- artikel is aangeleverd door Coca-cola
Coca-Cola heeft een duidelijke visie op de categorie frisdranken. De strategie, ‘Meer transacties, minder calorieën’ is gericht op het rendabel houden van de categorie en het gezonder maken van het schap. ‘Het gaat om de vraag hoe wij onze portfolio zo positioneren dat we naar minder calorieën per liter evolueren’, aldus Jeroen van Vliet, Director Home Channel bij Coca-Cola European Partners.
‘We hebben ons gecommitteerd aan een verlaging van het aantal calorieën van 15% per 2020.’ Tegelijk gaat het volgens Van Vliet om de vraag hoe voor de hele categorie meer transacties kunnen worden gegenereerd, zowel in de kleine als de grote boodschappentrips.
‘Niet elke shopper komt langs alle schappen, dus welke oplossing kunnen we daarvoor aandragen? Ook moeten we met meer verschillende promoties inspelen op wat de consument wil, tegen de achtergrond van de veranderende samenstelling van huishoudens. Zo hebben we veel nieuwe varianten geïntroduceerd van onze rollende actie displays, met kleinere multi-packs en relevante, lagere prijspunten. Bij alle promotie komt ook de zero sugar variant goed naar voren.’
Voor de Paasdagen kwam Coca-Cola bijvoorbeeld met de 4-pack van de glazen 250 ml fles, inspelend op het authentieke genieten, vandaar de iconische fles. Dit eerste kwartaal van 2017 is Coca-Cola met een aantal sterke introducties gekomen, die alle zijn terug te voeren op deze strategie.
Sprite zero wordt Sprite
Een introductie die als groot nieuws werd opgepakt door de reguliere media is dat Sprite is voortaan volledig suiker- en calorievrij is.
Marieke Liesting, Senior Brand Manager bij Coca-Cola Nederland: ‘Het is een grote stap voor ons. Nederland is het eerste land waarin we alle suikerhoudende Sprite uit de markt halen. Nederlandse consumenten zijn heel gezondheidsbewust. De lancering hier is daarmee een logische stap. Bovendien is de logistiek in Nederland heel goed, waarmee we zo’n stap hier ook efficiënt kunnen zetten. Smaak is het allerbelangrijkste voor de consument. Dus hebben we de smaak door en door getest, en de suikervrije variant wordt net zo lekker gevonden, ook door consumenten die niet op zoek zijn naar zero sugar. Dat gaf ons het vertrouwen. En de ontvangst is zeer goed geweest.’
Coca-Cola zero sugar - nieuwe varianten
Vorig jaar was de komst van Coca-Cola zero sugar Cherry al een ongekend succes. De consument heeft dus behoefte aan die variatie. Dit jaar zijn twee nieuwe varianten Coca-Cola zero sugar op de markt gekomen, Vanilla en Lemon. Zo brengt Coca-Cola meer keuze binnen het portfolio van Coca-Cola zero sugar, in lijn met de strategie. Van Vliet: ‘We verwachten dan ook veel van deze twee.’
Fïnley
In week 11 is Fïnley op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Fïnley is in België en Frankrijk al twee jaar met veel succes op de markt: is frisdrank voor een oudere doelgroep, 35+. Liesting: ‘Fïnley biedt een wat minder zoete smaakbeleving, met wat bittere tonen en fijne bubbels. We bieden subtiele smaakcombinaties als Citroen/Vlierbloesem, Bloedsinaasappel/Grapefruit, en twee mocktails, cocktails zonder alcohol: Mojito en Spritz.’
Fïnley is verkrijgbaar in blikjes van 250ml. In week 16 wordt een nieuwe variant Sinaasappel/Cranberry toegevoegd en komen er literflessen voor de drie fruitsmaken.
Chaudfontaine Fusion
Chaudfontaine Fusion, lichtbruisend water met smaak, heeft dit voorjaar twee nieuwe varianten gekregen: Limoen & Munt en Framboos & Limoen. Liesting: ‘Chaudfontaine Fusion is zo goed opgepakt, dat we deze introductie beslist moesten aanvullen met twee extra varianten. Lichtbruisend met een vleugje fruitsmaak maakt het water drinken net wat lekkerder.’
Van Vliet: ‘Coca-Cola zero sugar groeit in Nederland met 30 procent. We bouwen Sprite om en al onze introducties zijn laag in calorieën of bevatten helemaal geen calorieën. Met andere woorden: die Schwung zit er goed in, en we zien dat het dus werkt.’