BEACH Recruitment
CBL pleit voor verbod op inkoopmuren wegens dure boodschappen
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) roept de politiek op om iets te doen tegen de dure boodschappen.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) roept de politiek op om iets te doen tegen de dure boodschappen.
De boodschappenprijzen in Nederland zijn de voorbije jaren flink gestegen, maar voeding en non-alcoholische dranken zijn hier gemiddeld goedkoper dan in België en Duitsland. Dat stelt EFMI Business School op basis van cijfers uit 2023.
De meeste ondernemers zijn actief met lokale marketing. Maar wat die inspanningen opleveren, is lang niet altijd duidelijk. Promotieonderzoek van Tom Wielheesen laat zien dat in ieder geval lokaal assortiment en actief zijn op sociale media, daadwerkelijk voor meer omzet en binding met klanten kunnen zorgen. 'Het hoeft allemaal niet zo gepolijst te zijn. Kneuterig, of beter gezegd: iets minder professioneel, werkt soms het beste.'
Het keiharde inkoopbeleid van internationale allianties, als Everest, is gevaarlijk en moet geen trend worden, stelt retailprofessor Laurens Sloot in gesprek met Distrifood.
Duurzaamheidsexpert Mark Soetman en retailprofessor Laurens Sloot gaan voor Distrifood in gesprek over de maatschappelijk en politiek gewenste transities.
Retailers en fabrikanten wacht een golf aan duurzaamheidsregels en -wetten. Om niet te verzuipen in dit complexe geheel, organiseert EFMI een leergang voor bedrijven over de regelgeving en om hun duurzame ambities vast te stellen. Naam van de cursus: Food Chain Revolution Programma. Koen Hazewinkel en Harry Brouwer van het kennisinstituut over de inhoud van de leergang en de duurzame uitdagingen van de foodretail. 'Veel mensen denken dat duurzaamheid een wetenschap is die al is uitgekristalliseerd, maar dat is niet zo.'
PUTTEN - Ondernemers met een groot assortiment streekproducten hebben meer onderscheidend vermogen, scoren een hogere klanttevredenheid en presteren beter op beleving dan collega's die hier minder op inzetten. Dat zijn de conclusies van een onderzoek over de rol van lokaal assortiment. EFMI Business School presenteerde het onderzoek op het LRO-congres in Kasteel De Vanenburg in Putten. Pel 't Lam (Plus) met twee winkels in Dordrecht en Niek Leussink (Jumbo) met negen supermarkten in Twente en de Achterhoek onderschrijven de bevindingen in het rapport. Al jaren timmeren ze succesvol aan de weg met hun streekproductlijnen. Maar zelfs ondernemers die druk doende zijn met het lokale assortiment laten nog kansen liggen, signaleert grossier Meine Jansma. 'Er is nog werk aan de winkel.'
PUTTEN - Een groot vrij assortiment verhoogt het gevoel van verbondenheid van klanten met hun supermarkt. Het draait dan met name om streekproducten.
Iedere maand duikt EFMI in de wetenschappelijke literatuur. Hoe belangrijk is reputatie als het gaat om duurzaam?
ZEIST - Supermarktondernemers verwachten een sterke groei van lokaal assortiment de komende jaren: het aandeel in de omzet zal verdubbelen.
BEACH Recruitment
FreshRecruitment
FreshRecruitment
BEACH Recruitment BV
FreshRecruitment