FreshRecruitment
Inkoopconflict Plus en snoepfabrikant Cloetta is voorbij
Plus ligt niet langer overhoop met de Zweedse snoepfabrikant Cloetta. Producten van onder andere Venco en Red Band stromen de winkels weer in.
Plus ligt niet langer overhoop met de Zweedse snoepfabrikant Cloetta. Producten van onder andere Venco en Red Band stromen de winkels weer in.
De eisen van koffiegigant JDE Peet's wekken ergernis bij supermarktformules. Maar de eigen koffiemerken van retailers stegen ook flink in prijs, blijkt uit een prijsvergelijking van Distrifood. Bij Jumbo bijvoorbeeld soms met tientallen procenten.
Douwe Egberts-koffie en Pickwick-thee keren terug in de schappen van Albert Heijn. Dat bevestigt de supermarktketen tegenover Distrifood.
Supermarkten beklagen zich publiekelijk over de prijsverhogingen van koffie door Douwe Egberts. Distrifood-redacteur Bart Lelieveld vindt dat supermarkten krokodillentranen huilen en ziet er vooral een handige marketingtruc in.
Lidl kampt met lege koffieschappen. Voornamelijk pakken koffiebonen van huismerk Bellarom zijn slecht verkrijgbaar. Lidl wijt de leveringsproblemen aan een toename van koffieverkopen in de winkels.
De terugkeer van koffie van JDE Peet's in het schap bij Jumbo gebeurt niet van harte. In een schrijven aan ondernemers en filialen rept de supermarktformule van 'een deal onder protest' en een inkoopprijs die 'buitenproportioneel' is.
Douwe Egberts, Senseo en L'Or keren terug bij Jumbo en Picnic. Inkooporganisatie Everest en koffiefabrikant JDE Peet's hebben na een conflict van bijna twee maanden een akkoord gesloten over een nieuwe inkoopprijs. De supermarktketens zeggen dat ze de adviesprijs niet aan de consument kunnen berekenen.
De prijzen voor koffiebonen zijn bijna verdubbeld sinds begin 2024 en het einde lijkt nog niet in zicht. 'Schrik niet als de gemiddelde supermarktprijs voor een kilo koffie dit jaar over de €20 gaat', aldus analisten van de Rabobank.
De prijs van een kilo koffie van JDE Peet's steeg de afgelopen vier jaar ruim €1,20 harder dan de prijs van een gemiddelde huismerkkoffie. JDE berekent dus niet alleen kostenstijgingen door, zegt Picnic-medeoprichter Michiel Muller, maar belast de consument extra 'om zijn winst op te poetsen'.
JDE Peet's heeft door prijsverhogingen de omzet met 5,3 procent zien toenemen. De winstgevendheid van het bedrijf nam met bijna helft toe.