De retail waardeert Riedel op alle criteria gemiddeld met ruim een vol punt hoger. Wat is er afgelopen jaar gebeurd?
Commercieel directeur Leonie Kortleve: ‘Het allerbelangrijkste is dat wij twee jaar geleden zijn begonnen met het opnieuw neerzetten van Riedel. Dat is geen verandering van één jaar. Vorig jaar lieten we al een enorme stijging zien – van plaats 12 naar 5 – en nu van 5 naar 1. We hebben zo’n enorme stijging kunnen bewerkstelligen door er vooral voor te zorgen dat het hele team goed op de rit kwam te staan. We hebben de juiste mensen aan boord gehaald, samen de strategie bepaald en die implementeren we nu met zijn allen stapje voor stapje.’
Algemeen directeur Bas Boswinkel: ‘Het bouwen van een nieuwe organisatiestructuur met het nieuwe team is het belangrijkste geweest; korte lijnen, goede mensen met een grote verantwoordelijkheid die op een leuke en duidelijke manier kunnen communiceren en onderhandelen.’
In accountmanagement presteert Riedel het best van alle drankenleveranciers. Wat is jullie geheim?
Kortleve: ‘Ons geheim is, denk ik, dat we goed luisteren naar wat de retail zegt. We zitten zelf vol ideeën en hebben veel nieuwe producten gepresenteerd, maar we kwamen er in het traject met klanten ook achter dat het misschien soms te veel was. Daarop hebben we ook onze plannen aangepast.’
Boswinkel: ‘Iedere leverancier zal natuurlijk luisteren naar zijn klanten. Maar als je er nou ook nog wat mee doet en heel snel je strategie kunt veranderen, krijg je de reactie: hé, er wordt niet alleen geluisterd, ze doen er ook nog wat mee. Wie van ons aan tafel zit kan iedere beslissing nemen die hij moet nemen. We hebben maar één laag onder de directie. Alle besluitvaardigheid en alle verantwoordelijkheid is aanwezig; ze hoeven niet eerst te schakelen, want we schakelen de hele dag met elkaar. Die snelheid helpt enorm.’
In trade marketing is de vooruitgang nog veel groter. Wat doen jullie anders dan voorgaande jaren?
Kortleve: ‘Ook hier geldt: goede mensen met grote verantwoordelijk zorgen voor de beste resultaten. Het vernieuwde trademarketingteam heeft een grote vrijheid en is zo professioneel dat ze van de klanten een hoge waardering krijgen. De kennis van klant en categorie in combinatie met objectieve adviezen leidt tot groot vertrouwen.’
Boswinkel: ‘Dit vertrouwen is voor het team essentieel; onze trade marketeers zijn ook niet bang om uit te spreken wat het beste is voor de retailer en het beste is voor Riedel. Het gaat toch vooral om het vinden van synergie in dit spanningsveld.’
In supply chain management scoren twee andere leveranciers hoger. Waar kan de supply chain nog verbeteren?
Boswinkel: ‘Supply chain heeft eigenlijk de grootste prestatie van alle teams geleverd: we zijn naar de derde plaats gestegen met veel nieuwe mensen, een nieuwe plannings- en forecastafdeling en een totaal nieuw ERP-systeem. Met keihard werken hebben zij alle problemen opgelost, en mede dankzij hen winnen we ook nog de Industributie Trofee.’
De hele categorie dranken presteert over 2019 flink beter dan over het jaar ervoor. Hoe kan dat?
Boswinkel: ‘Ik denk dat bijna alle bedrijven hebben geleerd van de hoge pieken en dalen in 2018. We moeten ons als hele industrie realiseren dat niet leveren niet alleen geld kost, maar ook leidt tot enorme verstoringen in de hele keten en uiteindelijk tot verlies van vertrouwen bij de consument.’
Wat betekent dit resultaat voor u voor 2020?
Kortleve: ‘We zijn nog volop puntjes op de i aan het zetten, dus we moeten ook volgend jaar nog beter kunnen scoren.’
Boswinkel: ‘Even genieten en vieren en dan weer hard aan het werk, want alle anderen zullen ook niet stil zitten.’