Alles over Marktaandeel

Foto: Shutterstock

Colruyt ziet marktaandeel dalen, ook omzet loopt licht terug

De Belgische supermarktketen Colruyt zag in het eerste half jaar het marktaandeel teruglopen van 31,6 naar 31,2 procent. Ook de omzet daalde.

Distrifood-redacteur Bart Lelieveld

Aldi is cult, maar daarin schuilt ook een groot gevaar

Lidl en Aldi worden vaak in een adem genoemd, maar de afstand tussen de twee Duitse discounters groeide de afgelopen jaren almaar verder.

De opening van Albert Heijn in Lebbeke, België. Foto: Albert Heijn België

Marktaandeel Albert Heijn in Vlaanderen naar 8,8 procent

Albert Heijn schroeft het marktaandeel in Vlaanderen op naar 8,8 procent. Dat zegt marketing- en communicatiedirecteur Els Lagrou.

De nieuwe winkel van Poiesz in De Westereen. Foto: Anne van der Woude

Poiesz streeft naar marktaandeel 25 procent in het noorden

Poiesz hoopt binnen afzienbare tijd een marktaandeel van 25 procent te bereiken in de provincies Drenthe, Friesland en Groningen. Ook het landelijk marktaandeel kan nog verder omhoog.

Foto: Albert Heijn

Onderzoek: AH ziet minder klanten tijdens Hamsterweken

Albert Heijn heeft tijdens de Hamsterweek van eind mei tot begin juni het aantal klanten licht zien dalen.

Foto: Dirk

Tabak kost AH marktaandeel; Dirk en Poiesz winnen Pasen

Dirk van den Broek heeft met een index van 115 de beste paasdagen achter de rug, blijkt uit cijfers van Hiiper. Ook Poiesz en Albertpresteerden goed met Pasen. Plus heeft onder invloed van de Euroweken een sterk kwartaal achter de rug, terwijl bij Albert Heijn de eerste effecten van de tabaksban duidelijk worden.

Eelco Hos

Waarom AH nu marktaandeel verliest

Eelco Hos kijkt naar de marktaandelen van supermarkten en het effect van de tabaksban.

Foto: Anne van der Woude

Poiesz: 'Wij zijn snelst groeiende supermarktketen'

SNEEK - Poiesz lost Vomar naar eigen zeggen af als snelst groeiende supermarktketen van Nederland. Niet alleen de omzet zit flink in de lift, ook de volumes groeien veel harder dan de markt.

De Euroweken bij Plus. Foto: Distrifood

Hiiper: Marktaandeel Plus piekt, klap voor discount

AMSTERDAM - Het marktaandeel van Plus is tijdens de Euroweken met ruim twee procentpunt gestegen.

Distrifood-hoofdredacteur Daan Heijink

Albert Heijn, mag het iets transparanter?

Distrifood-hoofdredacteur Daan Heijink ziet Albert Heijn verschillende prijzen in ontvangst nemen tijdens het jaarlijkse Industributiediner. Maar het Zaanse bedrijf mag in zijn rol als marktleider wel wat transparanter zijn.