Essity: 'Duurzaamheid en kwaliteit gaan hand in hand'

Be good and tell it, is de filosofie van Essity. Echter doet het bedrijf in hygiëne- en gezondheidsoplossingen, dat opnieuw een plaats heeft weten te veroveren in de prestigieuze Dow Jones Sustainability Index, dit niet vaak. ‘Dit komt door de van nature bescheiden Zweedse achtergrond’, verklaren Customer Marketing Manager Carline van Vuuren en Customer Group Key Accountmanager Eelke Smit. Het duurzaam ondernemen leidt uiteindelijk echter tot slimme productinnovaties. ‘Daarom vinden we dit een mooie gelegenheid om eens te vertellen wat we doen, en hoe!’
Customer Marketing Manager Carline van Vuuren en Customer Group Key Accountmanager Eelke Smit van Essity.

In Nederland is Essity het bedrijf achter merken als Libresse, Tena, Tempo, Plenty, Edet en Demak’Up, vertelt Van Vuuren. ‘Wereldwijd hebben we een veelvoud aan hygiëne- en gezondheidsmerken in het portfolio, die we voeren in 150 markten.’ Alle producten worden geproduceerd op basis van drie duurzaamheidspijlers.

‘Well being: de toegang tot hygiëne- en gezondheidsproducten verbeteren, en nieuwe producten ontwikkelen om de kwaliteit van leven te verbeteren. Meer met minder: het gebruik van hulpbronnen verminderen, minder en/of duurzamere materialen gebruiken en slimmer productontwerp. En Circulariteit: recyclebare en composteerbare producten ontwikkelen, en producten maken van hernieuwbare materialen.’

Essity zet zich door middel van drie pijlers in voor duurzaam handelen.

Voordeel voor mens en planeet

Kort samengevat betekent dit dat nieuwe producten en productverbeteringen altijd voordeel moeten opleveren voor zowel de planeet als de mens, legt de Customer Marketing Manager uit. ‘Het duurzamer maken van onze producten gaat altijd hand-in-hand met kwaliteitsverbetering.’ Dit levert innovaties op als Tena Discreet, dat door een nieuw ontwerp dunner is aan de voor- en de achterkant.

‘Dankzij InstaDRY™ technologie worden urine en ongewenste geurtjes snel opgevangen en vastgehouden. Zo blijft men altijd fris en droog, terwijl de zachte, flexibele materialen voor meer comfort zorgen. Omdat de verbanden dunner zijn en daarmee de verpakkingen kleiner, is er bovendien minder plastic nodig bij de productie.’

Gerecycled plastic

Of Edet-toiletpapier en Plenty-keukenpapier, dat verpakt wordt in verpakkingen die bestaan uit 33 procent gerecycled plastic. ‘In 2025 moet dit 85 procent zijn’, legt Smit uit. ‘Is het niet beter om papieren verpakkingen te gebruiken?, wordt ons weleens gevraagd. Maar het antwoord hierop is niet per definitie ‘ja’. Wanneer papieren verpakkingen alsnog een plastic coating bevatten, kunnen ze niet bij het papier en karton worden weggegooid. Onze plastic verpakkingen zijn daarentegen wel 100 procent recyclebaar en kunnen dus bij het recyclebare plastic afval.’

Smit: ‘In 2025 moeten de verpakkingen van Edet-toiletpapier en Plenty-keukenpapier voor 85 procent uit gerecycled plastic bestaan.’

Wasmachinebestendige tissues

De tissues van Tempo daarentegen, zitten al wel in een honderd procent recyclebare tissuedoos. ’De plastic opening is vorig jaar vervangen door papier’, legt de Customer Group Key accountmanager uit, ‘waardoor er geen plastic meer nodig is en de gehele box nu te recyclen is als papier. Prettige bijkomstigheid: de kartonnen opening zorgt er tevens voor dat er minder tissues tegelijk uit de doos komen!’ Een grote ergernis onder consumenten, weet hij uit ervaring. ‘Net als de papieren snippers die vergeten zakdoekjes veroorzaken in de was. Daarom zijn al onze Tempo-tissues en -zakdoekjes wasmachinebestendig.’

Taboes doorbreken

In het vergroten van het welzijn van de consument speelt het doorbreken van taboes eveneens een belangrijke rol, vertelt Van Vuuren. Met initiatieven als de Baarmoedercampagne van Libresse worden vrouwen bijvoorbeeld aangemoedigd om open en eerlijk over hun baarmoederervaringen te praten, ‘waarmee we problemen zoals endometriose en onvruchtbaarheid bespreekbaar maken.’

Daarnaast wil Libresse kennis en begrip over menstruatie onder jongeren vergroten. ‘Zo geven we gastlessen aan zowel meisjes als jongens om het onderwerp ongesteldheid te normaliseren en bieden we proefpakketten aan, zodat meisjes kunnen ontdekken welk product voor hen het juiste is.’

Van Vuuren: ‘We geven gastlessen aan zowel meisjes als jongens om het onderwerp ongesteldheid te normaliseren.’

Premium en regulier

De duurzaamheidsdoelstellingen van Essity sluiten voor een heel groot deel aan op die van de retailers, vertelt Smit. ‘Omdat we bij de optimalisatie van onze producten en oplossingen altijd de volledige waardeketen in acht nemen. Waardecreatie voor klanten en consumenten is voor ons leidend.’ Bovendien stellen ze het bedrijf in staat om retailers te helpen hun ambities te realiseren. ‘Onder meer door eerdergenoemde innovaties die de producten verbeteren en het verbruik beperken.’

Innovaties als Plenty eXtra Long Keukenpapier, bijvoorbeeld. ‘Dat we in de markt zetten naast de bestaande verpakkingen. Met meer dan twee keer zoveel papier op de rol, levert dit minder verpakkingsafval op en is er minder transport nodig. Daarnaast is recent ook de kwaliteit van ons reguliere Plenty keukenpapier verbeterd, waardoor de consument minder vellen nodig heeft.’

De mindset van de consument

Essity neemt haar verantwoordelijkheid in het verduurzamen van het assortiment, benadrukt de Customer Group Key Accountmanager. ‘Maar uiteindelijk draait het natuurlijk om de mindset van die consument: die moet de producten kopen. Daarom bieden we bewust de keuze, zowel voor de premium ‘eco-gebruiker’ als de reguliere consument.’

Gedragsverandering creëren bij de consument kost tijd - niet iedereen is een early adopter. We veranderen die mindset geleidelijk.

‘En komt dit terug in de schapadviezen. Gedragsverandering creëren bij de consument kost tijd – niet iedereen is een early adopter. Met duurzame innovaties die de kwaliteit en het gemak verbeteren, in zowel premium als reguliere producten, veranderen we die mindset geleidelijk.’

Dit is een gezamenlijk streven, benadrukt Van Vuuren. ‘Verduurzaming op grote schaal doe je door te kijken waar je de grootste impact kunt halen. Dat betekent dat we hierin willen, en moeten, optrekken met zowel de retailers als andere A-merkfabrikanten: iedereen heeft zijn eigen kracht. Samen creëren we communicatiekracht richting die consument en daarmee zowel impact als categoriewaarde.’

Dit artikel is gesponsord door Essity