Een gezond en gelukkig huisdier als lid van het gezin

Een gezond en gelukkig huisdier als lid van het gezin

Snacks voor huisdieren hebben de afgelopen decennia een vaste plaats verworven op het schap én in de winkelmandjes van huisdiereigenaren. Snacks worden op elk moment van de dag gebruikt: voor de training van het dier, als functionele snack of pure verwennerij. Constantijn van Gerwen, Algemeen Directeur van Vitakraft Benelux: 'Wie kent het niet, een snorrende kat, omdat ze een Liquid Snack uit jouw hand eet, of een kwispelende hond bij zo'n lekkere Treaties Bits?'

Vitakraft bestaat sinds 1833 en is opgericht als dorpswinkel nabij Bremen (D). Destijds waren diervoederproducten al een belangrijk onderdeel van het assortiment. Vier generaties later concentreerde Heino Wührmann zich nog steeds op de productie van en de handel in diervoeding- en snackproducten. In de jaren 20 van de vorige eeuw ontstond het merk Vitakraft, dat tegenwoordig wereldwijd bekend staat als overkoepelend merk voor kwalitatief hoogwaardige producten voor huisdieren. Een merk met passie en uit liefde voor huisdieren.

Met de slogan ‘Vitakraft. Uit liefde.’ wil de fabrikant de band tussen mens en huisdier versterken.”

Net zoals bij voeding zijn gezondheid, bijdragen aan het geluk én een functionele toepassing, van belang bij de aanschaf van snackproducten voor het huisdier. Klassiekers als bijvoorbeeld tand-, gewrichts- en vachtverzorgingsproducten of snackproducten gemaakt van alternatieve eiwitbronnen en natuurlijke ingrediënten spelen een steeds belangrijkere rol. Denk hierbij aan superfoods of snacks op basis van insecteneiwitten. Daarnaast biedt de categorie een mooie aanvulling op het boodschappenmandje. Met de slogan ‘Vitakraft. Uit liefde.’ wil de fabrikant de onbreekbare band tussen mens en huisdier blijvend versterken.

Natuurlijke en eerlijke producten

Vitakraft biedt voor alle huisdieren een breed assortiment: voor honden, katten, knaagdieren, konijnen, vogels, vissen en reptielen. De meeste producten (o.a. buffelhuid uitgezonderd) worden in eigen fabrieken geproduceerd. Onlangs is er nieuwe droogvoeding voor de hond geïntroduceerd: Vita Nature, een natuurlijke voedingslijn die inspeelt op de huidige trend naar natuurlijke en eerlijke producten.

Constantijn van Gerwen, Algemeen Directeur van Vitakraft Benelux.

Winnaar Innova Klassiek award

Door innovatieve producten en aantrekkelijke marges, ondersteund door verkoop- en mediacampagnes, de categorie continu een impuls geven. Dat is het doel volgens Van Gerwen. ‘We willen retailers helpen om (nieuwe) kopers naar het schap te trekken en zo zorgen voor blijvende groei. Met de Liquid Snacks bijvoorbeeld. Dit product was in 2015 winnaar van de Innova Klassiek award en in 2020 de best verkochte kattensnack binnen Food NL.'

'De komende jaren volgen nog meer nieuwe uitbreidingen en innovaties binnen de categorie. Die voortrekkersrol claimen we, beloven we en spelen we, alles uit liefde voor het dier.’

Snelle groei

De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan een goede verkrijgbaarheid van het assortiment. ‘Mede dankzij de retailers staat de basis en groeit Vitakraft jaar na jaar harder dan de markt. Petfood NL heeft een omzetindex van 103 (YTD week 36 2020 vs 2019, bron: Nielsen), waar Vitakraft een omzetindex heeft van 120! Wij zijn daarmee één van de snelst groeiende merken binnen Petfood,’ legt Van Gerwen uit.

Acceptatietest

Volgens hem komt de groei onder andere voort uit de kwaliteit van de producten. ‘De kwaliteit is een ‘gewone’ basisvoorwaarde en de acceptatie van de producten onder huisdieren is extreem hoog. Bij het ontwikkelen van nieuwe producten vindt altijd een acceptatietest plaats. Halen we de test, pas dan gaan we naar de markt. De hoge kwaliteit en acceptatie vertalen zich in een steeds verder stijgende rotatie van de producten.’

Partnerschap betekent delen

De kennis die Vitakraft in huis heeft, deelt het bedrijf graag met haar partners. Op basis van de inzichten wordt er samen met de partners voor gezorgd dat de categorie diervoeding en -snacks optimaal wordt ingevuld. Er zijn nog ‘witte vlekken’ in de distributie, oftewel retailers waar de producten niet in het schap te vinden zijn. Een gemiste kans voor zowel Vitakraft als retailers, vindt Van Gerwen. ‘Wij bieden kwaliteit, zijn relevant, overleggen de beste rotatiecijfers, bieden standaard een goede marge en ondersteunen daarnaast volop in promoties.’

Sampling is en blijft daarnaast een promotiemiddel waarin Vitakraft fors investeert. Van Gerwen: ‘We willen graag dat shoppers en hun huisdieren onze producten proberen, onder het motto ‘eten is weten!’. Dat verhoogt de basisrotatie van onze producten naar een blijvend hoger niveau. Een bevestiging dat we samen op de goede weg zijn.’

Dit artikel is gesponsord door Vitakraft

Lanceer impactvolle producten met data en onderzoek

Lanceer impactvolle producten met data en onderzoek

'Waarom zou je een product introduceren zonder eerst diepgravend onderzoek te doen? En dus puur af te gaan op aannames?' vraagt Wim van den Berg, retail marketing manager. 'Dat is zonde. Want zo presenteer je wellicht een product dat niet voldoet aan de actuele behoefte van shoppers. Of dat niet aansluit bij de ontwikkelingen in de markt. Om vervolgens nauwelijks verschil te maken in omzet en rotatie bij retailers.' Benieuwd hoe het dan wel moet?

Maaike Stoops, general manager van de vestiging van LINKIT in Zuid-Afrika: 'Deze middag is juist een moment om te connecten met mensen uit andere organisaties die voor dezelfde uitdagingen in verandering staan.'

'Innovatie staat bij retailers niet voorop'

IT-dienstverlener LINKIT werkt voor veel supermarkten, onder andere AH, Lidl en Jumbo. 'Of het nu voor een discount of servicesupermarkt is: overal geldt dat de producten op tijd op de juiste plek moeten zijn. Maar het onderscheid is in hoe ze dit doen. IT-oplossingen dragen daaraan bij', zegt Maaike Stoops van LINKIT. Hoe oriënteer je je als retailer snel op alle mogelijkheden? Een IT-event op 3 oktober biedt uitkomst.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

'Food hacks' goed voor portemonnee en milieu

'Food hacks' goed voor portemonnee en milieu

De stijgende energieprijzen en torenhoge inflatie dwingen de Nederlandse consumenten om slimmer en goedkoper te leven. Hoewel de algemene inflatie lijkt te stabiliseren, blijven de prijzen voor dagelijkse boodschappen toenemen. Zo werden in juli 2024 onze dagelijkse boodschappen 5,4% duurder. In augustus 2024 kwam de voedselinflatie uit op 5,6%, opnieuw duidelijk hoger dan de totale inflatie. Sinds 2022 maken de prijzen van onze voedingsmiddelen al een sterke groei door, met een gemiddelde stijging van ongeveer 27%.