FreshRecruitment
Jumbo: Voorsprong op Google door klantendata
Jumbo heeft dankzij de inzet van retailmedia op bepaalde punten een voorsprong op grootmachten als Google.
Jumbo heeft dankzij de inzet van retailmedia op bepaalde punten een voorsprong op grootmachten als Google.
Terwijl adverteerders in de klassieke mediawereld gewend zijn vrijwel alles te weten van de consument, valt het in de retailmediabranche nog tegen. Wie écht wil concurreren met Google, Meta en DPG zal als supermarkt of retailer in sneltreinvaart de datahuishouding op orde moeten brengen. Want er is nog een gebrek aan transparantie en uniformiteit, zien Anna Westerink (Unilever), Bart Manders (WPP Media) en Joep Smeets (Hiiper).
Het zijn uitdagende tijden. Traditionele supermarkten worstelen met dalende marges en veranderende consumentvoorkeuren. Daarom stel ik u een gedurfde vraag: is het huidige supermarktmodel ten dode opgeschreven?
Supermarkten zetten op grote schaal in op retailmedia. Fabrikanten haken hier graag op in. Maar wat levert het op? Lisette Fransen (Jumbo) en Anna Westerink (Unilever) lieten het recent zien met een voorbeeld uit de praktijk.
Supermarkten als Albert Heijn, Plus en Jumbo zetten stevig in op retailmedia en transformeren zichzelf daarmee tot serieuze media-uitgevers. Wat begon als digitale schermen bij de ingang en banners op de website, is inmiddels uitgegroeid tot een datagedreven manier om kopers en bijna-kopers te bereiken. Hoe ver zijn deze supermarkten inmiddels met hun retailmedia? Wat maakt campagnes effectief? En waar liggen nog kansen?
Nederlandse supermarkten kunnen veel leren van Amazon op het gebied van retailmedia. Distrifood spreekt twee retailmedia-experts die Amazon goed kennen over de aanpak van de Amerikaanse retailmediamarktleider.
Het prijsniveau van retailmedia in de grootste supermarkten ligt relatief hoog. Adverteerders doen er daarom goed aan hun marketingbudget ook elders te spenderen, bijvoorbeeld in non-foodkanalen als Bruna. Dat zeggen Marcel Vogels en Mark Stockx (ex-Amazon), founding partners bij RetailMedia.One.
Bert Baron kijkt naar de onderhandelingen tussen supermarkten en fabrikanten en de rol die retailmedia daarin spelen.
Retailmedia is een van de snelst groeiende advertentiekanalen. Toch staat vooral instore media nog in de kinderschoenen en ontbreekt het soms aan een strategie, zeggen experts.
Albert Heijn geeft adverteerders die retailmedia willen inzetten steeds meer opties. Die uitbreiding van het aanbod komt met een prijskaartje, blijkt uit een prijsvergelijking op basis van tariefkaarten van 2024 en 2025. Procentueel stijgen de kleinste advertentiepakketten het hardst in prijs.