Wat bakt jouw klant vandaag?

Wat bakt jouw klant vandaag?

Thuis bakken is enorm populair. Niet alleen wordt de oven gebruikt om een snelle maaltijdoplossing op tafel te zetten, maar ook om zoete en hartige bakvarianten te maken. Bakken met verse ingrediënten (uit de koelkast of volgens recept) in combinatie met het gemak van deeg, opgerold op bakpapier, geeft een van de antwoorden op 'wat eten we vandaag?'

Verse degen, opgerold op bakpapier zijn de basis voor het bereiden van de dagelijkse verse maaltijd. Te beleggen met verse ingrediënten naar keuze van de consument. De supermarkt kan hierop inhaken door het aanbieden van inspiratie recepten, menusuggesties (zoals de verse maaltijdbox) en door de consument te verleiden tot extra aankopen. Vers deeg is een prima alternatief voor het opwarmen van een diepvriespizza, omdat de oven toch eerst op temperatuur moet komen.

Plaatpizza en flammkuchen

Consumenten kiezen vaak voor het vertrouwde, maar zijn ook op zoek naar variatie. Inmiddels zijn de meeste Nederlandse huishoudens bekend met de pizza- kit: 400 gram pizzadeeg met een potje tomatensaus. Zeer populair bij huishoudens met kinderen. Uit verkopen blijkt dat er daarnaast steeds vaker een los pizzadeeg wordt gekocht, omdat mensen zelf een pizzasaus maken.

De consument heeft niet altijd zin in een zwaar belegde maaltijdpizza. Een licht alternatief is het flammkuchen deeg. Dat is een klassieker uit de Elzas: ultradun uitgerold op bakpapier met een krokante bite. Lekker met ui, spekjes en crème fraîche.

Variëren met de bodem

Consumenten willen met hun zelfgemaakte pizza niet alleen variëren met de toppings of garnering, maar ook met de bodem. Zeker als er vaker voor pizza als snelle maaltijdoplossing wordt gekozen is de samenstelling van de bodem van belang. Vers pizzadeeg rustiek is een combinatie van speltbloem en volkoren tarwemeel.

Nieuw: pizza rustiek rond

Het fijngemalen graan zorgt voor een rustieke uitstraling en een krokante bodem. Het deeg is rijk aan vezels en licht verteerbaar. De verse degen van Tante Fanny zijn daarnaast vegan en vrij van kleurstoffen, palmolie, smaakversterkers en conserveringsmiddelen.

Hartige en zoete taarten

Thuisbakken is niet alleen gekoppeld aan de snelle maaltijdoplossing. Bakken zorgt bij veel mensen voor ontspanning, of juist voor een culinaire uitdaging. Of de voorkeur nu uit gaat naar een zoete taart of een quiche met wild cranberry vulling, het begint allemaal met een krokant deeg. Het quiche & taartdeeg van Tante Fanny is rond, waardoor het in een ronde bakvorm past.

Bladerdeeg

Bij veel Nederlandse huishoudens ligt een voorraad diepvriesbladerdeeg in de vriezer. Het bladerdeeg op rol uit de koeling is een variant die bij veel consumenten nog onderbelicht is. Dit deeg is direct te gebruiken en te verdelen in elk gewenst formaat, voor zoete en hartige hapjes of belegde plaattaart.

De thuisbakker is namelijk altijd op zoek naar recepten, van eenvoudig tot professioneel. Vooral recepten met seizoensproducten of specifieke thema’s, zoals bakken met kinderen, zijn populair. Tante Fanny brengt vier keer per jaar een gratis receptenboekje uit om inspiratie uit op te doen. De supermarkt kan daarop inspelen door het organiseren van eigen bakchallenge of online winacties. Dat zorgt voor meer zichtbaarheid van de categorie gekoeld deeg en draagt bij aan kwalitatieve omzetgroei.

Dit artikel is gesponsord door Tante Fanny


CJ Food's bibigo nieuwe standaard retailmarkt

CJ Food's bibigo nieuwe standaard retailmarkt

Nederlanders zijn grote liefhebbers van Koreaans eten, te midden van de wereldwijde opkomst van de Koreaanse culturele invloed. Uit gegevens blijkt dat Nederland in 2023 de op drie na grootste importeur van Koreaanse ramen en de op twee na grootste importeur van kimchi was. Dit laat zien dat Nederland een belangrijk exportpunt voor Koreaans eten in Europa is.

De zussen Margriet (links) en Annelies Looije (rechts) staan sinds 2020 aan het roer van Looye Kwekers.

Superior Taste Award voor 'smaakvolste tomaten'

Als je de supermarkt inloopt, dan word je welkom geheten door de vrolijk gekleurde groente- en fruitschappen: het visitekaartje van de supermarkt. Groen, geel en vooral veel rood, door de vele tomaten. Voor elk moment en bereiding is er één het meest geschikt. Maar in ieder geval geldt: de premium tomaten van Looye zijn er voor de fijnproever, die koopt op smaak.

Customer Group Director Nick Driessen met Head of Trade Marketing Gertjan van Otterloo: ‘De Nederlander kijkt graag met vrienden en familie naar die mooie Oranjemomenten en drinkt daar graag een biertje bij, met of zonder alcohol.’

Heineken viert de Oranjezomer met Nederlandse trots

Na de vreemde jaren met corona en een WK Voetbal in de winter, biedt 2024 eindelijk weer een ouderwetse sportzomer, met voor retail als belangrijkste element het EK Voetbal in Duitsland (nog t/m 14 juli). Ook voor Heineken is deze Oranjezomer weer een vast gegeven om de beleving en het samenzijn te ondersteunen met meerdere mooie activaties.

TV-chef en kaasliefhebber Miljuschka Witzenhausen en Uniekaas zetten de samenwerking voort na de positieve resultaten.

Miljuschka kookt lekker door met Uniekaas

Afgelopen jaar introduceerde Uniekaas vijf nieuwe producten in het kaas schap. 'Hiermee kan men de lekkerste recepten maken, ontwikkeld door TV-chef en kaasliefhebber Miljuschka Witzenhausen. Daarmee doet Uniekaas ook dit jaar weer haar pay-off eer aan, want het wórdt alleen maar lekkerder', vertelt marketing manager Marja van Steen.