nieuws

Nieuwe AH-ruzie over delen opbrengst

Branche & Bedrijf 7899

Nieuwe AH-ruzie over delen opbrengst
Foto: Pixabay

AMSTERDAM – Albert Heijn clasht met zijn franchisers over de verdeling van betalingen van leveranciers voor reclame op tv-schermen die in de supermarkten van de marktleider hangen.

De wrevel over de verdeling van deze leveranciersbijdrage kwam aan het licht tijdens het hoger beroep in Amsterdam van de franchisers in de langlopende zaak rond de onverdeelde marge.

AH bepaalt en heeft controle

‘Op de tv-schermen zullen producten van leveranciers, en mogelijk derden, worden gepromoot. Albert Heijn bepaalt en heeft controle over de content. De franchisenemers zijn verplicht hieraan mee te doen en moeten zelf in de tv-schermen investeren. De leveranciers moeten voor deze promotionele activiteiten uiteraard betalen’, pleitte advocaat Berth Brouwer van de VAHFR (Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers) bij de rechtbank.

Weer een knop waar AH aan kan draaien

Volgens de raadsman van de franchisers heeft AH besloten dat de leveranciersbijdragen niet via de onverdeelde marge worden verrekend met de ondernemers. Dit tot ergernis van de franchisers. ‘En zo creëert AH weer een knop waarmee zij de leveranciersbijdragen zal gaan sturen en toe-eigenen’, aldus Brouwer. De schermen maken deel uit van de nieuwste AH-formule, zoals gepresenteerd in Hoofddorp.

AH: VAHFR werkt afspraken tegen

Volgens Albert Heijn hebben ondernemers dit aan zichzelf te wijten. Franchisebaas Anneke de Vries: ‘Dit is een voorbeeld van een nieuw, succesvol formule-onderdeel. Wij zijn hartstikke innovatief en willen natuurlijk een overkoepelende afspraak met onze ondernemers, die alle nieuwe elementen omvat. Echter, dat lukt niet omdat de VAHFR bij iedere mogelijke nieuwe afspraak vraagt om eerst alle onterechte eisen uit het verleden in te willigen.’

Ook hotspots nieuw twistpunt

Voor de rechtbank stelde advocaat Brouwer ook de zogenoemde hotspots in de Albert Heijn-winkels aan de kaak als twistpunt. ‘Hotspot is de benaming van een bepaalde display van artikelen in het winkelschap, om de aandacht van de consument te trekken. De hotspots namen 1 à 2 meter schapruimte in beslag, waar dan geen andere artikelen verkocht konden worden. De franchisenemers waren verplicht hieraan mee te doen en die schapruimte ter beschikking te stellen. De leverancier heeft hier een vergoeding voor betaald. AH wilde echter niet zeggen hoe hoog deze was en de opbrengst delen’, stelde de advocaat.

Reageer op dit artikel