Lokale marketing: commitment door persoonlijke aandacht

Lokale marketing: commitment door persoonlijke aandacht

Onderscheidend vermogen op lokaal gebied wordt steeds belangrijker; de markt verandert in rap tempo, formulekleuren nemen af en de online verkopen juist toe. Daarom ontwikkelt InMarkt loyaliteitsprogramma's die de shopper specifiek naar uw winkel trekken. Deze programma's zijn onder meer gebaseerd op de onmisbare pijler aandacht. Een interview met lokale marketingspecialisten Léon van Reijmersdal en Rolf de Wit.

“Aandacht maakt alles mooier”, vat Léon van Reijmersdal van InMarkt, de kracht van de pijler aandacht samen. “De bekende pay off van die Zweedse meubelgigant dekt zó perfect de lading, dat ik ‘m wel moet gebruiken", zegt hij lachend. "Aandacht maakt dat je je speciaal voelt. Gezien, gehoord. Wie heeft daar geen behoefte aan? Jong, oud… er is niemand die niet opleeft van een beetje extra aandacht.”

"Door de factor aandacht aan een concept toe te voegen, doet het dan ook uiteindelijk vanzelf zijn ding, vult lokale marketingspecialist Rolf de Wit aan. “Door betrokkenheid te tonen, zorg je voor die benodigde commitment.”

Aandacht voor de ondernemer

"Aandacht begint voor voor ons met aandacht voor de ondernemer", vertelt de Wit. “Door een unieke spaaractie op te zetten, die past bij het verzorgingsgebied van een winkel. Vervolgens ontzorgen wij de ondernemer door te voorzien in alles wat deze actie nodig heeft om te slagen. Zodat de ondernemer zich kan richten op de core business; het runnen van een supermarkt.”
"Met deze aandacht voor de ondernemer heb je meteen die speciale attentie voor de klant te pakken, verklaart Van Reijmersdal. “Hoe dichterbij, hoe meer gevoel met een actie. Mensen willen überhaupt al graag sparen voor mooie producten. Wanneer je een actie dan ook nog eens persoonlijk maakt, met aandacht voor de shopper én de omgeving, wordt deze behoefte nog groter.”

Het belang van de kassagroep

"In het goed neerzetten van een lokale spaaractie speelt de kassamedewerker een belangrijke rol", benadrukt hij. “Als je het dan over dichtbij hebt… Wie staat er tenslotte dichter bij de klant dan de kassamedewerker? Een voor veel shoppers vertrouwd gezicht en bovendien de laatste persoon die zij spreken voor ze de winkel verlaten.”

"Met wat voor gevoel een klant de winkel verlaat, is voor dan ook voor een groot deel afhankelijk van de ervaring aan de kassa", beaamt De Wit. “In feite is de kassagroep de ambassadeur van je winkel. InMarkt zoekt daarom doelbewust de verbinding met de kassamedewerker", legt hij uit. “Door de medewerkers te motiveren en te stimuleren een actie goed onder de aandacht te brengen. Dit doen we in de eerste plaats door een actie goed uit te leggen, zodat zij het weer met zorg en aandacht aan de klant kunnen overbrengen. Maar ook door ze te belonen voor hun goede inzet; succes stimuleren met persoonlijke aandacht.”

Vakkenvuller in de spotlight

Léon van Reijmersdal, Roy Spitters, Marten de Kruijff, Robert Hoekstra, Mascha Rietjens en Rolf de Wit

"Wanneer een spaaractie loopt, is aandacht voor het programma door de winkel heen eveneens een belangrijke factor", legt De Wit uit. “Dit maakt een actie nog leuker en persoonlijker. Daarom kleden wij een actie aan met POS-materiaal. En maakt de lokale marketingspecialist dit materiaal bovendien letterlijk persoonlijk. Want wat is er nu leuker dan posters en folders met daarop de medewerkers van de winkel? Zowel voor de klanten, want hé, die herkennen de vakkenvuller en de caissière, maar ook voor de medewerkers zelf; met deze aandacht staan ook zij een beetje in de spotlight. En wanneer een actie gekoppeld is aan een lokaal goed doel, werkt het fantastisch wanneer je het verloop van de geldinzameling gedurende de spaarperiode laat zien. Is er al zóveel opgehaald?! Hiermee laat je zien waar je je als ondernemer voor inzet, en dat de deelname van de klanten daadwerkelijk bijdraagt aan iets moois.”

Lokale partners

"En dat moois spreekt eveneens het meest tot de verbeelding wanneer het dichtbij is", weet Reijmersdal. “Hoe dichterbij tenslotte, hoe meer gevoel men ermee heeft. Daarom faciliteert het bedrijf eveneens de partijen die op een lokale actie aan kunnen sluiten. Simpelweg omdat ook dit een actie bijzonder maakt. De lokale voetbalclub kent iedereen wel, maar er zijn vaak veel meer linken te leggen. Verbindingen waarmee je nog dieper en onderscheidender kunt gaan, en die de aandacht die u als ondernemer voor een verzorgingsgebied heeft, nog duidelijker laten zien.”

“Met aandacht bouw je goodwill op”, vatten de lokale marketingspecialisten het verhaal samen. “Goodwill waarmee je mensen naar specifiek jouw winkel trekt. Met aandacht verleggen we daarom de focus van korting naar emotie. Want juist die emotie zorgt voor loyaliteit bij de klant.”

Dit artikel is gesponsord door InMarkt.

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.