Alles over Prijzenoorlog

Distrifood-redacteur Bart Lelieveld

Is dit het moment om een supermarktoorlog te ontketenen?

De door inflatie aangejaagde prijsverhogingen brachten consumenten op drift. De oplossing voor formules die daaronder lijden is simpel: een supermarktoorlog om marktaandeel terug te winnen. Maar wie kan dat, met de gedaalde marges, betalen?

Foto: Distrifood

Jumbo meest kwetsbaar in de aanbiedingenoorlog

Hoofdredacteur Peter Garstenveld ziet dat AH met een dubbelloops jachtgeweer de jacht op Jumbo heeft geopend. AH zet immers aanbiedingen in om zijn vastlaagrange te promoten. Veghel moet keuzes maken.

Foto: Shutterstock

Aldi ontketent prijsoorlog rond koffie in Duitsland

ESSEN/MÜLHEIM AN DER RUHR - Discounter Aldi volgt het voorbeeld van concurrent Kaufland en verlaagt de prijs van koffie. Een prijsoorlog tekent zich af in Duitsland.

Illustratie: Tony Tati

Loopt Jumbo gevaar door de explosieve prijsstijgingen?

Op het moment dat prijzen te hoog worden en een marktleider marktaandeel verliest, volgt er een prijzenoorlog. Dat is een wetmatigheid. Ketens met te dunne marges lopen dan groot gevaar. Hoever zitten de Nederlandse supermarkten van een derde, nietsontziende prijzenslag? Het eerste element van de wet naar een prijzenoorlog is immers al in gang gezet: torenhoge prijzen. En wie loopt er dan gevaar, een keten met druk op marge als Jumbo? De Superunie-leden? Distrifood duikt in de 'prijs'.

Beeld: Advertentie Vomar

Vomar verlaagt honderden producten in prijs

ALKMAAR - Onder de noemer Koopkrachtbooster heeft Vomar honderden producten in prijs verlaagd.

Marcel Huizing. Archieffoto Distrifood

Dirk-topman Marcel Huizing: 'We zijn niet uit op supermarktoorlog'

ALPHEN AAN DEN RIJN - Supermarktketen Dirk is er niet op uit om een prijzenoorlog te ontketenen.

Foto: Shutterstock

Prijzenoorlog hangt als een onweerswolk boven de branche

Dirk houdt 2022 betaalbaar. Met die slogan trapte Dirk het jaar af. Ondertussen giert de inflatie de pan uit. Er hoeft maar een supermarktketen de lont in het kruitvat te steken en we zitten middenin een prijsoorlog.

Foto's: Distrifood

Welke formule laat als eerste zijn angst zien? Welke wint?

Distrifood-hoofdredacteur Peter Garstenveld ziet kickboksers Rico Verhoeven en Alistair Overeem en ziet parallellen met supermarkten, prijzenoorlogen en de strijd om vestigingspunten.

Foto: Distrifood.

Belgische boeren boos op 'stunten' AH

BRUSSEL - Belgische melkveehouders dreigden met prikacties bij Albert Heijn. Ze waren woedend over de extreem lage melkprijzen. AH spreekt van een misverstand, een zuivelproduct dat werd uitgefaseerd kwam onbedoeld in de aanbieding.

Aldi is aan de winnende hand en snoept marktaandeel af van de grote vier in Engeland, waaronder Tesco. Foto's: Aldi UK/Tesco UK

Tesco heeft het aan de stok met Aldi én de leveranciers

Willen Nederlandse retailers de strijd aangaan met harddiscounters, dan kunnen ze te rade gaan in het Verenigd Koninkrijk. Daar is Aldi de luis in de pels. Fullservicesupermarkt Tesco gaat het gevecht op prijs aan.