Franchisegevers moeten deugdelijkheid prognose bewijzen

Franchisegevers moeten deugdelijkheid prognose bewijzen

Discussie over de deugdelijkheid van prognoses komt veel voor. Voor franchisenemers was het tot voor kort vaak een lastige opgave om concreet iets te kunnen doen tegen ondeugdelijke prognoses van franchisegever. Vorderingen tegen de franchisegever werden veelal afgewezen, omdat de franchisenemer onvoldoende kon aantonen waarom de gewekte verwachtingen niet gerealiseerd zijn. Een blog van Erhard Koekoek, advocaat bij BVD Advocaten.

De nieuwe Wet Acquisitiefraude maakt het voor franchisenemers een stuk makkelijker om de franchisegever aansprakelijk te stellen en bijvoorbeeld schadevergoeding te vorderen. Voor het eerst heeft nu een rechter op basis van deze nieuwe wet geoordeeld dat het aan de franchisegever is om de deugdelijkheid van zijn prognose te bewijzen.

De franchisenemer had in deze kwestie bij de rechtbank Zeeland-West-Brabant gesteld dat de door franchisegever afgegeven prognose ondeugdelijk was, omdat franchisegever een zeer gedateerd benchmark uit 2009 had gehanteerd. Ook was in de prognose geen rekening gehouden met de negatieve marktontwikkelingen vanwege de economische crisis. Tot voor kort was het dus aan de franchisenemer om deze stellingen te bewijzen.

De rechter oordeelde echter – met een verwijzing naar de Wet Acquisitiefraude – dat het nu aan franchisegever is om aan te tonen dat zijn prognoses deugdelijk waren. De bewijslast is met deze Wet Acquisitiefraude dus omgekeerd.

Interessant is verder dat de rechtbank deze bewijslastomkering ook geldig acht voor situaties van vóór de invoering van de Wet Acquisitiefraude. Dus ook indien de franchisegever al voor 1 januari 2016 prognoses heeft verstrekt, kunt u als franchisenemer een beroep doen op de Wet Acquisitiefraude.

Breekijzer in onderhandelingen

Kortom, als een prognose niet gerealiseerd wordt, heeft de franchisenemer tegenwoordig een breekijzer in handen om de franchisegever te dwingen de deugdelijkheid van zijn prognose aan te tonen. Als de franchisegever daar niet in slaagt, staat het onrechtmatig handelen van de franchisegever in principe vast en is deze schadeplichtig. Deze ontwikkeling in de rechtspraktijk geeft dus een sterk verbeterd perspectief voor de franchisenemer in de onderhandelingen met franchisegever. Het is goed dat franchisenemers zich dit realiseren. Laten franchisenemers zich dus niet afschepen met het verweer dat ze het toch allemaal niet kunnen bewijzen. Franchisenemers hoeven het immers niet meer te bewijzen!

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.