Hof Den Haag: ook bij verlengen contract schriftelijk aanzeggen

Hof Den Haag: ook bij verlengen contract schriftelijk aanzeggen

Ook bij een verlenging van de arbeidsovereenkomst moet schriftelijk worden aangezegd. Dat oordeelt het Hof Den Haag in een op zaterdag 7 april gepubliceerd arrest. Advocaat Dico Bogerd reageert hier op dit arrest.

In deze zaak had een werkgever op 27 februari 2017 mondeling aangegeven dat het arbeidscontract per 1 april 2017 wordt verlengd; dit wordt op 21 maart 2017 schriftelijk bevestigd. De werknemer zegt vervolgens na de verlenging op 8 mei 2017 het contract op en claimt de aanzegboete.

Het Hof oordeelt heel formeel: aanzeggen moet schriftelijk gebeuren, een maand van tevoren. Dat is hier niet gebeurd, dus moet de werkgever de aanzegboete betalen.

Rechtsgevoel

Arbeidsrechtadvocaat Dico Bogerd reageert op dit arrest: “Dit oordeel druist tegen mijn rechtsgevoel in. Ik kon me meer vinden in de kantonrechter Den Haag die circa een maand geleden aangaf dat de aanzegboete met name ziet op het voorkomen van onzekerheid bij de werknemer. Als die onzekerheid er niet is – zoals hier – dan is op grond van de redelijkheid en billijkheid de aanzegboete niet verschuldigd. Het Hof kiest hier echter helaas niet voor. Dus let op: werkgevers moeten dus ook bij verlenging van het contract schriftelijk tijdig aanzeggen!”

Heeft u vragen, reageer gerust hieronder bij de reacties.

Bekijk de vlog over dit thema:

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.