Industributie 2020: UCC Coffee winnaar Private Label - Kruidenierswaren

Vorig jaar maakte UCC Coffee al een fijne verbetering door, met hogere scores op alle aspecten en een stijging van 6 naar 4. Dit jaar zijn de prestaties opnieuw over de volle breedte verbeterd en is er de Industributie Trofee voor Private label - kruidenierswaren. Wat is het geheim van UCC?
V.l.n.r.: marketingmanager Mark Duursma, national accountmanager Arnoud Guitoneau en national accountmanager Garmt van Esch.

Twee jaar op rij zo’n sterke verbetering. Dat lijkt op een bewust gekozen beleid. Wat is uw reactie?
Marketingmanager Mark Duursma: ‘Allereerst wil ik melden dat we weliswaar met drie managers op de foto staan, maar dit resultaat hebben we echt met alle medewerkers van UCC behaald. Eigenlijk zouden zij allemaal hier op de foto moeten staan.’

Commercieel directeur Dolf Welmers: ‘De verbetering is ingezet na een strategische heroriëntatie en de organisatieverandering die we na 2015 hebben doorgevoerd. Van twee aparte locaties in Den Bosch en Bolsward voor productie en commercie zitten we nu allemaal onder één dak. De samenwerking onderling en die met de leveranciers is daardoor een stuk verbeterd. De lijnen zijn kort en onze hele organisatie is veel klantgerichter geworden. Daarnaast heeft dat bezorgd voor veel meer innovativiteit in die samenwerking met de retail.’

In accountmanagement presteert UCC als beste, hoewel de naaste concurrenten dichtbij zijn. Maar de sprong van 5 naar 1 is erg knap. Wat hebben jullie verbeterd?
Welmers: ‘Dat komt ook deels door de verhuizing naar één locatie, waardoor het commerciële beleid veel makkelijker te faciliteren is. Daarnaast hebben we veel meer focus gelegd op categorymanagement en werken we met multidisciplinaire accountteams. Iedereen in zo’n team is vanuit zijn vakgebied met dat account bezig, zeer betrokken en wetend wat er speelt. De implementatie wordt daarmee veel effectiever en dat merkt de klant.’

Ook in relatiemanagement zijn de resultaten weer beter dan vorig jaar. Maar de ranglijst geeft ruimte voor verdere verbetering. Kan het hier nog beter, op de aspecten productontwikkeling en flexibiliteit?
Duursma: ‘We zijn daarin steeds meer bezig met klantondersteuning. En dat zal ook dit jaar zeker een vervolg krijgen. De koffiemarkt is sterk in ontwikkeling, met name in capsules. Daarin gaan we dit jaar met een aantal leuke en spannende introducties komen, die perfect aansluiten bij de trends van duurzaamheid en koffiebeleving. Dat is complementair aan wat we al bieden, zodat we nog beter worden in total coffee solutions. Want wij kunnen als UCC alle typen koffies produceren. Waarbij we kunnen sourcen uit heel Europa.’

In supply chain management waren jullie vorig jaar de beste, nu is er nét de tweede plaats. De leveringsbetrouwbaarheid is echter onovertroffen. Wat is jullie geheim?
Duursma: ‘De focus bij ons is private label. Die basis en de betrokken medewerkers, de interne systemen en een goede transportpartner vormen de pijlers onder dat succes. Als je die focus hebt op private label is dat een een-tweetje.’

Geldt dat niet voor alle leveranciers van private label?
Duursma: ‘Ja, vind je? Ons niveau van betrouwbaarheid en de eisen die we daarin aan onze partners stellen zal daarin dan doorslaggevend zijn. Het is ook een kwestie van gewoon doén.’

Wat zijn de plannen voor 2020 om deze eerste plaats vast te houden?
Welmers: ‘Deze trofee is in ieder geval een enorme stimulans om op deze weg door te gaan. Verder gaan we nog meer investeren in het consumentengedrag, om zijn beweegredenen en beleving te delen met de klant, want op dit gebied en vooral ook in e-commerce gebeurt heel veel.’