Bolletje start initiatief in het doorbreken van ontbijtroutines

Bolletje start initiatief in het doorbreken van ontbijtroutines

Weg met die standaard boterham! Met het initiatief 'De Ontbijtmakers' wil Bolletje laten zien dat ontbijten zoveel leuker en gevarieerder kan zijn.

Shopper Activatie Marketeer Renée Nederlof: ‘De Ontbijtmakers is een platform in samenwerking met andere merken, waarmee we toegankelijke variatie bieden voor het ontbijt. We zien uit consumentenonderzoeken dat een groot deel van de Nederlanders graag wil variëren in zijn ontbijtgewoonten. En voor die variatie zoeken ze inspiratie. Het gaat daarbij om ongeveer 30 procent van de huishoudens.’

Vaak op routine

De wens tot variëren leidt echter niet vanzelf tot ander gedrag. Consumenten blijven vaak hangen in een ontbijtroutine, bijvoorbeeld de boterham met hagelslag. ‘Het ontbijt wordt door hen wel erkend als de belangrijkste maaltijd van de dag, maar de variatie wordt nog weinig toegepast. Waar het diner wel al heel veel aandacht krijgt, ook op de winkelvloer met een breed aanbod en oplossingen in recepten, missen we die inspiratie nog bij het ontbijt. Daar speelt De Ontbijtmakers op in.’

Bolletje is een belangrijke leverancier voor het ontbijt, met onderleggers, beschuit, knäckebröd en ontbijtgranen, maar een ontbijt bevat vaak ook ingrediënten als beleg (kaas, jam et cetera), boter of vergelijkbare producten, zuivel (kwark of yoghurt of vergelijkbaar) en koude of warme dranken. Het initiatief wordt daarom zoveel mogelijk samen met andere ontbijtleveranciers opgepakt.

Variëren is gezond

Variatie is niet alleen een wens van veel consumenten, variatie is ook een belangrijke aanbeveling vanuit gezondheidsoogpunt. Het is gezonder om je voedingsstoffen uit verschillende soorten levensmiddelen te halen dan elke dag uit een eenzijdig ontbijt, ook al is dat ontbijt op zich aangemerkt als een gezond product.

Variëren is niet alleen lekker maar vaak ook gezonder”

Nederlof: ‘Het platform biedt ook kennis over de voedingswaarden van verschillende levensmiddelen. Elke dag hetzelfde ontbijt levert je elke dag alleen die voedingsstoffen. Dan wordt het voordeel van een gezond ontbijt ook een nadeel: gezond maar eenzijdig. Variëren is niet alleen lekker maar vaak ook gezonder.’

Aanzetten tot gedragsverandering

Deze zomer zijn al duizenden ontbijtboxen uitgedeeld op campings, om te laten zien dat ontbijten zoveel leuker kan zijn. Vanaf 11 september gaan De Ontbijtmakers met ontbijtchefs de consument inspireren in supermarkten van zelfstandig ondernemers. Ook online is het platform actief door middel van inspiratie via website, social media en shop-in- shops van retailers.

Dit artikel is gesponsord door Bolletje

CJ Food's bibigo nieuwe standaard retailmarkt

CJ Food's bibigo nieuwe standaard retailmarkt

Nederlanders zijn grote liefhebbers van Koreaans eten, te midden van de wereldwijde opkomst van de Koreaanse culturele invloed. Uit gegevens blijkt dat Nederland in 2023 de op drie na grootste importeur van Koreaanse ramen en de op twee na grootste importeur van kimchi was. Dit laat zien dat Nederland een belangrijk exportpunt voor Koreaans eten in Europa is.

De zussen Margriet (links) en Annelies Looije (rechts) staan sinds 2020 aan het roer van Looye Kwekers.

Superior Taste Award voor 'smaakvolste tomaten'

Als je de supermarkt inloopt, dan word je welkom geheten door de vrolijk gekleurde groente- en fruitschappen: het visitekaartje van de supermarkt. Groen, geel en vooral veel rood, door de vele tomaten. Voor elk moment en bereiding is er één het meest geschikt. Maar in ieder geval geldt: de premium tomaten van Looye zijn er voor de fijnproever, die koopt op smaak.

Customer Group Director Nick Driessen met Head of Trade Marketing Gertjan van Otterloo: ‘De Nederlander kijkt graag met vrienden en familie naar die mooie Oranjemomenten en drinkt daar graag een biertje bij, met of zonder alcohol.’

Heineken viert de Oranjezomer met Nederlandse trots

Na de vreemde jaren met corona en een WK Voetbal in de winter, biedt 2024 eindelijk weer een ouderwetse sportzomer, met voor retail als belangrijkste element het EK Voetbal in Duitsland (nog t/m 14 juli). Ook voor Heineken is deze Oranjezomer weer een vast gegeven om de beleving en het samenzijn te ondersteunen met meerdere mooie activaties.

TV-chef en kaasliefhebber Miljuschka Witzenhausen en Uniekaas zetten de samenwerking voort na de positieve resultaten.

Miljuschka kookt lekker door met Uniekaas

Afgelopen jaar introduceerde Uniekaas vijf nieuwe producten in het kaas schap. 'Hiermee kan men de lekkerste recepten maken, ontwikkeld door TV-chef en kaasliefhebber Miljuschka Witzenhausen. Daarmee doet Uniekaas ook dit jaar weer haar pay-off eer aan, want het wórdt alleen maar lekkerder', vertelt marketing manager Marja van Steen.