'Innovatie, duurzame verpakkingen en klimaatactie in 2021 centraal'

'Innovatie, duurzame verpakkingen en klimaatactie in 2021 centraal'
Commercial director Marjolijn Niggebrugge: ‘Nestlé heeft de grootte en schaal om dingen te veranderen.’

Nestlé is het grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld. Dat geeft het bedrijf een enorme verantwoordelijkheid. Door gebruik te maken van haar wereldwijde middelen en lokale kennis stelt dit Nestlé in staat met tempo en op schaal impact te maken. Hard nodig, aldus Nestlé, gezien de enorme uitdagingen die er zijn: de coronacrisis het hoofd bieden, klimaatverandering tegengaan en tegen 2050 in de nutritionele behoefte van 10 miljard mensen voldoen op een verantwoorde en duurzame manier.

Nestlé is in vrijwel alle belangrijke categorieën in de supermarkt aanwezig en actief met zeer bekende en succesvolle merken. In Nederland is dit onder meer met de koffie van Nescafé, Nespresso en Starbucks, met Maggi, de chocolade van KitKat, Lion en l’Atelier, met Nestlé en NaturNes Bio babyvoeding, waters van San Pellegrino en Vittel, vegetarische producten van Garden Gourmet en met Nestlé Purina diervoeding met onder meer Felix, Bonzo en Purina One.

Zonder uitzondering merken waarin het draait om kwaliteit en variatie en waarin het streven van Nestlé naar goede voeding en bewust consumeren met oog voor mens en natuur centraal staan. ‘De coronacrisis heeft dit jaar uiteraard een grote impact op wat we als Nestlé in Nederland doen, vooral de zorg voor de gezondheid van de medewerkers en de gemeenschappen waarin we actief zijn’, zegt commercial director Marjolijn Niggebrugge.

Iedere dag zijn we bezig met het verleggen van de grenzen om de kracht van voeding te vergroten.”

‘Tegelijkertijd hebben we in alle categorieën waarin we aanwezig zijn mooie resultaten behaald. Vijftig procent van onze groei komt uit innovatie en daarmee onderscheidt Nestlé zich in Nederland ook. Voeding en gezondheid is een van de ambities van Nestlé, in lijn met de doelstelling Good food, Good Life. Iedere dag zijn we bezig met het verleggen van de grenzen om de kracht van voeding te vergroten. De cijfers geven aan dat we op de goede weg zijn.’

Starbucks succes

Als gevolg van de coronacrisis brengt de consument meer tijd thuis door. Voor veel mensen reden hier te genieten van relevante producten van Nestlé zoals koffie, chocolade en producten om mee te koken. Niggebrugge: ‘Doordat er vanaf half maart volop thuis wordt gewerkt, is de koffieconsumptie flink gegroeid. Ook het aantal thuisbereide maaltijden heeft een vlucht genomen. Dit zagen we enerzijds in de verkoop van onze culinaire producten binnen retail en anderzijds door de teruggevallen vraag in onze out-of-homekanalen.’

Een groot succes zijn de door Nestlé geïntroduceerde Starbucks bonen, gemalen koffie en Starbucks by Nescafé Dolce Gusto- en Nespresso-capsules. ‘Starbucks doet het waanzinnig. Het is een merk dat thuis inspeelt op het gevoel en de beleving van out-of-home koffiedrinken en met bijzondere varianten inhaakt op de verschillende seizoenen. Samen met onze retailklanten weten we die kwaliteit en variatie goed op de winkelvloer neer te zetten. De introductie heeft niet alleen voor omzetgroei van koffie gezorgd, het heeft ook waarde toegevoegd aan de categorie.’

Naast Starbucks by Nescafé verraste Nestlé dit voorjaar met nóg een koffie-introductie: Nescafé Farmers Origins. ‘De koffiecups in vijf varianten zijn enorm goed ontvangen’, zegt Niggebrugge. ‘Nescafé is het meest gedronken koffiemerk ter wereld en met Nescafé Farmers Origins spreken we de koffieliefhebber aan die op zoek is naar het verhaal en herkomst achter de koffie. Kwaliteit, passie en respect voor boeren staan daarin centraal. Beide proposities worden ondersteund met de expertise die Nestlé heeft binnen de Nespresso technologie.’

Marktverruimend

Niet alleen in de koffiecategorie, ook in chocolade en plant-gebaseerde producten is Nestlé actief met marktverruimende innovaties. ‘De groei van onze Garden Gourmet producten weerspiegelt de behoefte van consumenten aan alternatieven voor dierlijke producten. Op basis van verse ingrediënten biedt Garden Gourmet honderd procent vegetarische recepturen.'

'Ook hebben we recent het merk Mezeast gelanceerd voor producten uit de Midden-Oosterse keuken. Mezeast bestaat uit maaltijdpakketten, mixen, sauzen, spreads en broden en geeft variatie aan het koken thuis. De Midden-Oosterse keuken bevat veel groente en het bereiden hiervan geeft veel inspiratie’, aldus Niggebrugge.

‘Naast het samenbrengen van culturen, gaan we ook in 2021 door met innoveren. Zo gaan we mensen en hun huisdier dichterbij elkaar brengen met Pro Plan Liveclean. Een revolutionaire kattenvoeding die allergenen in de kattenvacht sterk vermindert en zo de allergeengevoeligheid van het baasje verzacht.’

Duurzaamheid

Nescafé Farmers Origins, Garden Gourmet en Mezeast zijn voorbeelden van de beweging die Nestlé maakt. Dat betreft niet alleen nieuwe producten, ook in duurzame verpakkingen worden grote stappen genomen. ‘In 2025 moeten alle door onze merken gebruikte verpakkingen honderd procent recyclebaar of herbruikbaar zijn. We zijn hard op weg om daar te komen. Zo hebben we dit jaar onder meer recyclebare Maggi en Felix verpakkingen geïntroduceerd, een wereldwijde primeur.’

We hebben al veel stappen gezet om onze producten en verpakkingen beter voor mens, dier en milieu te maken, maar er zullen nog veel meer volgen.”

Ze bestaan uit slechts één soort plastic en worden daarom (in tegenstelling tot de meerlaagse varianten) wel toegestaan bij de plasticrecycling. ‘We hebben al veel stappen gezet om onze producten en verpakkingen beter voor mens, dier en milieu te maken, maar er zullen nog veel meer volgen. Nestlé heeft de grootte en de schaal om dingen te veranderen. We moeten onze acties versnellen om de wereldwijde temperatuurstijging te beperken.'

'Voedsel en landbouw is een van de sectoren die het meest worden geraakt door klimaatverandering en het is absoluut noodzakelijk dat we maatregelen nemen. In dit kader gaan we onder andere hard werken aan klimaatneutrale merken. Hiermee bouwen we als Nestlé door op onmisbare waardes als duurzaamheid en goede, eerlijke voeding. Nu en in de toekomst.’

Dit artikel is gesponsord door Nestlé