Het familiebedrijf Schouten uit Giessen bestaat al 127 jaar. Sinds 1893 richt het bedrijf zich op waardevolle voeding voor mens en dier. In 1990 start Henk Schouten als pionier in Nederland met de ontwikkeling van eiwitrijke plantaardige producten als vervanger voor vlees. Niet zo verwonderlijk voor een bedrijf dat dan al bijna een eeuw ervaring heeft met de voedingswaarde van tarwe, bonen, erwten en soja. Waar plantaardige eiwitten nu een hot topic zijn, heeft Schouten al dertig jaar ervaring en een behoorlijke voorsprong.
De samenwerking met de retail in de ontwikkeling van private label heeft fraaie, smakelijke en hoogwaardige producten opgeleverd. Schouten levert inmiddels aan meer dan vijftig landen wereldwijd, zowel in retail als foodservice en industrie. Sales Manager Retail Maxim Parser: ‘Die meer dan honderd jaar handel in eiwitrijke producten heeft natuurlijk een enorme kennis opgeleverd over voedingswaarde, oorsprong en kwaliteiten van onze grondstoffen, waardoor Schouten echt de specialist in plant-based protein is. Met die kennis is het goed te begrijpen dat Henk Schouten in 1990 al de visie ontwikkelde dat in de voedselketen het dier er tussenuit kon worden gehaald.’

Marketing Manager Mark van Noorloos: ‘In de jaren ’80 was Schouten er vooral op gericht om de plantaardige grondstoffen zo efficiënt mogelijk in te zetten voor diervoeding. Sinds 1990 zijn we ook gaan kijken hoe je plantaardige eiwitten veel efficiënter kunt inzetten voor humane consumptie.’
De volgende fase zal veel meer op plant-based zitten, niet als vleesvervanger”
Samenwerking retail
Sinds het begin van de ontwikkeling van de eiwittransitie heeft Schouten nauw samengewerkt met de retail. Schoutens eigen merk GoodBite is daarbij door retailers ingezet om een assortiment op te starten.
Van Noorloos: ‘Ons doel is echter om structureel waarde toe te voegen voor de retailer door innovatieve producten aan te bieden waarmee de retailer zich met het eigen huismerk kan profileren. Zo hebben we innovaties getest onder het GoodBite merk en bij succes ondergebracht onder het huismerk. In 2010 hebben wij als eerste partij een ‘verse’ vleesvervanger op de markt gebracht, het Vers Gehakt. Jarenlang heeft C1000 en later Jumbo zich hiermee kunnen onderscheiden in de markt. Naast innovatieve producten inspireren wij retailers ook continu met de laatste verkoopdata en category- en shopper insights’.
Visie
In de jaren ’80 was Schouten al pionier en innovator op het gebied van eiwitrijke voeding. In de jaren ’90 kwam diezelfde rol van innovator terug bij de ontwikkeling van vlees vervangende producten. Sinds 2010 is die vraag naar vlees vervangende producten geëxplodeerd en is het aantal aanbieders sterk gegroeid. Toch neemt Schouten daarbinnen nog steeds een eigen positie in.
Parser: ‘We hebben de laatste jaren geïnvesteerd in een nieuw research- en innovatieteam, dat zich geheel richt op nieuwe producten. Zo willen we de retail ook de komende jaren blijven voorzien van innovaties. We werken daarom nu al aan een sterk aanbod, waaruit onze retailpartners straks de geschikte noviteiten kunnen kiezen voor hun assortiment.’
Volgende fase
De rol die Schouten voor de retail de komende jaren wil vervullen is die van begeleider naar de volgende fase voor plantaardige eiwitten in voeding.
Parser: ‘De markt zit nu nog vooral in de fase van het terugdringen van dierlijke eiwitten door middel van plantaardige vleesvervangers. Producten hebben nu nog vooral de textuur en de vorm die de consument kent uit het vleesschap. Die fase is nu nog steeds belangrijk, vooral voor flexitariërs, die vleesalternatieven uitproberen. De consument denkt ook vaak nog vanuit het gerecht, en wil je het vleesaandeel vervangen, dan zoek je het alternatief dat daarop lijkt. De volgende fase zal veel meer op plant-based gaan zitten, niet als vleesvervanger, maar als een bron van eiwit. We kunnen ook prachtige innovaties ontwikkelen zonder dat het lijkt op iets dat je kent van vroeger. Dát is een rol voor een echte innovator als Schouten.’
Schouten heeft drie R&D-teams aan het werk. Een creatief team dat out-of-the-box denkend werkt aan totaal nieuwe producten, niet gehinderd door bestaande paden. Een tweede team werkt met de klant specifiek aan assortimenten en innovaties. Het derde team werkt aan bestaande productlijnen en assortimenten, en de optimalisatie daarvan.
Classics en variations
Schouten is echter ook een belangrijke partner voor de retail in het aanbod van standaardassortimenten. Daarvoor hanteert het de categorieën Schouten’s Classics en Schouten’s Variations. De Classics zijn plantaardige producten met het uiterlijk, de textuur, de bite en de smaak van vlees of vis, zoals hamburgers, schnitzels of vissticks. Variations zijn producten op basis van plantaardige eiwitten met een eigen identiteit, zoals de Boerenkool Quinoa Burger, de Linzenburger of de Notenballetjes: verschillende combinaties van peulvruchten, groenten, noten en zaden.
Dit artikel is gesponsord door Schouten Europe