Industributie 2020: De Menken Keuken winnaar Private Label – Vers

Met een grote sprong vooruit – afkomstig van plaats 5 – is De Menken Keuken in de relatie met de retail de best presterende leverancier in Private label – vers én de beste PL-leverancier overall. Veel concurrenten zien hun waarderingen dalen, terwijl De Menken Keuken flink verbetert ten opzichte van het toch al niet slechte resultaat van een jaar geleden. Een terechte Industributie Trofee.
Algemeen directeur Michiel van ’t Hek en commercieel directeur Florine Menken.

U schiet omhoog, terwijl veel collega’s een stuk lager uitkomen. Heeft u gedurende 2019 zelf al het idee gehad dat de relatie met de afnemers helemaal niet slecht verliep?
Commercieel directeur Florine Menken: ‘Er is veel gebeurd het afgelopen jaar. In april heeft mijn broer Quint Menken het directiestokje overgedragen aan Michiel, omdat hij het gevoel had dat een ander het bedrijf, na de groei van de afgelopen jaren, nog weer verder kon brengen. Michiel is in april begonnen, ikzelf ben vervolgens de commercie gaan doen. En onze nieuwe doelstelling was om onze wat afwachtende, bescheiden houding om te zetten in een meer proactieve.’

Algemeen directeur Michiel van ’t Hek: ‘Menken was soms wat té bescheiden. Je mag best meer trots zijn op de kwaliteit die je maakt, de service die je levert en de intrinsieke waarde van je producten. Terwijl dat voor Menken iets heel normaals is. Onze reactie bij de prijs was dan ook: wat is het toch gaaf om zo’n waardering te krijgen terwijl je gewoon je best doet. Wij mogen ook bij onze klanten best wat meer laten zien waar we voor staan en wat we kunnen.’

In accountmanagement valt de score dit jaar flink wat hoger uit, maar wat het meest opvalt is dat juist op dit aspect veel collega-leveranciers veel beter scoren. Wat is de verklaring voor een relatief matige beoordeling op deze discipline? Wat personele wijzigingen?
Van ’t Hek: ‘We hebben wat personele wijzigingen in onze teams doorgevoerd, een NPD-manager en een category development manager/trade marketeer, om onze klanten meer te inspireren en te ondersteunen op basis van data en trends. Een privatelabelleverancier doet tegenwoordig veel meer dan alleen leveren.’

Menken: ‘Maar dat is allemaal pas in de tweede helft van 2019 in gang gezet. Dus dat kan lang niet volledig tot uiting komen in dit onderzoek. We hebben de stappen natuurlijk al wel tijdig aangekondigd bij onze klanten.’

Van ’t Hek: ‘Inderdaad, we zagen vorig jaar al dat we veel beter kunnen presteren op accountmanagement, en we zijn daarin op de goede weg.’

In het functiegebied relatiemanagement gaat de score door het dak. Menken excelleert hierin. Wat is er verbeterd ten opzichte van de toch al goede prestatie van vorig jaar?
Menken: ‘Het onderzoek gaat hier over de aspecten flexibiliteit en meedenken in productontwikkeling. En vooral die criteria zijn ons op het lijf geschreven; we zijn zeer servicegericht en zijn erg scherp op leveringsbetrouwbaarheid.’

In supply chain management haalt Menken scores die veel winnaars in andere groepen niet halen. In private label laten collega’s echter zien dat het nog beter kan. Hoe zien jullie zelf de supply chain? Zou er ook bij De Menken Keuken nog meer in het vat zitten?
Van ’t Hek: ‘We waren hierin vrij traditioneel ingerecht, met aan de ene kant sales en marketing, en aan de andere kant de productie en logistiek. Maar heb je het over het doorvoeren van de supplychaingedachte in je organisatie, producerend vanuit de forecast van je klant, daar kunnen we nog stappen gaan zetten. En dat gaan we ook doen. Ook onze nieuwe supplychainmanager is gestart in het derde kwartaal. Dus ja, daar werken we aan en we verwachten ook hier volgend jaar nog beter op te kunnen presteren.’

Wat verwachten jullie voor 2020?
Van ’t Hek: ‘We gaan komend jaar de vruchten plukken van de intensivering van onze relatie met de retailers. Maar ook gaan we nog meer proberen onze klanten te inspireren en te verrassen. En dat zal uiteindelijk gaan leiden tot een nog mooier resultaat. Het wordt een mooi jaar.’