Servero 100% Appelmoes is een blijvertje

Met een vijfde plek in de Top 20 Stayers bewijst Servero dat pure appelmoes zonder toevoegingen, de nieuwe standaard is. ‘We wilden de markt opschudden met een verfrissend merk’, vertelt brandmanager Livia Heesters. ‘En dat is gelukt! We hebben bewezen dat appelmoes van 100 procent appel en verder niets, ontzettend lekker is.’
Delen:

Aan de ontwikkeling van de pure appelmoes ging heel wat research en development vooraf. ‘Het is niet moeilijk om appelmoes te maken zonder suiker toe te voegen’, vertelt brandmanager Petra Dekkers, ‘maar wel om het dan nog lekker te laten smaken.’ Een honderd procent pure en lekkere appelmoes maken is namelijk nog niet zo simpel, legt de brandmanager uit. ‘Wanneer je appels langdurig kookt, verliezen ze snel smaak, kleur en vitamines. Om het dan nog lekker te laten smaken, wordt er suiker toegevoegd.’

Natuurlijk de lekkerste

En dat is nu nét wat Servero niet wil. Met een nieuwe productietechnologie weet Servero de natuurlijke friszoete smaak van de appels daarom te behouden. ‘We gebruiken alleen friszoete appelen die we veel korter verhitten: de verhittingstijd hebben we wel met 90 procent kunnen reduceren. Hierdoor blijven alle goede eigenschappen van het fruit zo goed mogelijk behouden en hoeven we niets toe te voegen. En dat proef je! 100 procent appel, 100 procent smaak. Dat noemen we bij Servero ‘natuurlijk de lekkerste’.’

Uit het vergeethoekje

Appelmoes is een kenmerkend Nederlands product dat traditiegetrouw al decennialang op tafel staat. ‘Toch was het de laatste jaren een beetje in het vergeethoekje geraakt’, aldus Heesters. ‘In de voorafgaande jaren gebeurde er weinig tot niets op het gebied van innovatie in dit segment. Servero heeft appelmoes daarom weer op de kaart gezet en speelt helemaal in op de trend van gezondere voeding zonder toegevoegde suiker.’

Appelmoes is echt een product van iedereen, weet Heesters, ‘en omdat Servero gemaakt is van 100 procent appel en géén toevoegingen bevat, is het geschikt voor meerdere momenten. Niet alleen bij het avondeten, maar ook als tussendoortje, dessert of om mee te bakken. Zeker voor gezinnen met kinderen. Ons doel was een appelmoes in de markt te zetten die zowel puur als lekker is én om Nederland dit te laten proeven.’

We laten het winkelend publiek onze appelmoes proeven. Proeven is geloven.

Grootse introductie

Om de Nederlandse gezinnen kennis te laten maken met Servero 100% Appelmoes en het oer-Hollandse product uit het vergeethoekje te halen, introduceerde Servero de 100% Appelmoes dan ook groots. Dekkers: ‘Onze 360 graden campagne focust op awareness en trial: naast dat we inzetten op massamedia, gaan we ook de winkelvloer op.’

Laten zien dat je er bent is namelijk één ding, de shopper ervan overtuigen dat een product met uitsluitend ‘appel’ op de ingrediëntenlijst daadwerkelijk lekker is, is een tweede. ‘Daarom laten we het winkelend publiek onze appelmoes proeven’, legt de brandmanager uit. ‘We beseften dat we vertrouwen moesten opbouwen en de meest efficiënte manier waarop dit kan, is door het de consument zelf te laten ervaren. Proeven is geloven.’

Fruitinnovator van Nederland

Wie zaait zal oogsten, blijkt maar weer. De Nederlandse consument heeft Servero 100% Appelmoes standaard op het boodschappenlijstje staan en er gaan jaarlijks miljoenen potten over de toonbank. Inmiddels heeft 100% Appelmoes, verkrijgbaar in de varianten Original, Met Stukjes en Biologisch, in potten én cups, bijna 30 procent marktaandeel in het segment zonder toegevoegde suiker en is het merk hierin marktleider*.

De boodschap dat het product niet alleen lekker maar ook verantwoord is, is overgekomen, blijkt uit het feit dat Servero 100% Appelmoes in de Schijf van Vijf valt van het Voedingscentrum. Een mooi bewijs dat de ambitie om de appelmoesmarkt te herdefiniëren ook echt geslaagd is, vindt Dekkers. De ambitie van Servero reikt echter verder. ‘In ons Food Lab willen we dé fruitinnovaties van Nederland maken en het is onze missie om de gehele categorie gezonder, gemakkelijker en leuker te maken.’

‘Gezonder, want al onze producten zijn gebaseerd op 100 procent fruit en dus volledig clean label, en in lijn met Nutri-Score A. ‘Gemak’ in de zin van houdbare producten, die ook in portieverpakkingen verkrijgbaar zijn. 100% Appelmoes is er bijvoorbeeld ook in cupjes en we hebben 100% Fruit to Go en Slurpfruit in een pouch. Leuker wordt het dan vanzelf, want onze producten zijn écht heel erg lekker en geschikt voor het hele gezin.’

Mooie innovaties voor 2021

Er komen mooie 100% Fruit-innovaties aan, kan Heesters al verklappen. ‘We hebben nieuwe en verrassende producten voor de retail die, net als onze 100% Appelmoes in 2018, de categorie gezonder, lekkerder en leuker gaan maken! 100% Fruit kan namelijk altijd: bij de maaltijd, in de maaltijd, als verantwoord tussendoortje of als dessert. ’ Al deze innovaties worden ontwikkeld in het Servero Food Lab, dat midden in de Betuwe tussen de fruittelers staat. Het lab zit op nog geen tien meter afstand van het marketing- en saleskantoor.

‘Deze letterlijk korte lijnen zorgen er voor dat marketing en productontwikkeling perfect op elkaar afgestemd zijn’, vertelt Heesters. ‘Hier zit zoveel ervaring, expertise en enthousiasme als het gaat om fruit, de teelt en verwerking ervan. De komende jaren gaan we hier nog héél veel mooie fruit innovaties ontwikkelen en in de markt zetten. Onze toekomstvisie is om hét A-merk binnen het geconserveerde fruitschap te worden.’

Met de innovaties wil Servero zowel bestaande consumenten aanspreken als nieuwe kopers aantrekken. ‘In 2021 gaan we daarom flink uitpakken. Nu het samen thuis zijn een nog grotere rol speelt in ons leven, is onze drive om lekkere, 100 procent natuurlijke gezinsproducten te maken nog groter. Zowel op televisie als op de winkelvloer, gaan we laten zien, vertellen én proeven hoe relevant en lekker onze producten zijn en brengen we onze ambitie om dé fruitinnovator van Nederland te worden nog verder in de praktijk.’

* IRI, mat week 36 – 2020, supermarkten exclusief hard discount

Dit artikel is gesponsord door Servero