Strategie Coca-Cola: meer transacties, minder calorieën

Strategie Coca-Cola: meer transacties, minder calorieën

Een stevige strategie, gericht op meer transacties en minder calorieën voor de hele categorie frisdranken. Vanuit die visie heeft Coca-Cola de eerste drie maanden van 2017 al flinke vooruitgang geboekt. Met introducties die er mogen zijn.

- artikel is aangeleverd door Coca-cola

Coca-Cola heeft een duidelijke visie op de categorie frisdranken. De strategie, ‘Meer transacties, minder calorieën’ is gericht op het rendabel houden van de categorie en het gezonder maken van het schap. ‘Het gaat om de vraag hoe wij onze portfolio zo positioneren dat we naar minder calorieën per liter evolueren’, aldus Jeroen van Vliet, Director Home Channel bij Coca-Cola European Partners.
‘We hebben ons gecommitteerd aan een verlaging van het aantal calorieën van 15% per 2020.’ Tegelijk gaat het volgens Van Vliet om de vraag hoe voor de hele categorie meer transacties kunnen worden gegenereerd, zowel in de kleine als de grote boodschappentrips.
‘Niet elke shopper komt langs alle schappen, dus welke oplossing kunnen we daarvoor aandragen? Ook moeten we met meer verschillende promoties inspelen op wat de consument wil, tegen de achtergrond van de veranderende samenstelling van huishoudens. Zo hebben we veel nieuwe varianten geïntroduceerd van onze rollende actie displays, met kleinere multi-packs en relevante, lagere prijspunten. Bij alle promotie komt ook de zero sugar variant goed naar voren.’
Voor de Paasdagen kwam Coca-Cola bijvoorbeeld met de 4-pack van de glazen 250 ml fles, inspelend op het authentieke genieten, vandaar de iconische fles. Dit eerste kwartaal van 2017 is Coca-Cola met een aantal sterke introducties gekomen, die alle zijn terug te voeren op deze strategie.

Sprite zero wordt Sprite

Een introductie die als groot nieuws werd opgepakt door de reguliere media is dat Sprite is voortaan volledig suiker- en calorievrij is.
Marieke Liesting, Senior Brand Manager bij Coca-Cola Nederland: ‘Het is een grote stap voor ons. Nederland is het eerste land waarin we alle suikerhoudende Sprite uit de markt halen. Nederlandse consumenten zijn heel gezondheidsbewust. De lancering hier is daarmee een logische stap. Bovendien is de logistiek in Nederland heel goed, waarmee we zo’n stap hier ook efficiënt kunnen zetten. Smaak is het allerbelangrijkste voor de consument. Dus hebben we de smaak door en door getest, en de suikervrije variant wordt net zo lekker gevonden, ook door consumenten die niet op zoek zijn naar zero sugar. Dat gaf ons het vertrouwen. En de ontvangst is zeer goed geweest.’

Coca-Cola zero sugar - nieuwe varianten

Vorig jaar was de komst van Coca-Cola zero sugar Cherry al een ongekend succes. De consument heeft dus behoefte aan die variatie. Dit jaar zijn twee nieuwe varianten Coca-Cola zero sugar op de markt gekomen, Vanilla en Lemon. Zo brengt Coca-Cola meer keuze binnen het portfolio van Coca-Cola zero sugar, in lijn met de strategie. Van Vliet: ‘We verwachten dan ook veel van deze twee.’

Fïnley

In week 11 is Fïnley op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Fïnley is in België en Frankrijk al twee jaar met veel succes op de markt: is frisdrank voor een oudere doelgroep, 35+. Liesting: ‘Fïnley biedt een wat minder zoete smaakbeleving, met wat bittere tonen en fijne bubbels. We bieden subtiele smaakcombinaties als Citroen/Vlierbloesem, Bloedsinaasappel/Grapefruit, en twee mocktails, cocktails zonder alcohol: Mojito en Spritz.’
Fïnley is verkrijgbaar in blikjes van 250ml. In week 16 wordt een nieuwe variant Sinaasappel/Cranberry toegevoegd en komen er literflessen voor de drie fruitsmaken.

Chaudfontaine Fusion

Chaudfontaine Fusion, lichtbruisend water met smaak, heeft dit voorjaar twee nieuwe varianten gekregen: Limoen & Munt en Framboos & Limoen. Liesting: ‘Chaudfontaine Fusion is zo goed opgepakt, dat we deze introductie beslist moesten aanvullen met twee extra varianten. Lichtbruisend met een vleugje fruitsmaak maakt het water drinken net wat lekkerder.’
Van Vliet: ‘Coca-Cola zero sugar groeit in Nederland met 30 procent. We bouwen Sprite om en al onze introducties zijn laag in calorieën of bevatten helemaal geen calorieën. Met andere woorden: die Schwung zit er goed in, en we zien dat het dus werkt.’

Senior sales director Esther Tromp-Strijdveen met Caroline Bronkhorst, Head of customer development.

'Duurzaam groeien doe je samen'

Arla Foods is een door boeren gedragen coöperatie. Alles binnen het bedrijf ademt het streven naar duurzame groei door keteninnovatie. Van melkveehouder tot retailer en consument: Arla Foods betrekt ze allemaal in haar streven naar duurzamere producten tegen een eerlijke prijs. 'Zo verleggen we samen onze grenzen.'

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Ontdek het verhaal achter de Label Rouge boerenkip : een iconische kip in de Franse gastronomie, bekend om haar intense smaken. In de schappen herken je de Label rouge producten aan de rode kleur van het logo op de verpakking. Dit logo wordt al 60 jaar officieel erkend en wint ook in de Nederlandse supermarkten steeds meer terrein. Maar wat maakt het nu zo een bijzonder product? We nemen je mee naar het verhaal achter de Label Rouge kip.

 Eigenaren Max Kranendijk en Martijn Canters: 'Momenteel zijn er in de retail ongeveer tien soepen, waarvan er enkele ook met de seizoenen wisselen.'

Oma's kan nog veel meer naast soep en maaltijden

Om ouderen en jongeren bij elkaar te brengen werd een soep-kook-dag georganiseerd. Uit het succes werd een merk opgezet waarmee de retail werd benaderd. Twee jaar later is het een van de succesvolste introducties uit 2022.

De plantaardige variant van Chocomel is gebaseerd op cashewnoot en erwt.

Chocomel Plant-Based: 'Smaak is het allerbelangrijkst'

Chocomel is de enige èchte. Een nieuwe plantaardige variant ligt dan ook direct onder een vergrootglas: lukt het de marktleider om met een topproduct te komen? Een goed product en een grootse activatie zorgden samen voor een blijvend succes. Een stayer.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.