Zuivel en eieren stuwen bio-omzet supers

Zuivel en eieren stuwen bio-omzet supers
Ook de nieuwe biologische groentemeubels

AMSTERDAM - De omzet van biologische levensmiddelen in de Nederlandse supermarkten is afgelopen jaar met 6 procent gestegen naar €778,9 miljoen. Supermarkten verkochten vooral meer biologische zuivel en eieren.

Supermarkten zijn daarmee de motor achter de groei van de verkoop van biologisch assortiment in Nederland. Inmiddels wordt meer dan de helft van alle bio-omzet door supermarkten gedaan. De totale markt nam in 2017 met 5 procent toe tot €1,5 miljard, zo blijkt uit het nieuwe Bionext Trendrapport.

Babyvoeding groeit ook hard in bio

Bij de supermarkten wordt de omzetstijging met name in een aantal categorieën geboekt. 'Met name de verkoop van eieren (17 procent) en zuivel (11 procent) groeit sterk. Met als opvallende stijger de verkoop van biologische babyvoeding (23 procent)', zo schrijft Bionext in een toelichting op de cijfers.Ook de omzet van biologisch eten in de horeca groeit (11 procent), maar dat blijft een bescheiden marktaandeel van 1,6 procent.

Nederland blijft internationaal nog achter

Volgens Bionext is er nog veel werk te doen als het aankomt op biologisch eten in Nederland. 'Het marktaandeel blijft nog sterk achter bij landen als Denemarken, Zweden, Duitsland en de VS.' Wel zijn er indicatoren dat er stappen vooruit worden gemaakt. 'Het aantal gecertificeerde boeren en het aantal bio hectares in Nederland groeit, waardoor de aanwas van biologische producten in Nederland in lijn is met de mondiale biologische omzetgroei naar bijna €100 miljard.'

Lees ook: AH neemt 30 procent meer biologisch op

Joep Meijsen

Joep Meijsen

Portal manager

Joep Meijsen is als portal manager verantwoordelijk voor Distrifood.nl. Als verslaggever maakt hij interviews, reportages en nieuwsberichten en schrijft hij commentaren en analyses.