Aanzegboete: ook bij contractsverlenging

Aanzegboete: ook bij contractsverlenging
Dico Bogerd

Met de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) is sinds 2015 de zogenaamde aanzegboete geïntroduceerd. Als werkgever bent u verplicht om minimaal een maand voor het einde van een tijdelijk contract de werknemer schriftelijk aan te zeggen wat er met de arbeidsovereenkomst zal gebeuren; wordt deze verlengd of niet? Advocaat Dico Bogerd blogt hier: "De aanzegboete schiet haar doel voorbij."

De aanzegboete is op zichzelf een bepaling die vanuit het belang van de zekerheid van de werknemer te begrijpen is. Een werknemer moet immers op tijd weten waar hij aan toe is. Echter, in de praktijk schiet deze regeling haar doel – wat mij betreft - voorbij.

De volgende situatie doet zich in de praktijk regelmatig voor: een werkgever bespreekt mondeling met een werknemer dat het contract verlengd wordt. Goed nieuws voor de werknemer. Vervolgens bedenkt werkgever op het moment van de verlenging dat het voor de administratie wel handig is om het nog even schriftelijk te bevestigen. Dat is puur een formaliteit, want ze zijn mondeling al overeengekomen dat er verlengd wordt. Een mondeling afspraak is immers ook rechtsgeldig.

Aanzegboete claimen

Het is al diverse keren gebeurd dat de werknemer vervolgens kort na de verlenging de arbeidsovereenkomst opzegt en dan – tot afgrijzen van de werkgever - de aanzegboete claimt. Over een dergelijke situatie wordt in de rechtspraak wisselend geoordeeld. De rechtbank Overijssel oordeelde over de situatie dat de werknemer zelfs een handtekening op de brief had gezet, maar hij de brief niet mee had gekregen. Daarmee was volgens de rechtbank niet aan de wettelijke eis voldaan en moest de aanzegboete worden betaald.

Schriftelijk is schriftelijk

De kantonrechter Den Haag oordeelde circa een maand geleden dat de werknemer die zelf opzegt na verlenging, zich op grond van de redelijkheid en billijkheid niet op de aanzegboete kan beroepen. Daar is deze aanzegboete niet voor bedoeld. Er is immers geen onzekerheid bij de werknemer, dus hoeft er geen extra bescherming plaats te vinden.
Tenslotte oordeelde recent het Hof Den Haag over deze situatie. Die kiest echter de puur formele weg. Schriftelijk is schriftelijk. Als er niet (tijdig) aangezegd is, dan is de aanzegboete verschuldigd. Het feit dat het mondeling reeds is overeengekomen en dat er geen onzekerheid is voor de werknemer maken dit voor het Hof niet anders.

Kortom: zorg er voor dat u tijdig aanzegt, ongeacht of er verlengd wordt of niet. Want ook bij verlenging ligt de aanzegboete op de loer.

Bekijk ook de vlog over dit thema:

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.