Riedel vriest sap in voor gezond ijs met 100 procent fruit

Zelfs in het winterschap van twee supermarkten bleven de nieuwe CoolBest 100% Fruit ijses vorig jaar liggen, verklaart Tim van der Hulst, Marketing Manager bij Riedel. ‘Binnen ijs worden we gezien als het gezonde alternatief, met een A in de Nutri-score.’ Het drankenconcern pakt dit jaar door met de lancering van drie nieuwe ijsjes.

CoolBest, bekend van de gekoelde verse fruitsappen, vulde vorig jaar haar assortiment aan met een nieuw en ijskoud product: CoolBest 100% Fruit ijs. De ijsjes passen volledig in de gezondheidstrend, waar steeds meer consumenten in mee gaan. Ze waren een doorslaand succes, onder meer doordat het binnen het ijssegment als het gezonde alternatief wordt beschouwd. Hierdoor gaat Riedel dit jaar de uitdaging aan om haar ijsportfolio verder uit te breiden met drie nieuwe soorten: CoolBest sorbet, DubbelFrisss DubbelLikkersss en een Taksi Tropisch Fruit ijsje.

Niet het zoveelste waterijsje

‘Ons ijsje werd niet gezien als het zoveelste waterijsje’, legt Tim van der Hulst uit. ‘Behalve dat de smaak goed is, zijn we met deze introductie veel gezonder dan een gemiddeld waterijsje, dat vooral uit water en een beetje fruit bestaat.’

Het merk CoolBest groeide gedurende de afgelopen jaren flink; de omzet steeg in drie jaar met bijna 40%. De vertrouwde smaken als Mango Dream, Strawberry Hill en Premium Orange, hebben veel fans, maar ook nieuwe smaken als Premium Pineapple en Simply Pearfect zijn populair.

Het succes van onze sappen vormde de aanleiding om te kijken hoe dit kon worden doorgetrokken naar nieuwe categorieën, zoals ijs.

Tim van der Hulst: ‘Het succes van onze sappen vormde vorig jaar de aanleiding om te kijken hoe dit kon worden doorgetrokken naar nieuwe categorieën, zoals ijs.’ Door de coronacrisis is volgens Van der Hulst de ijsmarkt nog harder gegroeid binnen de retail, aangezien out of home voor een belangrijk deel is weggevallen.

Om de ijsjes in het schap aantrekkelijker te maken, wordt het 100% fruit ijs vanaf nu per vijf in plaats van vier verkocht voor dezelfde prijs. Daarnaast betreden nu ook de merken DubbelFrisss en Taksi dus het ijsschap. ‘Deze proposities worden nu nog vooral gedomineerd door private label, maar daar willen wij verandering in brengen’, stelt Van der Hulst.

Het Taksi ijsje heeft de bekende smaak van Taksi Tropisch Fruit.

Fruit en ijs: een match made in heaven

Riedels ijsreis begon onverwachts al in de zomer van 2020. ‘Voordat corona uitbrak besloten we ijs te maken van ons sap, bedoeld voor de zomer van 2021’, aldus Tim van der Hulst. ‘En zoals dat wel vaker gaat bij Riedel hebben we de start een jaar naar voren gehaald en waren we midden in de zomer van 2020 reeds bij de meeste supermarkten in het schap te vinden.’

In de Intro Top 20 voor ijs veroverde CoolBest de zevende plek, ondanks beperkte distributie én ondersteuning.

En niet zonder succes; in de Intro Top 20 voor ijs veroverde CoolBest de zevende plek, ondanks beperkte distributie én ondersteuning. Dat gaf de fabrikant het vertrouwen dat fruit en ijs een ‘match made in heaven’ is. Daar waar op 100% fruit sappen nog wel eens een taboe heerst met betrekking tot calorieën, blijkt ingevroren fruit als ijsje wel degelijk het gezonde alternatief.

Van der Hulst: ‘De ijsjes bevatten net als de sappen van CoolBest geen toegevoegde suikers en bestaan volledig uit fruit, zonder toegevoegd suiker of water dus. We focussen in onze uitingen altijd op het goede van sap.’

Uitbreiding van het ijsportfolio

Dit succes zorgt ervoor dat Riedel haar ijsportfolio dit jaar verder uitbreidt. Ook de nieuwe ijsjes zijn gemaakt met de herkenbare smaken van de merken. De DubbelLikkersss hebben twee dubbele smaken die heel bekend zijn uit het DubbelFrisss drankenschap; Appel Perzik én Framboos Cranberry. Het Taksi ijsje heeft de bekende smaak van Taksi Tropisch Fruit en is daarmee een écht avontuurlijk ijsje.

Tenslotte wordt er onder de vlag van CoolBest gestart met Strawberry Hill en Mango Dream sorbetijs. Sorbetijs kent net als de dubbellikkers eigenlijk geen A-merk propositie en wordt gekenmerkt door zeer lage prijzen. ‘Wij durven het aan om hier verandering in te brengen. We hebben reeds de sappenmarkt opgeschrikt en we deinzen er niet voor terug dit nu in het diepvriesschap te herhalen’, zegt de Marketing Manager.

Het Dubbelfrisss ijsje heeft de smaken Appel Perzik en Framboos Cranberry.

Het goede van sap in een ijsje

Het doorvertalen van de sapsmaken naar een ijsje bleek best een opgave. ‘Om de smaak van bijvoorbeeld Mango Dream net zo lekker in een ijsje te krijgen is zo makkelijk nog niet’, vertelt Yvonne van Sijda, Productontwikkelaar IJs bij Riedel.

‘Zodra je Mango Dream invriest dan verandert de smaaksensatie. Dit is een fascinerend proces. Ineens is het sap wanneer het ingevroren is een stuk minder zoet en heeft het ook bijna geen geur. Door te spelen met het recept is het gelukt om de zoete en herkenbare smaak te behouden.’ Voor de ijsjes is alleen het allerbeste fruit gebruikt, zoals duurzaam geteelde sinaasappels, mango’s en aardbeien. Naast lekker lijkt het ijs ook nog eens het gezondere alternatief onder de sorbets.

Het nieuwe ijs is vanaf nu verkrijgbaar bij twee grote supermarkten. Het totale ijsportfolio van Riedel bestaat hiermee uit zeven verschillende ijsjes. ‘De komende tijd wordt ook op tv, middels commercials aandacht besteed aan de nieuwe stappen die we zetten. Verder zetten we social media en influencers in zoals we dat eerder ook deden’, besluit Van der Hulst.

Dit artikel is gesponsord door Riedel

Dit vind je misschien ook interessant