FreshRecruitment
True pricing, maak het vooral niet te complex
Duurzaamheidsexpert Mark Soetman en retailprofessor Laurens Sloot gaan voor Distrifood in gesprek over de maatschappelijk en politiek gewenste transities.
Duurzaamheidsexpert Mark Soetman en retailprofessor Laurens Sloot gaan voor Distrifood in gesprek over de maatschappelijk en politiek gewenste transities.
Retailers en fabrikanten wacht een golf aan duurzaamheidsregels en -wetten. Om niet te verzuipen in dit complexe geheel, organiseert EFMI een leergang voor bedrijven over de regelgeving en om hun duurzame ambities vast te stellen. Naam van de cursus: Food Chain Revolution Programma. Koen Hazewinkel en Harry Brouwer van het kennisinstituut over de inhoud van de leergang en de duurzame uitdagingen van de foodretail. 'Veel mensen denken dat duurzaamheid een wetenschap is die al is uitgekristalliseerd, maar dat is niet zo.'
PUTTEN - Ondernemers met een groot assortiment streekproducten hebben meer onderscheidend vermogen, scoren een hogere klanttevredenheid en presteren beter op beleving dan collega's die hier minder op inzetten. Dat zijn de conclusies van een onderzoek over de rol van lokaal assortiment. EFMI Business School presenteerde het onderzoek op het LRO-congres in Kasteel De Vanenburg in Putten. Pel 't Lam (Plus) met twee winkels in Dordrecht en Niek Leussink (Jumbo) met negen supermarkten in Twente en de Achterhoek onderschrijven de bevindingen in het rapport. Al jaren timmeren ze succesvol aan de weg met hun streekproductlijnen. Maar zelfs ondernemers die druk doende zijn met het lokale assortiment laten nog kansen liggen, signaleert grossier Meine Jansma. 'Er is nog werk aan de winkel.'
PUTTEN - Een groot vrij assortiment verhoogt het gevoel van verbondenheid van klanten met hun supermarkt. Het draait dan met name om streekproducten.
Iedere maand duikt EFMI in de wetenschappelijke literatuur. Hoe belangrijk is reputatie als het gaat om duurzaam?
ZEIST - Supermarktondernemers verwachten een sterke groei van lokaal assortiment de komende jaren: het aandeel in de omzet zal verdubbelen.
ZEIST - Het toevoegen van horeca-elementen aan supermarkten is een kans voor open doel, maar ook een zaak van lange adem. Dat is de conclusie op basis van het derde deel van Distrifood Onderneemt, waarin Plus-man Pel 't Lam over foodservice vertelt en Nikki Numan vanuit EFMI aanvult. 'Het kan zo maar 9 procent omzetaandeel worden.'
NIJKERK - Als supermarkteigenaren geen actie ondernemen, kunnen de volumes in 2030 tot wel 10 procent dalen als gevolg van de toenemende onlineconcurrentie.
NIJKERK - De opkomst van onlinespelers, als Gorillas en HelloFresh, in de boodschappenmarkt zet volumes van supermarktondernemers onder druk. Foodservice is één van de antwoorden om die weer op te krikken.
Onderzoekers van EFMI Business School houden structureel wetenschappelijke publicaties bij voor Foodmagazine. In deze editie kijkt Nikki Numan op het effect van gezondheidslogo's op de omzet.