BEACH Recruitment BV
Hak-directeur: 'Ieder inkoopblok kan ons zo wegvagen'
Volgens Hak-directeur Nicole Freid is de machtsbalans in de onderhandelingen met de grote supermarktketens in Nederland niet altijd gezond.
Volgens Hak-directeur Nicole Freid is de machtsbalans in de onderhandelingen met de grote supermarktketens in Nederland niet altijd gezond.
Supermarktketens en voedingsproducenten spreken donderdag in de Tweede Kamer over inflatie en prijsverschillen met buurlanden. Hoofdvraag: De prijzen in Nederlandse supermarkten lijken hoger te zijn dan in de omringende landen. Wat kan eraan worden gedaan? Albert Heijn, Jumbo en Lidl, maar ook Hak, Unilever en Nestlé delen vooraf hun standpunten.
'Hoe beter het met HAK gaat, hoe beter het is voor alle stakeholders: de teler, de retailer, de consument en de planeet. Dat maakt het mooi om voor HAK te werken', stelt algemeen directeur Nicole Freid. 'Het doel is om met nauwere samenwerking met de supermarkten de eiwittransitie verder te versnellen.'
Hak kondigt aan adviesprijzen van peulvruchten te verlagen. Het bedrijf accepteert een lagere marge om consumenten te overtuigen vaker voor kikkererwten en kidneybonen te kiezen.
Hak speelt zich met een hele categorie in de kijker bij de consument. Het bedrijf uit het Brabantse Giessen werkt hiervoor nauw samen met supermarkten.
Door onderhandelingen tussen Hak en Superunie zijn er al enkele weken minder Hak-producten terug te vinden in de bij Superunie aangesloten supermarkten.
Honderden euro's per jaar besparen, minder CO2-uitstoot, en een gezondere maaltijd. Nicole Freid, algemeen directeur bij Hak, somt de voordelen van het eten van meer peulvruchten zo op. Maar om dat voor elkaar te krijgen, heeft ze wel de hulp van supermarkten nodig. 'Supermarkten kunnen een hele grote invloed hebben op het eetgedrag van mensen.' Een gesprek met de topvrouw van het groente- en bonenconcern over de samenwerking met retailers, voedselonzekerheid als gevolg van klimaatverandering en het vermijden van het woord vegan.
Arjen van Strien is de nieuwe ceo van The Flower Farm. De voormalig commercieel directeur van Hak begint per direct bij het Nederlandse bedrijf dat met palmolievrije producten strijdt tegen de ontbossing van het regenwoud.
Al jaren zoekt Hak de samenwerking met de retail in het stimuleren van de (groente- en) peulvruchtenconsumptie. Die samenwerking wordt beloond met de Industributie Trofee voor de groep Kruidenierswaren overig.
Met een nieuwe productlijn wil HAK een volgende impuls geven aan de consumptie van peulvruchten en het moderniseren van de categorie. HAK-in-PAK is een handzame en betaalbare kartonnen verpakking voor peulvruchten en mais, in twee formaten. Het gemak en de toegankelijkheid van deze duurzame oplossing moet de transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten versnellen.