Coca-Cola over verduurzaming waardeketen: 'Wanneer het sneller kan, willen we ook sneller gaan'

‘Zo ambitieus als we zijn in het laten groeien van onze merken en het creëren van waarde voor de categorie, zijn we ook als het aankomt op duurzaamheid’, vertelt Jantine Grijzen, Directeur Retail bij Coca-Cola European Partners Nederland. ‘Sterker nog; door de kracht van onze merken op de juiste manier in te zetten, kunnen we samen stappen zetten naar een duurzamere toekomst.’
Jantine Grijzen, Directeur Retail.

Coca-Cola wil vooroplopen en leiderschap tonen, vertelt Grijzen. ‘Dat doen we op verschillende aspecten. Van klimaat, tot water, verpakkingen, suikerreductie en inclusie. Al deze aspecten zijn namelijk aan elkaar gelinkt en door hier concrete doelstellingen aan te koppelen, kun je grotere stappen zetten.’ Exact wat het drankenconcern wil, benadrukt ze. ‘Wanneer het sneller kan, willen we ook sneller gaan.’

100 procent gerecycled plastic

Dat het daadwerkelijk snel kan gaan, bewijst Coca-Cola met het recyclen van plastic flessen. Afgelopen oktober stroomden de kleine PET-flessen (500 ml) gemaakt van 100 procent gerecycled plastic al de markt in, medio 2021 zullen ook de grote PET-flessen volgen. Hiermee is Coca-Cola de eerste frisdrankproducent in Nederland die stopt met het gebruik van nieuw plastic voor alle lokaal geproduceerde flessen van het volledige portfolio (exclusief dop en etiket, red.).

‘Jaarlijks besparen we hiermee 10.000 ton virgin plastic’, legt Senior Manager Sustainability Eva Amsterdam uit. ‘En 21 procent aan CO2-uitstoot per jaar*. We lopen hiermee flink voor op onze West- Europese ‘This Is Forward’-doelstelling om tegen 2023 minimaal de helft van het materiaal dat wordt gebruikt voor alle PET-flessen te laten bestaan uit gerecycled plastic.’

Eva Amsterdam, Senior Manager Sustainability.

Plantaardige verpakking

Fuze Tea ging als een van de eerste merken uit het Coca-Cola portfolio over naar flessen gemaakt van 100 procent gerecycled plastic, vertelt Amsterdam. En de ijsthee zit sinds vorig jaar bovendien in een transparante fles, in plaats van de herkenbare groene. ‘Door over te stappen op transparant PET, kunnen deze flessen nog makkelijker worden gerecycled tot nieuwe flessen.’ Sinds begin dit jaar worden ook de kartonnen verpakkingen van het ijstheemerk duurzamer geproduceerd. ‘95 procent van de verpakking is nu verbonden met grondstoffen van plantaardige oorsprong.’

KeelClip

Het besparen op plastic trekt de frisdrankproducent in al haar verpakkingen door, benadrukt de Manager Sustainability. ‘Eind vorig jaar introduceerden we als eerste in Europa de KeelClip: een minimalistische kartonnen verpakking voor multipack blikjes, waarmee we jaarlijks zo’n 350.000 kilo aan nieuw plastic besparen. Bovendien werken we ook aan het vervangen van de bestaande omverpakking van plastic krimpfolie door karton en is deze gemaakt van 100% gerecycled plastic.’

Met de KeelClip besparen we jaarlijks zo'n 350.000 kilo aan nieuw plastic.

Om het invoeren van de KeelClip mogelijk te maken, investeerde Coca-Cola ruim 14 miljoen euro in een nieuwe bliklijn en verpakkingsmachine in de lokale fabriek in Dongen. Voor de fabriek, waar meer dan 85 procent van alle Coca‑Cola dranken die in Nederland worden verkocht worden geproduceerd, is de ambitie om vanaf 2023 volledig CO2-neutraal te opereren.

