Speciaalbiertjes stuwen winst AB Inbev

Speciaalbiertjes stuwen winst AB Inbev
Foto: Shutterstock

BRUSSEL - De Belgisch-Braziliaanse biergigant Anheuser-Busch InBev heeft in het tweede kwartaal wederom meer speciaal- en premiumbieren verkocht. Deze leveren per liter meer op, waardoor de nettowinst van de megabrouwer steeg.

AB Inbev is de brouwer van biertjes als Budweiser, Stella Artois en Jupiler, maar heeft ook een groot aantal speciaalbieren onder zijn hoede, onder meer door de overname van zogenoemde craft brouwerijen. Daarnaast beschikt het bedrijf nog over heel veel regionale of in bepaalde landen populaire biermerken.

Omzet AB Inbev 4,7 procent hoger, winst 15 procent

Het concern zag de totaalomzet stijgen met 4,7 procent, terwijl het totale volume aan verkochte bieren met slechts 0,8 procent toenam. Onder de streep noteerde de brouwer een nettowinst van een kleine 2,2 miljard dollar, 15 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Sponsoring WK kost 2 miljard dollar

De winstgevendheid werd wel gedrukt door fikse marketinguitgaven van AB Inbev, dat als hoofdsponsor van het WK voetbal in Rusland zijn biermerk Budweiser volop in de schijnwerpers zette. Die kosten, in totaal 2 miljard dollar, deden eerder behaalde besparingen als gevolg van de samenvoeging met SAB Miller deels teniet.

Lees ook: Food Data: Welke ketens stunten het meest met speciaalbier?

Joep Meijsen

Joep Meijsen

Portal manager

Joep Meijsen is als portal manager verantwoordelijk voor Distrifood.nl. Als verslaggever maakt hij interviews, reportages en nieuwsberichten en schrijft hij commentaren en analyses.