Industributie 2020: Cérélia winnaar Rising Stars

Vorig jaar nieuw en nu wéér verkozen tot beste Rising Star van Industributie. Cérélia overtreft zichzelf en gaat met een tweede trofee en nog betere cijfers naar huis. Met een nog veel hogere score in Trade Marketing laat Cérélia nu op alle disciplines de concurrenten achter zich.
Delen:
Salesdirecteur Ron Holland en marketingdirecteur Patricia Tieman-von Harras.

Hoe voelt het nu om deze prijs nog een keer te winnen?
Salesmanager Benelux Bart van den Berg: ‘We zijn natuurlijk blij met de waardering en trots op het hele team. We zijn doorgegaan op de ingezette weg, met onze strategie waarin merk en private label elkaar versterken. We opereren in het convenienceschap, een schap waarin veel gebeurt en dat hard groeit. Onze rol daarin is om de grotere huishoudens naar het schap te halen. Dat we daarin slagen blijkt ook uit de GfK- en retaildata.’

Cérélia is een prettige partner in de onderhandelingen, laat de retail weten. Wat doen jullie zo goed?
‘Het belangrijkste daarin is dat je nooit toegeeft op de kwaliteit van je product, hoeveel nadruk er ook komt op de prijs. Als je de consument eenmaal over de drempel hebt om je product een keer te proberen, dan mag het gewoon absoluut niet tegenvallen. Wij kennen onze fabriek door en door en kunnen daardoor snel schakelen. Wij hoeven dan geen dagen te wachten op een prijsindicatie van de finance-afdeling, wij kunnen dat antwoord zelf geven aan tafel. Daardoor hoeven we zelden nee te zeggen en áls we het zeggen, kunnen we uitleggen waarom. Wat ook helpt is dat de beslissingsbevoegdheid laag in de organisatie ligt; de persoon aan tafel kan zelf beslissen.’

In Trade marketing is de gemiddelde score een 8,00. Jullie activiteiten en visie vallen op binnen de categorie. Waar zit hier het geheim?
‘Het geheim is misschien wel dat we geen trademarketingafdeling hebben. Bij ons valt dit geheel onder sales, waardoor je automatisch een stuk strategischer aan tafel zit. Je kijkt met de klant een stuk verder vooruit. Als het lukt om met de klant gezamenlijke doelstellingen neer te zetten, dan werkt dat een stuk makkelijker samen.’

Het cijfer voor leveringsbetrouwbaarheid zit op een gemiddeld niveau. Liggen hier kansen voor verbetering?
‘Die kansen zien we zeker. We leveren een versproduct, vaak staan we binnen een dag bij de klant op de stoep. Dankzij die flexibiliteit hebben we de afgelopen jaren kunnen groeien. Maar door die groei zijn we iets gaan achterlopen op wat we willen. We hebben daarom fors geïnvesteerd in de fabriek waardoor we meer capaciteit hebben. De laatste maanden zien we weer goede cijfers, dus we zijn op de goede weg.’