Freshrecruitment
NVWA waarschuwt: Plantaardig gehakt mag geen gehakt heten
De NVWA waarschuwt fabrikanten van plantaardige vleesvervangers dat ze de benaming gehakt niet meer mogen gebruiken.

De NVWA waarschuwt fabrikanten van plantaardige vleesvervangers dat ze de benaming gehakt niet meer mogen gebruiken.

Vleesvervangers van Lidl komen als gezondste uit de bus. Het merendeel voldoet aan de criteria van de Schijf van Vijf, blijkt uit onderzoek van ProVeg.

Vleesvervangers zijn steeds gezonder. Dat concludeert ProVeg, een organisatie die zich inzet voor meer plantaardige voeding. Het aandeel dat voldoet aan alle criteria van de Schijf van Vijf voor kant-en-klare vleesvervangers is sinds 2023 bijna verdrievoudigd.
 Gesponsord
GesponsordAl jarenlang staat Katja bekend als dé gelatinevrije favoriet in het zoetwarenschap. Sinds 2022 is nagenoeg het volledige assortiment van Katja zelfs vegan. De snoepfabrikant breidt deze vegan missie nu uit met een B Corp-certificering die een positieve impact heeft op mens, maatschappij en milieu.

Van Loon Group, een grote Nederlandse vlees- en gemaksleverancier, heeft een duidelijke missie: klanten - met name retailers - helpen met het behalen van hun doelstellingen. Het bedrijf zet daarom stappen in de eiwittransitie en het terugdringen van emissies. Wel bemoeilijkt de druk op prijs in de hele keten en vanuit de retailer verduurzaming.

Supermarkten staan in de rij voor hybride zuivelproducten. Die moeten consumenten die de overstap naar vegan alternatieven te groot vinden, alsnog over de streep trekken naar een plantaardiger dieet. De smaak van hybride producten lijkt meer op die van zuivel, de producten zijn soms ook goedkoper te produceren en toch duurzamer. 'Mensen willen niet altijd binnen een dag veganist of vegetariër worden, maar wel hun steentje bijdragen aan het milieu.'
 Gesponsord
GesponsordDe Wheel of Retail voor Zoetwaren & snacks - Suikergoed gaat naar Autodrop, voor de nieuwe Hemelszachte Vegan Cadillacs. Zeer populair bij de groeiende groep bewuste consumenten.

Volgens ceo Robert van Ballegooijen (59) van Van Loon Group is het vrijwel onmogelijk voor supermarkten om de doelen van de eiwittransitie te behalen in 2030. Bovendien brengt het inzetten van vleesvervangers of het stoppen met vleesreclames, zoals Jumbo deed, deze transitie niet dichterbij, stelt Van Ballegooijen in gesprek met Distrifood. Meer tijd en andere oplossingen zijn nodig.

Plantaardig chocolademerk Hands Off heeft €1,1 miljoen opgehaald met een sharefundingcampagne. Dat groeikapitaal is zeer welkom want stijgende cacaoprijzen zetten de branche op z'n kop. Oprichter en ceo Kitty Smeeten wil het geld investeren in haar chocosnacks, ontbossing tegengaan en CO2-uitstoot reduceren.

Deze week waren 3100 voedingsfabrikanten op de PLMA in Amsterdam. Ze toonden er alle innovaties die ze onder de supermarktlabels willen uitbrengen. Distrifood-redacteur Bart Lelieveld dook in de wereld van huismerken.

Hybride gehakt, is dat de manier om Nederlanders minder vlees te laten eten? Duurzaamheidsexpert Mark Soetman laat er zijn gedachten over gaan.

Het schap met vleesvervangers leek tot in de hemel te kunnen groeien. Start-ups profiteerden van het 'gratis geld'. Inmiddels is de groei eruit. Duurzaamheidsexpert Mark Soetman adviseert uithuilen en opnieuw beginnen.

Bert Baron volgt de stappen die supermarkten zetten op het gebied van duurzaamheid met interesse. Als vleesliefhebber moet ook hij echter nog een hobbel nemen.

Albert Heijn ziet de omzet uit vleesaanbiedingen teruglopen als gevolg van een daling in het aantal promoties. Bij Aldi en Lidl steeg het aantal promoties juist, maar daar hebben beide formules wel een verklaring voor.

Albert Heijn breidt het aanbod van hybride producten uit.

Jumbo, Plus, Vomar en Picnic verkopen vanaf deze week nieuwe plantaardige producten van Redefine Meat. De voedingswaarden van de nieuwste generatie 'nieuw-vlees' zijn flink verbeterd.

Pluimveereus Plukon neemt het bedrijf Vega Insiders over en wil daarmee groeien in de markt van plantaardige eiwitten.

Wakker Dier vindt dat Plus nog steeds te veel aanbiedingen met vleesproducten in de folder heeft staan. 'Als Plus zijn minder vlees-belofte niet wil verbreken, is het nu hoog tijd om te kappen met die vleesstunts.'

Aldi verkoopt nu ook rundergehakt dat is aangemaakt met 40 procent plantaardige ingrediënten.

Freshrecruitment

Tropicalia via YellowApple Recruitment

FreshRecruitment

FreshRecruitment

VOMAR
