nieuws

‘AH heeft prijzen dit jaar extra verhoogd’

Formules 54322

‘AH heeft prijzen dit jaar extra verhoogd’
Foto: Koos Groenewold

ZAANDAM – Albert Heijn heeft de prijzen in zijn winkels de afgelopen maanden behoorlijk laten doorstijgen. Het zou daarbij sinds begin januari gaan om een toename van de prijzen met 3,4 procent.

Dat blijkt uit een steekproef van AD naar de prijzen van achttien producten bij Albert Heijn. De toename komt bovenop het effect van de stijging van de btw zoals die rond de jaarwisseling al in de prijzen werd verwerkt. ‘Voor achttien producten, variërend van Fanta Orange tot gebraden kipfilet en basmatirijst moest in totaal €39,39 afgerekend worden. Op 3 januari was dat nog €38,10’, zo schrijft de krant.

Prijsverhogingen pure noodzaak

Uitschieters zijn prijsstijgingen voor Unox rookworst (€0,36) en Knorr Wereldgerechten Risotto (€0,23). De krant klopt bij expert Paul Moers aan voor uitleg over de extra prijsstijging. ‘Supermarkten hebben destijds precies de btw-verhoging doorgevoerd. Omdat dit al tot de nodige weerstand leidde hebben ze daar niet meteen een extra prijsverhoging bovenop gegooid. Maar het is pure noodzaak om dit nu wel te doen. Loon, energie- en grondstofkosten stijgen en supermarkten schieten zichzelf in de voet als dit niet doorberekenen’, zo wordt Moers geciteerd.

Onderzoek niet representatief

Albert Heijn zelf stelt dat de steekproef van AD niet representatief is voor de prijsontwikkeling in het hele assortiment van de supermarktketen. Hoe de prijzen bij Albert Heijn zich wel ontwikkeld hebben, meldt de marktleider niet.

Reageer op dit artikel