‘Een mooie stap die nu al wordt gezet is een samenwerking met Eneco voor lokale duurzame energieopwekking. Een CO2-neutrale fabriek is een belangrijke stap in onze ambitie om in 2040 over de hele waardeketen klimaatneutraal te zijn.’

Kritisch

In die reis richting een klimaatneutrale waardeketen speelt samenwerking met de ketenpartners een belangrijke rol, benadrukt Grijzen. ‘We zoeken heel bewust samenwerkingen op om recycling te stimuleren, en investeren in start- en scale-ups om dit proces te versnellen met onze CCEP Ventures-tak.’

Daarnaast stelt het frisdrankenconcern hoge eisen aan de manier van werken van hun leveranciers. ‘Tegen 2023 vragen we hen bijvoorbeeld, net als wij, met groene stroom te werken. Daarnaast moeten zij zelf ook met CO2-reductie doelstellingen gaan werken en dit moeten ze met cijfers inzichtelijk maken. Door ook hier die leidende rol in te nemen, hopen we op een sneeuwbaleffect dat door de hele keten heen gaat en voordelen oplevert.’

In die rol wordt de producent eveneens graag kritisch bekeken. ‘Daarom gaan we bewust een open dialoog aan met alle betrokken partijen uit de keten. Van ngo’s tot brancheverenigingen, wetenschappers, retail- en out-of-homepartners. Door de zaken van verschillende kanten te belichten, ontdek je des te beter waar je nu de meeste impact maakt en hoe je hier sneller stappen kunt zetten. We zijn daarom heel blij dat onze jaarlijkse OPEN sessies, waar deze belangrijke thema’s aan bod komen, dit jaar digitaal toch konden plaatsvinden.’

Communicatie

Wordt Coca-Cola enerzijds graag uitgedaagd, anderzijds betrekt het frisdrankenconcern op haar beurt weer de consument. Met campagnes als ‘Don’t buy Coca‑Cola if you don’t help us recycle’ en ‘Leeg ook Waardevol’, en door het aansporen tot recycling via de dop en het etiket. ‘Onze positie zorgt ervoor dat we gebruik kunnen maken van de kracht van onze merken’, vertelt de Retail Directeur.

‘Onze merken en de verpakkingen zijn belangrijke communicatiedragers die we daarom actief inzetten. Recycling van lege verpakkingen kan tenslotte alleen succesvol zijn als ook de consumenten samen met ons de cirkel rond maken.’

Verantwoord aanbod

Coca-Cola probeert op alle fronten de rol te pakken die bij een categorieleider hoort, benadrukt Grijzen. ‘Dat betekent, behalve een duurzame productie, ook een verantwoord aanbod. We streven ernaar dat in 2025 vijftig procent van ons verkoopvolume afkomstig is uit low-/no-cal-dranken en hierin zijn we al hard op weg; we zitten momenteel op 44 procent.’

‘De afgelopen tien jaar introduceerden we circa 90 drankjes met weinig of geen calorieën en talloze herformulaties. Door stappen als deze, die passen bij de behoefte van de consument, nemen we onze verantwoordelijkheid en zorgen we tegelijkertijd voor relevantie en groei.’

Deze grote stappen kunnen we alleen zetten omdat onze innovaties door de retail worden omarmd.

De grootste impact creëer je uiteindelijk samen, besluit de Retail Directeur. ‘De samenwerking binnen brancheverenigingen is belangrijk en daar dragen we graag aan bij. Binnen het Nationaal Preventieakkoord hebben frisdrankfabrikanten zich gecommitteerd aan 30 procent minder calorieën in 2025, nadat we gezamenlijk de eerdere doelstelling al vroegtijdig gehaald hadden.’

‘Deze grote stappen kunnen we alleen zetten omdat onze innovaties met minder suiker en initiatieven op het gebied van verpakkingen, zoals de KeelClip, door de retail worden omarmd.’

*CO2-besparing t.o.v. 2019, PET-flessen gemaakt van 50 procent gerecycled plastic.

Dit artikel is gesponsord door Coca-Cola European Partners