FreshRecruitment
Van zuiveldrink tot grillworst: AH breidt hybride aanbod uit
Albert Heijn breidt het aanbod van hybride producten uit.
Albert Heijn breidt het aanbod van hybride producten uit.
Jumbo, Plus, Vomar en Picnic verkopen vanaf deze week nieuwe plantaardige producten van Redefine Meat. De voedingswaarden van de nieuwste generatie 'nieuw-vlees' zijn flink verbeterd.
Pluimveereus Plukon neemt het bedrijf Vega Insiders over en wil daarmee groeien in de markt van plantaardige eiwitten.
De Wheel of Retail voor Zoetwaren & snacks - Suikergoed gaat naar Autodrop, voor de nieuwe Hemelszachte Vegan Cadillacs. Zeer populair bij de groeiende groep bewuste consumenten.
Volgens ceo Robert van Ballegooijen (59) van Van Loon Group is het vrijwel onmogelijk voor supermarkten om de doelen van de eiwittransitie te behalen in 2030. Bovendien brengt het inzetten van vleesvervangers of het stoppen met vleesreclames, zoals Jumbo deed, deze transitie niet dichterbij, stelt Van Ballegooijen in gesprek met Distrifood. Meer tijd en andere oplossingen zijn nodig.
Plantaardig chocolademerk Hands Off heeft €1,1 miljoen opgehaald met een sharefundingcampagne. Dat groeikapitaal is zeer welkom want stijgende cacaoprijzen zetten de branche op z'n kop. Oprichter en ceo Kitty Smeeten wil het geld investeren in haar chocosnacks, ontbossing tegengaan en CO2-uitstoot reduceren.
Plantaardige boters, room en kaas. Flora Food Group wil alle consumenten bereiken met zuivelalternatieven. Maar dat wil het bedrijf niet opdringen. 'Niet met het belerende vingertje naar anderen wijzen.'
Vlees, vis en zuivel inruilen voor vleesvervangers, bonen en vegan zuivelvarianten. Of de omslag van dierlijk naar plantaardig de komende jaren een succes wordt, moet blijken uit de verkochte eiwitten. Maakt de huidige eiwithype dit makkelijker of juist moeilijker?
Barbecue-omzetten blijven stijgen. In de eerste zomer tijdens de coronacrisis (2020) werd barbecueën nog populairder dan dat het al was. Na een terugloop van de vleesomzet in de zomer van 2021 zijn burgers, spiesjes en worsten weer meer in trek. Steeds vaker liggen er plantaardige producten op de barbecue.
Deze week waren 3100 voedingsfabrikanten op de PLMA in Amsterdam. Ze toonden er alle innovaties die ze onder de supermarktlabels willen uitbrengen. Distrifood-redacteur Bart Lelieveld dook in de wereld van huismerken.
Hybride gehakt, is dat de manier om Nederlanders minder vlees te laten eten? Duurzaamheidsexpert Mark Soetman laat er zijn gedachten over gaan.
Het schap met vleesvervangers leek tot in de hemel te kunnen groeien. Start-ups profiteerden van het 'gratis geld'. Inmiddels is de groei eruit. Duurzaamheidsexpert Mark Soetman adviseert uithuilen en opnieuw beginnen.
Bert Baron volgt de stappen die supermarkten zetten op het gebied van duurzaamheid met interesse. Als vleesliefhebber moet ook hij echter nog een hobbel nemen.
Wakker Dier vindt dat Plus nog steeds te veel aanbiedingen met vleesproducten in de folder heeft staan. 'Als Plus zijn minder vlees-belofte niet wil verbreken, is het nu hoog tijd om te kappen met die vleesstunts.'
Aldi verkoopt nu ook rundergehakt dat is aangemaakt met 40 procent plantaardige ingrediënten.
Jumbo verkoopt nu relatief meer plantaardige eiwitten dan Albert Heijn. Mede door het stoppen met de vleesaanbiedingen daalde het aandeel verkochte dierlijke eiwitten bij Jumbo wel, waar het aandeel bij AH in 2024 juist steeg.
Lidl introduceert een verbeterd assortiment vleesvervangers. De Duitse discounter heeft flink gesleuteld aan de smaak, structuur, voedingswaarden en verpakkingen. Ook zijn er zes nieuwe producten.
Aldi breidt zijn plantaardige My Vay-assortiment nu ook uit met vleesvervangers.
Aldi schroefde het aantal biologische producten terug van 83 in 2021 naar 38 in het afgelopen jaar. Fairtrade- en veganassortiment namen daarentegen wel toe. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde duurzaamheidsverslag over 2023.
FreshRecruitment
BEACH Recruitment BV
FreshRecruitment
FreshRecruitment
FreshRecruitment