De 'Bosatlas' van de supermarktformules is uit

De 'Bosatlas' van de supermarktformules is uit

DOETINCHEM - Distrifood en Foodmagazine houden op 26 november het Food Formule Event 2019. In één dag duikt de bezoeker in de verschillen per supermarktformule onder het motto 'Wie het verschil tussen de supermarktformules echt kent, kan met meer succes handelen'.

Het Food Formule Event vindt plaats op 26 november. De dag kent nu echter al een tweetal primeurs. Zo heeft de redactie van Distrifood een ‘Bosatlas’ van de Nederlandse supermarkten gemaakt: het Food Formule Jaarboek 2020. In dit naslagwerk staan analyses, foto’s en vooral ook data over de belangrijkste supermarktformules in Nederland. Ook actuele thema’s, zoals de onlinerevolutie in food en ontwikkelingen in assortimenten komen aan bod.

Het boek geeft ook aan hoe de concentratie in de markt is verlopen. Daarnaast biedt het Food Formule Jaarboek een handig overzicht met adressen van supermarktformules en inkooporganisaties.

Om écht grip op het formulelandschap van Nederland te krijgen krijgen bezoekers van het Food Formule Event korting op het Food Formule Jaarboek.

Naast het naslagwerk heeft de redactie online alle video’s van pilotwinkels van de laatste twee jaar gebundeld in een digitaal videomagazine. Food Formule Video’s 2020 is te vinden op Distrifood.nl/formulemagazine. Beide producten leveren handvatten op om de supermarkten beter te begrijpen.

Hoofdredacteur Peter Garstenveld: 'De tijd is voorbij dat een toeleverancier met één product onder nationaal A-merk succes kan hebben bij alle supermarktformules. Wil je nu slagen, dan moet je bijna per formule je aanbod anders aanvliegen. We willen met dit event daar inzicht in geven'

'Wil je nu slagen als toeleverancier, dan moet je bijna per formule je aanbod anders aanvliegen. We willen met dit event daar inzicht in geven'

Peter Garstenveld, hoofdredacteur Distrifood

Het programma staat grotendeels al in de steigers. Distrifood zorgt voor een inkijk in de actuele ontwikkelingen in de branche. De Category & Trade Company zorgt als contentpartner voor een goede theoretische onderbouwing.

Derk Remmelink ontwikkelt nieuwe retailconcepten en verbetert bestaande. Hij werkte onder andere voor C1000, DA en Walgreens. Daarnaast spreekt Jeffrey Jansen van Bakker Bart over hoe de buitenwereld/foodservice de supermarkt beïnvloedt. Jansen werkte voor Bakker Bart bij onder andere C1000, Jumbo en La Place.

Theo Toering gaat als spreker in op het succesvol maken van introducties. In zijn tijd bij Intersnacks was hij nauw betrokken bij de introductie van Chio, de uitdager in snacks van Lay’s. De introductie leidde tot het winnen van de Wheel of Retail voor beste productintroductie. Op basis van zijn ervaringen ontwikkelde hij een model om vroegtijdig introducties te testen, om daarmee mislukkingen te voorkomen voorkomen.

Theo Toering: ‘In een eerste fase hebben wij meer dan 70 nieuwe producten getest binnen acht merken. Schrik niet, er kwamen maar acht producten goed uit de test, die schapwaardig waren.’ Toering geeft inzicht in zijn methodiek.

Vanuit supermarktinrichter JDV spreekt Christiaan Rikkert. JDV werd groot in Nederland in de jaren negentig met het ontwikkelen van supermarktformules en is nu een wereldspeler in retailinrichting. Rikkert geeft inzicht in de beleving in de winkels en met name hoe consumenten daarin te sturen zijn.