wasmiddelen en haarverzorging. Ondertussen behoort het bedrijf ook tot de koplopers in duurzaamheid.

Algemeen directeur Nicole Freid: ‘Hoe meer HAK verkoopt, hoe meer positieve impact we maken op mens en natuur.’

HAK: 'Nauwer samenwerken om de eiwittransitie te versnellen'

'Hoe beter het met HAK gaat, hoe beter het is voor alle stakeholders: de teler, de retailer, de consument en de planeet. Dat maakt het mooi om voor HAK te werken', stelt algemeen directeur Nicole Freid. 'Het doel is om met nauwere samenwerking met de supermarkten de eiwittransitie verder te versnellen.'

Area President André Ruikes en 
Sales Director Inge van Horne: ‘Binnen het sustainability programma richten we ons op drie niveaus: “For You”, “For the People” en “For the Planet”.’

Cloetta focust op duurzame groei: 'Let's create a sweeter future together'

Categoriegroei en verduurzaming, dat zijn de kernpunten in de strategie en categorievisie van Cloetta. Grote merken als Red Band, Venco, Sportlife en The Jelly Bean Factory zullen die groei ondersteunen. Verdere stappen in duurzaamheid helpen de retailer bij zijn Scope 3 CO2-reductie.

Martijn van Weele, Director Commercial Development bij Coca-Cola Europacific Partners Nederland: ‘Doordat we overal aanwezig waren, hebben we unieke ervaringen aan mensen kunnen weggeven, dat zorgt echt voor engagement.’

'De potentie van onze categorie is groot, daar gaan we de komende jaren het maximale uithalen'

Coca-Cola Europacific Partners Nederland (CCEP) kijkt terug op een dynamisch jaar. 'Een jaar waarin we onze strategische visie aanscherpten', vertelt Martijn van Weele, Director Commercial Development. 'Waarin commercie en digitalisering samenkwamen en we veel positieve impact konden maken, samen met onze klanten.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.