De gemiddelde waardering van het suikerwerkschap van de Nederlandse supermarkten* komt uit op een 7,29’, vertelt Jan-Jaap Jansen, Senior Category Manager bij Perfetti van Melle, ‘en het cijfer is daarmee omhooggegaan.’ Deze stijging in waardering heeft voor een deel te maken met het verwachtingspatroon van de shopper dat werd vervuld, legt hij uit. ‘De shopper zoekt, als het op suikerwerk aankomt, een kwalitatief goed assortiment. Onder kwaliteit verstaat men vooral assortimentsbreedte, zegt Jansen.
‘Daarnaast een verantwoord (caloriearm en suikervrij) aanbod en netheid en overzichtelijkheid van het schap.’ Die kwaliteit blijkt men ten opzichte van vorige jaren zelfs nog iets belangrijker te vinden. Lage prijzen daarentegen, zijn iets minder essentieel. ‘Dit heeft er vooral mee te maken dat de shopper op zoek is naar keuze en variatie’, legt hij uit.
Inspelen op gebruiksmomenten
Eén van de kansen zit voornamelijk in het beter inspelen op gebruiks-momenten. ‘Met verpakkingsformaten die passen bij het moment waarop de shopper wil snoepen.’ Perfetti denkt al in kanalen, vertelt Jansen. ‘Onze kennis vanuit convenience kunnen wij dan ook heel goed inzetten bij de supermarkten.’ De suikerwerkfabrikant heeft überhaupt veel getest binnen supermarkten. ‘We weten wat werkt en vooral… wat niét werkt.’
‘De shopper zoekt naar keuze en variatie, lage prijzen zijn iets minder essentieel’”
Naast gemak wil de shopper, als het aankomt op suikerwerk, verleid worden. En dan het liefst zo snel mogelijk. ‘We hebben steeds minder tijd en willen snel door het schap kunnen navigeren.’
Meer keuze suikervrij en suikerarm
Andere kansen voor het suikerwerkschap zitten hem eveneens in meer keuze bieden voor suikervrij en suikerarm, signaleert Perfetti van Melle. Jansen: ‘Er is veel keuze, was één van de terugkoppelingen die uit het onderzoek naar voren kwamen, maar bijna alles is met (veel) suiker. Net als: meer verantwoorde snoepjes zouden het schap aantrekkelijker en completer maken. Een groter en uitgebreider schap past hierbij.’
Albert Heijn is de winnaar
Het suikerwerkschap van Albert Heijn kwam uiteindelijk als beste uit de bus. Alle criteria bij elkaar opgeteld, scoorde de retailer (1e in 2018) met een 7,44 overall ranking het beste, gevolgd door Jan Linders (7.40 -2de in 2018) en Nettorama (7.39 - nieuw in de lijst). ‘De scores van de top 3 liggen vrij dicht bij elkaar’, nuanceert Jansen.
Albert Heijn speelt in op goede kwaliteit van assortiment, ruime keuze in bestaande producten, innovatie binnen suikervrij en suikerarm en daarnaast in gebruiksmomenten.
In Foodmagazine nr. 2 gaan we uitgebreider in op de goede resultaten van Albert Heijn en het schapimago-onderzoek.
*in het onderzoek werden 13 supermarkten meegenomen
Dit artikel is gesponsord door Perfetti van Melle.