Alles over EFMI

Archieffoto: Distrifood

Sloot: Keihard inkopen moet geen trend worden, koester poldermodel

Het keiharde inkoopbeleid van internationale allianties, als Everest, is gevaarlijk en moet geen trend worden, stelt retailprofessor Laurens Sloot in gesprek met Distrifood.

Mark Soetman

True pricing, maak het vooral niet te complex

Duurzaamheidsexpert Mark Soetman en retailprofessor Laurens Sloot gaan voor Distrifood in gesprek over de maatschappelijk en politiek gewenste transities.

Harry Brouwer en Koen Hazewinkel van EFMI. Foto: Herbert Wiggerman

Duurzame lessen van EFMI: 'Er komt een enorme rapportagebrij aan'

Retailers en fabrikanten wacht een golf aan duurzaamheidsregels en -wetten. Om niet te verzuipen in dit complexe geheel, organiseert EFMI een leergang voor bedrijven over de regelgeving en om hun duurzame ambities vast te stellen. Naam van de cursus: Food Chain Revolution Programma. Koen Hazewinkel en Harry Brouwer van het kennisinstituut over de inhoud van de leergang en de duurzame uitdagingen van de foodretail. 'Veel mensen denken dat duurzaamheid een wetenschap is die al is uitgekristalliseerd, maar dat is niet zo.'

Niek Leussink van Jumbo  zet vol in op streekproducten. Foto Koos Groenewold.

Hogere prijs streekproducten deert klant niet: 'Duurdere tompoucen bakker lopen beter dan die van Plus'

PUTTEN - Ondernemers met een groot assortiment streekproducten hebben meer onderscheidend vermogen, scoren een hogere klanttevredenheid en presteren beter op beleving dan collega's die hier minder op inzetten. Dat zijn de conclusies van een onderzoek over de rol van lokaal assortiment. EFMI Business School presenteerde het onderzoek op het LRO-congres in Kasteel De Vanenburg in Putten. Pel 't Lam (Plus) met twee winkels in Dordrecht en Niek Leussink (Jumbo) met negen supermarkten in Twente en de Achterhoek onderschrijven de bevindingen in het rapport. Al jaren timmeren ze succesvol aan de weg met hun streekproductlijnen. Maar zelfs ondernemers die druk doende zijn met het lokale assortiment laten nog kansen liggen, signaleert grossier Meine Jansma. 'Er is nog werk aan de winkel.'

Directeur Laurens Sloot van EFMI Business School bespreekt een EFMI-studie over streekproducten. Foto Koos Groenewold

EFMI-studie: 'Streekproducten zijn klantenbinders'

PUTTEN - Een groot vrij assortiment verhoogt het gevoel van verbondenheid van klanten met hun supermarkt. Het draait dan met name om streekproducten.

Een goede duurzaamheidsreputatie gaat samen met een grotere aankoopintentie voor duurzame producten. Archieffoto: Studio Kastermans

Academic update: Speelt reputatie een rol bij duurzaam?

Iedere maand duikt EFMI in de wetenschappelijke literatuur. Hoe belangrijk is reputatie als het gaat om duurzaam?

Foto: Peter Roek

Supermarktondernemers: Omzetaandeel streekproducten verdubbelt

ZEIST - Supermarktondernemers verwachten een sterke groei van lokaal assortiment de komende jaren: het aandeel in de omzet zal verdubbelen.

Aan tafel voor Distrifood Onderneemt over foodservice in supermarkten: Hoofdredacteur Distrifood Peter Garstenveld, Nikki Numan van EFMI en Plus-ondernemer Pel ’t Lam. Foto: Distrifood

PODCAST - 'Foodservice gaat naar 9 procent omzetaandeel'

ZEIST - Het toevoegen van horeca-elementen aan supermarkten is een kans voor open doel, maar ook een zaak van lange adem. Dat is de conclusie op basis van het derde deel van Distrifood Onderneemt, waarin Plus-man Pel 't Lam over foodservice vertelt en Nikki Numan vanuit EFMI aanvult. 'Het kan zo maar 9 procent omzetaandeel worden.'

Foto Jan Willem Houweling.

Volumes kunnen met 10 procent kelderen

NIJKERK - Als supermarkteigenaren geen actie ondernemen, kunnen de volumes in 2030 tot wel 10 procent dalen als gevolg van de toenemende onlineconcurrentie.

Laurens Sloot. Foto Distrifood

Ondernemers wapenen zich met foodservice tegen oprukkende onlinespelers

NIJKERK - De opkomst van onlinespelers, als Gorillas en HelloFresh, in de boodschappenmarkt zet volumes van supermarktondernemers onder druk. Foodservice is één van de antwoorden om die weer op te krikken.