Waarom bonen de meest logische vleesvervangers zijn

Waarom bonen de meest logische vleesvervangers zijn
Sumiet Makhan (rade marketeer en key accountmanager) en Lauri Beljaarts (marketeer)

Flexitariërs groeien niet alleen in aantal, ze worden zich ook steeds bewuster van hun keuzes. Vleesvervangers gemaakt van bonen - die gewoon lokaal geteeld worden - zijn daarom een belangrijke nieuwe stap voor de categorie. Producent BOON komt met twee nieuwe introducties en heeft gelijk alle verpakkingen vernieuwd.

Onder de merknaam BOON heeft Boon Food Concepts inmiddels acht producten op de markt gebracht, allen op basis van bonen. Ze zijn ontwikkeld om de overstap van vlees naar plantaardige alternatieven smakelijk, makkelijk en nog verantwoorder te maken. Alle producten zijn vegan, het zijn concepten die de consument herkent in het gebruik (balletjes, burgers, gehakt etc.) en de basis bestaat uit bonen die in Nederland of vlak daarbuiten worden geteeld. Het grote onderscheid ten opzichte van veel andere vleesvervangers is dat BOON geen gebruik maakt van soja.

Nederland bonenland

Boon Food Concepts is vijf jaar geleden opgericht door Michael Luesink. ‘Nederland is van oudsher een bonenland, we kunnen ze hier allemaal lokaal produceren. Dat maakt dat bonen heel belangrijk zijn in de eiwit-transitie.’ Luesink studeerde Food Science (voedingsmiddelentechnologie) aan de HAS in Den Bosch. Tijdens zijn afstudeerproject deed hij onderzoek naar de eiwittransitie en hij zag het belang van bonen. Andere richtingen maakten gebruik van insecten, soja of zeewier, terwijl bonen als eiwitbron eigenlijk veel meer voor de hand liggen.

‘De traditionele conservenindustrie schaart bonen nog onder groenten, terwijl op basis van de nutriënten bonen vooral eiwit op je bord brengen. En waar conserven flink onder druk staan, kan innovatie met bonen voor verrassende nieuwe vormen, smaken en texturen zorgen. Zo kunnen we makkelijker bonen in de wekelijkse routine van de consument brengen.’

Nieuw in het assortiment: Gehakt gemaakt van veldbonen.

Inmiddels ligt BOON bij verschillende retailers in de schappen. Luesink: ‘Het is een beetje form follows function: wanneer je van bonen een burger of een balletje maakt heeft het minder uitleg nodig; de consument snapt waar hij dit plantaardige product voor kan inzetten en dat het de eiwitten op je bord zijn. Wanneer je chili-con-carne maakt, voegt het gehakt qua voedingswaarde weinig toe, want die eiwitten zitten ook al in je bonen. Je kunt net zo goed een chili-sin-carne maken. De consument kiest gauw voor smaak en gemak, en ik denk dat wij bonen op een lekkere en innovatieve manier toegankelijk maken.’

Voordelen

Sumiet Makhan, trade marketeer en key accountmanager: ‘Bonen hebben meerdere voordelen. Ze worden hier geteeld en hoeven niet van ver weg te worden geïmporteerd. Bovendien is het goed om te variëren in eiwitbronnen. Soja behoort tot de veertien meest voorkomende allergenen, en dat is een van de redenen waarom wij geen soja gebruiken en over soja bestaat de controverse: is het nou goed of niet? In hoeverre is de teelt te controleren?’

Makhan vervolgt: 'Naast smaak kijken we naar de inhoud van onze producten. We maken vleesvervangers met voedingswaarde. Er zijn nogal wat vleesvervangers die erg hoog in vet en zout zitten. Vleesvervangers zijn dan goed voor de wereld, maar zijn ze ook goed voor jou? Onze ingrediëntendeclaraties bevatten echt het minimum van wat moet, en we proberen het zo clean mogelijk te houden. Dat is de sterke USP van BOON.’

Bapao-broodje met een bonenvulling in de variant Marokko.

Gezonde vleesvervanger

Marketeer Lauri Beljaarts: ‘Het vleesschap bevat rund, varken, kip en de vleesvervangers antwoorden daarop met alternatieven die bijna allemaal van soja zijn gemaakt. Maar de consument begint steeds meer in te zien dat er meer mogelijkheden zijn dan alleen soja.’ Luesink: ‘Het Voedingscentrum heeft richtlijnen voor waar een gezonde vleesvervanger aan moet voldoen. Onze nieuwe innovaties voldoen aan die richtlijnen.'

Luesink vervolgt: 'Daarnaast kun je naar duurzaamheid kijken: watergebruik, land en CO2, en daarin scoren wij natuurlijk enorm goed ten opzichte van vlees, maar ook in vergelijk met soja zijn bonen een veel duurzamere bron. En bonen zijn vanouds al een ideaal gewas voor wisselteelt, omdat de planten stikstof uit de lucht binden en teruggeven aan de bodem. Zo houd je ook de landbouwgrond gezond en duurzaam.’

Assortiment

Het assortiment van BOON bestaat uit een gevarieerd aanbod gemaksproducten. Het enige product dat al bekender is zijn de falafelballetjes: eigenlijk een traditioneel product op basis van kikkererwten. Er is daarnaast een falafelburger (ook van kikkererwten), een Chiliburger (op basis van bruine bonen) en Tempeh (witte bonen). Ook zijn er Bapao-broodjes met een bonenvulling, in een Mexicaanse en een Marokkaanse variant. Nieuw in het assortiment zijn de (mini) Braadworstjes en het Gehakt, beide gemaakt van veldbonen. Deze liggen sinds week 8 in verschillende Nederlandse supermarkten.

Bapao-broodje in de variant Mexico.

Beljaarts: ‘De Bapao-broodjes liggen in de supermarkt in het convenienceschap; de andere producten liggen bij de vleesvervangers. Al onze producten zijn lekkere, betere alternatieven voor dierlijke eiwitten. De grondstoffen komen uit Nederland, en als dat niet mogelijk is dan zo dichtbij mogelijk.’

Makhan: ‘De flexitariër die al langer regelmatig vlees overslaat ziet wat de verschillen zijn in het aanbod van vleesvervangers. Zoals de flexitariër snapt dat hij geen kip meer wil uit een industrie waar twaalf kippen op een meter zitten, snapt hij ook steeds meer dat het onzin is om plantaardige eiwitten over de halve wereld te verschepen. Het bewustzijn groeit daarin net zo goed. Het aanbod zal zich daarom in die richting gaan ontwikkelen.’

Mini Braadworstjes zijn nieuw in het assortiment.

Campagne

Beljaarts: ‘Met de introductie van Gehakt en Braadworstjes hebben we tegelijk alle producten in een nieuwe verpakking gestopt, met een redesign van het merk. Vanaf week 15 start de campagne ‘BOON, geloof het maar gewoon’, om consumenten te wijzen op het nieuwe aanbod, en dat we inderdaad van bonen heel toffe producten hebben gemaakt. De slogan komt terug op abri’s, online (video), en word gecombineerd met acties in de winkel.’

Dit artikel is gesponsord door Boon Food Concepts

Lees meer over