Mars investeert miljard in verduurzaming cacaoketen

Mars investeert miljard in verduurzaming cacaoketen

Chocoladespecialist Mars neemt de volgende stap om de cacaosector 100% duurzaam te maken. Hiervoor investeert Mars de komende 10 jaar 1 miljard dollar in de verduurzaming van cacao. Een stap die absoluut noodzakelijk is om ook toekomstige generaties onbezorgd van de chocoladetraktaties van Mars te kunnen laten genieten.

Mars is een wereldspeler in chocolade. Nederland neemt voor het familiebedrijf een belangrijke positie in. In Veghel (NB) staat immers de grootste chocoladerepenfabriek ter wereld. Met onder meer de merken M&M’s, Mars, Snickers, Twix, Milky Way en Bounty is Mars de belangrijkste merkenbouwer en aanbieder in de chocoladecategorie. Een marktleidende rol die vraagt om constante sturing van de categorie en nauwe samenwerking met handelspartners. Belangrijk, met name omdat chocolade geen product is dat de consument op het boodschappenlijstje heeft staan. Candybars, tabletten, bitesizes, mini’s en gifts koopt de consument in de supermarkt op impuls, op het moment dat hij in contact komt met een presentatie of promotie.

Natuurproduct

De consument kan met de vele producten van Mars genieten van het allerbeste wat chocolade te bieden heeft. Om dat ook in de toekomst te blijven doen, moeten we zorgvuldig omgaan met de wereld en de mensen die er op wonen. Cacao wordt namelijk steeds schaarser en het beroep cacaoboer minder aantrekkelijk.

Daarom initieert Mars wereldwijd het programma ‘duurzaam in 1 generatie’ waarin het de komende jaren 1 miljard dollar investeert in duurzame cacao. ‘Als familiebedrijf denkt Mars in generaties’, zegt Eline Bijveld, Corporate Affairs specialist bij Mars Nederland.

‘Niet de winst dit jaar is de stip aan de horizon, maar hoe onze wereld voor de komende generaties eruit ziet. Bewust investeren op de lange termijn dus. Als Mars zijn we al jarenlang bezig met certificering als UTZ, Rainforest Alliance en Fairtrade, maar dat is voor de komende jaren niet meer voldoende. Mars neemt duurzaamheid zeer serieus en daarom willen we nog een stap verder gaan en dat doe we met het programma ‘duurzaam in 1 generatie’.’

Duurzame groei

‘Belangrijk speerpunt van Mars voor de komende jaren is om binnen één generatie alle grondstoffen te verduurzamen’, zegt Bijveld. ‘Duurzame groei is niet eenvoudig, dat vraag aandacht en tijd.'

'Als Mars zijn we altijd vrij bescheiden geweest als het gaat over onze bijdrage aan een duurzame wereld. In cacao echter stonden we aan de wieg van de belangrijkste certificeringsprogramma’s. Nu en ook de jaren die komen zal Mars blijven investeren in het verbeteren van de leef- en werkomstandigheden van lokale boeren en het verkleinen van de ecologische voetafdruk van de cacaoketen.’

Niet de winst dit jaar is de stip aan de horizon, maar hoe onze wereld voor de komende generaties eruit ziet. Bewust investeren op de lange termijn dus”

Ander speerpunt in het programma ‘duurzaam in 1 generatie’ is om binnen één generatie te zorgen voor duurzame productie. ‘We willen zo snel mogelijk naar een emissieneutrale productie’, zegt Bijveld. ‘Ons doel is om dat te realiseren vóór 2040.'

'We doen al ongelooflijk veel, maar we intensiveren onze inspanningen. Met 100% recycling van afval, met CO2-reductie door initiatieven op het gebied van transport, waterzuivering, warmtepompen en efficiënte productie kunnen we dit realiseren.'

'Deze strategie biedt de garantie dat ook toekomstige generaties, mits verantwoord geconsumeerd, onbezorgd van alle lekkere chocoladeproducten van Mars kunnen genieten.’

Het verschil maken

De consument is wereldwijd, en zeker ook in Nederland, gek op chocolade. Voordat de lekkernij smelt in de mond, heeft het product en zeker de grondstof cacao er letterlijk een lange weg op zitten. ‘In het duurzaamheidsplan staan de cacaoboer en de -plantage centraal’, zegt Bijveld. ‘Er wordt streng toegezien op het tegengaan van kinderarbeid en het beschermen van regenwouden. Ook vinden we het belangrijk om vrouwenrechten te beschermen.'

'Mars heeft daarvoor het Women Empowerment programma opgesteld. Door ze te leren lezen, te leren hoe ze hun boekhouding moeten doen en te laten zien wat hun rechten zijn kunnen we vrouwen leren om economisch zelfstandig te worden’, aldus Bijveld, die benadrukt dat Mars dé partij is om in de cacaobranche iets te realiseren.

‘We willen een 100% duurzame cacao-industrie, de boeren écht verder helpen en zorgen dat de sector economisch gezond wordt. Mars is een van de grootste cacao-inkopers ter wereld. Haast als geen ander zijn wij in staat om het verschil te maken. En dat doen we!’

Meer info: contact@nl.mars.com of kijk op www.mars.nl  of vraag uw Mars-vertegenwoordiger.

Dit artikel is gesponsord door Mars.